آموزش رباتیک به کودک

ربوپال (Robopal) مجموعه‌ای جذاب برای آموزش مفاهیم مهم در رباتیک و برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان است. ربوپال مانند برخی محصولات مشابه دارای بلوک‌های آهنربایی است که هر بلوک نقش یک فرمان یا بخشی از یک فرمان را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۷۷۱۲

این بلوک‌ها به سه دسته اصلی یعنی حرکت (جلو، عقب و...)، تابع (پخش صدا، تاخیر و...) و منطق (عملکرد شرطی، حلقه و...) تقسیم می‌شوند. با ترکیب این بلوک‌ها با هم کارکردهای متنوعی برای این ربات شکل می‌گیرد. ربوپال همچنین دارای ده درگاه مجزا USB است که می‌تواند برای اتصال انواع تجهیزات دیگر برای تکمیل عملکرد ربات به کار رود. حسگرهای مختلف نور یا صدا، انواع کلید یا فن از جمله مواردی هستند که می‌توانند از این طریق به ربات متصل و کاربردهای متنوعی برای آن به همراه آورند. همچنین امکان اتصال بلوک‌های اسباب بازی لگو نیز به این ربات وجود دارد.

تصویربرداری متفاوت

برای تصویربرداری حین حرکت از موقعیت‌های مختلف می‌توانیم از پهپادهایی که برای این کار وجود دارد، استفاده کنیم و تصاویری باکیفیت به دست آوریم. با این وجود در برخی موقعیت‌ها نظیر مناطق جنگلی یا مناطقی که پرواز پهپاد ممنوع است نمی‌توان سراغ این شیوه رفت.
وایرل لایت (
Wiral Lite) راه‌حلی برای این موقعیت‌هاست. وایرل لایت امکان حرکت دوربین به صورت افقی روی یک طناب را به کاربر می‌دهد. برای استفاده از وایرل لایت کافی است دو سر طناب را به جایی ببندیم و سپس قطعه متحرک را روی آن قرار دهیم. این قطعه متحرک می‌تواند دوربینی با وزن حداکثر 5/1 کیلوگرم را حمل کند. وایرل لایت را می‌توان از طریق دستگاه کنترل از راه دور هدایت کرد. حداکثر سرعت حرکت این ابزار5/12متر بر ثانیه است که برای صحنه‌های ورزشی و پرتحرک کاربرد دارد. حداقل سرعت آن دومیلی‌متر در ثانیه است.

مترسک هوشمند و چندکاره

گاردن‌اسپیس (GardenSpace) ابزاری هوشمند است که می‌تواند هر نوع جانور مزاحم را از باغ شما فراری دهد. این دستگاه با دوربین 360 درجه‌ای خود از قابلیت پایش محیط اطراف برخوردار بوده و به محض شناسایی هر نوع جانوری روی آن آب پاشیده و آن را فراری می‌دهد. گاردن‌اسپیس کاربردهای دیگری نیز دارد. پایش رشد گیاهان کاشته شده و نیز آبیاری آنها از مهم‌ترین قابلیت‌های دیگر این گجت است. کافی است گاردن‌اسپیس را در باغ یا باغچه خود نصب کرده و پس از اتصال شلنگ آبیاری به آن، نوع گیاهان موجود را با استفاده از اپلیکیشنی ویژه تعیین کنیم. این دستگاه میزان آب مورد نیاز هر گیاه را تشخیص داده و به‌صورت خودکار آن را آبیاری می‌کند. این دستگاه به کاهش قابل توجه مصرف آب در باغ نیز می‌انجامد. مشاهده جزئیات مربوط به رشد گیاهان و آبیاری آنها از دیگر امکانات اپلیکیشن گاردن‌اسپیس است.

لامپ هوشمند برای دوچرخه

سی سنس ایس (See Sense Ace) لامپ هوشمندی است که می‌توان براحتی آن را روی جلو و عقب دوچرخه نصب کرد و از مزایای مختلف آن بهره‌مند شد. روشنایی این محصول حدود 125 لومن است و به‌این‌ترتیب حتی در طول روز نیز براحتی قابل مشاهده خواهد بود. این لامپ ضد آب بوده، نور آن زاویه‌ای 200 درجه‌ای را پوشش می‌دهد و براحتی می‌توان آن را به هر جای دوچرخه نصب کرد. الگوریتم ویژه‌ای که برای این محصول طراحی شده می‌تواند شیوه خاص دوچرخه‌سواری شما را مورد ارزیابی قرار داده و خود را با آن منطبق کند. این لامپ هوشمند است و برای نمونه در صورت مشاهده نور چراغ خودرو به‌صورت خودکار با سرعت بیشتری خاموش و روشن می‌شود تا راننده را از وجود دوچرخه‌سوار آگاه کند. سی سنس ایس با پایش وضعیت دوچرخه می‌تواند نقش دزدگیر را نیز داشته باشد.

کنترل میزان نور دریافتی در روز

حدود 87 درصد از مردم دنیا بیشتر وقت خود را در فضاهای بسته (نظیر خانه، مدرسه یا محل کار) سپری می‌کنند. در این میان در برخی مناطق دنیا به دلیل وضعیت خاص اقلیمی، روزها آفتاب کمتری وجود داشته و در نتیجه میزان نور دریافتی شهروندان نیز کمتر است. این وضعیت می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در خواب این افراد و سطح انرژی روزانه آنها شود. ال‌وای‌اس (LYS) نخستین دستگاه پوشیدنی مدیریت نور دریافتی است. این گجت که به اندازه یک سکه معمولی است می‌تواند میزان نور دریافتی هر فرد را محاسبه و به اپلیکیشن ویژه گوشی هوشمند ارسال کند. به‌این‌ترتیب کاربر از میزان نور دریافتی در هر روز و استاندارد بودن یا نبودن آن آگاه می‌شود. استفاده آزمایشی از این وسیله تاکنون به نتایج ارزشمندی انجامیده است. در واقع استفاده از ال‌وای‌اس موجب کاهش 40 درصدی مشکلات خواب در میان کاربران این گجت شده است.

پرینتر سه‌بعدی ارزان و باکیفیت

حدود سه سال پیش تیم نیو متر (New Matter) چاپگر سه‌بعدی خود را با نام مود - تی (Mod-t) به بازار عرضه کرد. این چاپگر در آن زمان باکیفیت‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین چاپگر سه‌بعدی موجود در بازار بود. این چاپگر محصولی موفق در بازار بود و به‌این‌ترتیب تیم نیو متر به فکر طراحی نسخه دوم آن افتاد. مود - تی نسل دوم تلفیقی از تجربه کاربری بهتر، فناوری روز و نیز کیفیت بالای خروجی است. این دستگاه 30 درصد سریع‌تر از نسخه قبلی کار می‌کند و برخلاف بسیاری از پرینترهای سه‌بعدی، سروصدای زیادی هم ندارد. در واقع صدای ایجاد شده این محصول طی کار 50 درصد کمتر از نسخه پیشین است. این محصول قرار است بهار سال آینده به بازار عرضه شود و براساس پیش‌بینی تیم سازنده، احتمالا مدارس اصلی‌ترین مشتری آن خواهند بود.

شبیه‌سازی محیط بازی

بازی‌های رایانه‌ای معمولا فقط به صدا و تصویر محدود می‌شوند و تنها در برخی کنسول‌ها امکان شبیه‌سازی محیطی (مثلا از طریق لرزش دسته کنسول) نیز وجود دارد. در این میان، یک تیم نوآور توانسته نخستین شبیه‌ساز محیطی را برای انواع بازی رایانه‌ای طراحی کند که می‌تواند به
واقعی‌ترشدن تجربه حضور کاربر در محیط بازی بینجامد. ورتکس (
Vortx) اولین شبیه‌ساز محیطی ویژه بازی‌های رایانه‌ای است که می‌توان از آن در کنار رایانه شخصی یا کنسول بازی بهره گرفت. ورتکس ظاهری شبیه به یک اسپیکر دارد، اما در واقع به جای تولید صدا از قابلیت ایجاد جریان هوا با درجه حرارت مشخص برخوردار است. الگوریتم ویژه‌ای که برای ورتکس طراحی شده می‌تواند به‌صورت کاملا خودکار محیط بازی را ارزیابی کرده و بر اساس آن، جریانی از هوای گرم یا سرد را به سمت کاربر بفرستد. این محصول در صورت تامین مالی، زمستان امسال به بازار عرضه می‌شود.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها