پوست بزرگترین و آشکارترین اندام بدن است. از آنجایی که پوست سراسر بدن را می‌پوشاند، طبیعی است که ما نسبت به سلامت، شادابی و روشنی آن حساس باشیم.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۱۸
گیاهانی شگفت انگیز که برای سلامتی پوست مفید هستند

به گزارش جام جم آنلاین ؛ گیاهانی که در این مقاله به شما معرفی می‌شوند اثر ملایمی بر پوست دارند و در درمان‌های پزشکی مربوط به پوست و لوازم آرایشی بکار گرفته می‌شوند.

زبری، بریدگی، سوختگی، جوش، اگزما، پزوریازیس و سرطان پوست بیماری‌های شایع پوست هستند. در جهان سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار فروش محصولات مربوط به پوست است و در آمریکا به تنهایی سالانه ۸ میلیارد دلار از این محصولات به فروش می‌رسد.

پوست سالم نه‌تنها از بیرون زیبا می‌باشد، بلکه نشانه‌ای از سلامت درونی نیز هست. اما در جایی که گیاهان طبیعی برای مراقبت از پوست وجود دارد، شما لازم نیست پول زیادی را برای خرید محصولات مربوط به پوست صرف کنید. بسیاری از این گیاهان قابلیت مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارند و می‌توانند در درمان اگزما موثر بوده، کولاژن تولید کنند و خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب دارند.

چوبه دار Calendula

این گیاه در درمان و بازسازی پوست موثر است. در آزمایش‌های انجام شده خاصیت تقویت و طراوت پوست این گیاه مشخص شده است. بعضی از شواهد حکایت از موثر بودن روغن این گیاه در جلوگیری از اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش نوع B دارد.

آلوا Aloe

ژل آلوورا برای بازسازی پوست و درمان زخم‌ها بسیار شناخته شده است و ماده موثره بسیاری از محصولات مربوط به پوست است. تحقیقات نشان می‌دهد که کرم آلوورا برای رفع التهاب و خارش پوست موثر است و درماتیت، یخ‌زدگی ، سوختگی و پزوریازیس را آرام می‌کند.

گل راعی St. John Wort

مصرف بیرونی کرم یا روغن این گیاه در آرام کردن التهاب‌های پوستی موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن این گیاه اگر به روی پوست مالیده شود می‌تواند در درمان زخم‌ها، سوختگی، بریدگی موثر باشد و خاصیت ضد‌عفونی‌ کننده دارد. به همین دلیل عصاره این گیاه را برای مبارزه با میکرو اورگانیزم ها استفاده می‌کنند.

نعناع

در آزمایشی در سال ۲۰۱۱، پژوهشگران متوجه شدند مصرف بیرونی روغن نعناع به پوست تازگی می‌دهد. خاصیت خنک‌کننده و مفرح این گیاه به پوست طراوت می‌دهد و ورم را می‌خواباند و بوی بد و حساسیت را برطرف می‌کند.

چای سبز

چای سبز فقط برای نوشیدن نیست. عصاره چای سبز را می‌توانید به پوست هم بمالید. یک تحقیق نشان می‌دهد که لوسیون ۲درصد چای سبز برای برطرف کردن لک پوست موثر است. چای سبز خاصیت انتی اکسیدانت دارد و از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفاظت می‌کند و جلوی آفتاب‌سوختگی، چروک و سرطان را می‌گیرد.

بابونه Chamomile

بابونه در بسیاری از محصولات پوستی بکار می‌رود. این گیاه ماده موثره‌ای به نام آلفا بیسابولو دارد که درمان پوست را تسریع می‌کند و جلوی چین و چروک پوست را می‌گیرد.

به غیر از بو خوش بابونه، این گیاه بخاطر خاصیت ضد التهاب، ضد خارش و نرم‌کنندگی برای پوست بسیار خوب است. بابونه برای برطرف کردن حساسیت، اگزما، سوختگی‌های خفیف، آفتاب سوختگی و خارش پوست خوب است.

اسطوخدوس Lavender

اسطوخدوس یا لاواندر هم خاصی آرامش‌بخش دارد و هم برای درمان پوست مفید است. این گیاه ماده‌ای به نام لینالول دارد که از خشگی پوست جلوگیری کرده و آن را محکم و شاداب نگه‌ می‌دارد. این گیاه بخاطر ماده سیتوفیلاکتیک در بازسازی سلولی هم مفید است و خاصیت ضد پیری دارد. زخم‌ها، بریدگی، التهاب، خارش، پزوریازیس، اگزما، آفتاب سوختگی، جوش و اختلال‌های پوستی را آرام می‌کند. لاواندر همچنین خاصیت ضد باکتری، ضد عفونی، سم زدایی و ضد التهابی دارد.

هماور Comfrey

این گیاه هم مانند بابونه در محصولات پوستی به مقدار زیاد مصرف می‌شود. گفته می‌شود که ماده «آلانتیون» موجود در این گیاه نقش مهمی در حفاظت از پوست و بازسازی سلولی ایفا می‌کند. با مالیدن آن به روی پوست جلوی خشکی و قاچ خوردن پوست گرفته می‌شود.

با وجود خاصیت ضد التهابی این گیاه، مصرف آن در آمریکا بخاطر آسیبی که به اندام‌های بدن و از جمله جگر می‌زند ممنوع می‌باشد.

شیرین بیان Licorice

شیرین بیان بخاطر خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده در درمان‌های پوستی هم بسیار مفید است. این گیاه برای بیمارانی که از اگزما و پزوریازیس رنج می‌برند موثر است. با مالیدن ژل این گیاه جلوی خارش، قرمز و ورم گرفته می‌شود.

درخت چای Tea Tree

این گیاه بومی استرالیاست و روغن آن خاصیت ضد ویروسی و ضد عفونی و ضد قارچی دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این گیاه در درمان اختلال‌های پوستی و از جمله لک و جوش موثر است.

کسانی که جوش می‌زنند، می‌توانند با مالیدن روغن این گیاه باکتری‌هایی که باعث التهاب می‌شوند را از بین ببرند. در ضمن روغن این گیاه در برطرف کردن عوارض آن و از جمله خارش، قرمزی و پوست‌ پوست شدن موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها