ترزا می ‌از نقش انگلیس در تاسیس رژیم اسرائیل تمجید کرد

بریتانیا؛ شریک یک قرن جنایت

پنجشنبه 11 آبان برابر با 2 نوامبر، یکی از شوم‌ترین روزهای تاریخ سیاسی جهان است. یک قرن پیش در چنین روزی آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نامه‌ای نوشت و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. این نامه که از آن به اعلامیه بالفور نیز یاد می‌شود، سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای جعل رژیم اسرائیل به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۴۲

از آن زمان (2 نوامبر 1917) تاکنون، صد سال می‌گذرد و قرنی است که فلسطین مظلوم در رنج و عذاب به سرمی‌برد؛ اما بریتانیا که عامل این جعل بزرگ تاریخ بوده نه‌تنها تاکنون از این اقدام ابراز ندامت نکرده، بلکه چهارشنبه 3 آبان ترزا می‌ نخست‌وزیر همین کشور، در نشست پارلمان، از نقش کشورش در تأسیس رژیم صهیونیستی تمجید کرد.

نخست‌وزیر انگلیس در سخنان خود ضمن رضایت از روابط مطلوب میان لندن و تل‌آویو خطاب به نمایندگان پارلمان گفت: از این‌که ما در تشکیل (رژیم) اسرائیل مشارکت داشتیم، احساس افتخار می‌کنم. اعلام این موضع از سوی خانم می‌ در حالی است که «رامی ‌الحمدالله» نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین خواهان عذرخواهی انگلیس از ملت فلسطین در این ارتباط شده بود.

در همین حال، وزیر خارجه انگلیس که کشورش مسبب تمام مشکلات فلسطینیان است روز یکشنبه در یادداشتی برای روزنامه تلگراف راهکار تشکیل دو دولت به اصطلاح مستقل را راهی برای پایان دادن دائمی به مشکلات میان فلسطین و اسرائیل عنوان کرد.

قرار است بریتانیا برای تکمیل خدمات خود به صهیونیست‌ها، این هفته به مناسبت یک قرن جنایت خود مراسم گرامیداشتی را در لندن برگزار کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است در این مراسم شرکت کند. در عین حال جرمی کوربین، رهبر اپوزیسیون انگلیس گفته است در ضیافت شام مشترک با اسرائیل در لندن به مناسبت صدمین سال بیانیه بالفور شرکت نمی‌کند. همچنین و در نقطه‌ای دیگر از جهان فعالان انگلیسی حامی فلسطین نیز با هدف محکوم کردن اعلامیه بالفور وارد قدس اشغالی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها