دوباره بادهای پاییزی وزیدن گرفت و صدای خرد شدن برگ‌های روی زمین خبراز تغییر فصل می‌دهد؛ تغییری که تقریبا اغلب نیازهایمان را دستخوش تغییر می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۷۲۶۱
قلب دوم و بادهای پاییزی

خوراک، پوشاک و... متناسب با فصل سرد خواهد شد، اما کفش مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که اغلب افراد برای سپری کردن روزهای سرد به آن فکر می‌کنند.

گروهی سراغ کفش‌های سال گذشته خود می‌روند و گروه دیگر برای خرید راهی بازار می‌شوند درحالی که هردوگروه لازم است مواردی را در این زمینه رعایت کنند تا برای قلب دوم خود پوشش مناسبی تدارک دیده باشند.

پارسالی‌ها را این گونه آماده کنید

قبل از این‌که از راز و رمز خرید کفش‌های نو برایتان بگوییم ممکن است شما گوشه و کنار کمد خود یک یا دو جفت کفش از پارسال داشته باشید که می‌خواهید ابتدا از آنها استفاده کنید تا اگر لازم شد دست به جیب شوید. اگر شما جزو این گروه هستید می‌توانید کفش‌هایتان را برای امسال این‌گونه آماده کنید:

ابتدا خوب آنها را تمیز کنید چون گرد و خاک برای کفش چالش‌آفرین است بخصوص اگر قرار است به آن روغن بمالید و با استفاده از روغن (واکس) مناسب رویه را نرم کنید. البته فراموش نکنید اگر کفش شما جیر یا همان نوبوک است باید از اسپری‌های مخصوص استفاده کنید. چون مدت طولانی از کفش استفاده نکرده‌اید احتمال خشک شدن رویه بسیار است و همین امر می‌تواند به ترک خوردنش بینجامد.

چه رنگی؛ چه جنسی

انتخاب رنگ مناسب یکی از مشکل‌ترین بخش‌های خرید کفش‌های زمستانی است، چون قرار است با رنگ لباس‌ها نیز همخوانی مناسبی داشته باشد، اما فارغ از این‌که زیاد به رنگ حساسیت داشته باشیم باید به کارکرد کفش دقت کنیم. چون رنگ‌های تیره نه‌تنها در مقابل کثیفی دوام بیشتری دارند، بلکه می‌توانند با جذب نور بیشتر گرمای بهتری برای قلب دوم بدنمان فراهم کنند. البته کار به اینجا ختم نمی‌شود و نوع جنس کفش نیز بسیار مهم است، چون ضد‌آب بودنش می‌تواند کمک شایانی در روزهای سرد و خیس زمستانی باشد و نباید از آن چشم‌پوشی کنیم.

زیره را دریابید

یکی از کارکردهای اصلی کفش‌های زمستانی بعد از گرم ‌نگه‌داشتن پاها در سرمای زمستان، جلوگیری از لیزخوردن شماست. نکته‌ای که می‌تواند دردسرهای بزرگی برایتان ایجاد کند.

به همین دلیل دقت به کف کفش برای جلوگیری از لیزخوردن در روزهای بارانی یا برفی می‌تواند عاملی تعیین‌کننده باشد. برای این گزینه می‌توانید روی تجربه فروشنده خوب حساب کنید.

این بار سحرخیز نباشید!

اصولا سحرخیز بودن با کامروا شدن ترکیبی جالب برای ذهن ما ایجاد می‌کند، چون توصیه شده‌ایم برای رسیدن به موفقیت‌بیشتر باید سحرخیز باشیم، اما این‌بار شاید بهتر است این ارتباط کلمات را فراموش کنید. وقتی شما صبح اول وقت برای خرید کفش به فروشگاه مراجعه می‌کنید احتمال این‌که کفش نامناسب انتخاب کنید بسیار زیاد است. به این‌دلیل‌که پاهایتان در طول شب استراحت کرده‌ و کمی کوچک‌تر از حالت واقعی شده‌اند. به همین دلیل ممکن است کفش کوچک‌تر از پایتان انتخاب کنید.

اینجاست که باید بعد‌از‌ظهر برای خرید کفش از منزل یا محل کارتان بزنید بیرون چون پاهایتان به سایز اصلی بازگشته‌اند و می‌توانید قالب مناسب و سایز مناسب کفش را انتخاب کنید.

صفر و یک‌ها را فراموش کنید

بارها شنیده‌اید که پاهایمان قلب دوم بدن هستند و باید برای سلامتشان تلاش کنیم. پس انتخاب کفش مناسب بخصوص سایز و قالب مناسب از اصلی‌ترین گزینه‌هاست، اما این روزها سبک زندگی دیجیتالی به نوعی خریدهای اینترنتی را همه‌گیر کرده است که باید این بار از آن بگذریم.

توجه داشته باشید هنگام خریدهای اینترنتی نمی‌توانید راحتی کفش را قبل از دست به جیب شدن امتحان کنید، بنابراین حتی اگر سایز مناسب پای خودتان سفارش دهید احتمال این‌که این کفش برای شما مناسب نباشد بسیار زیاد است چون قالبش را امتحان نکرده‌اید. پس توصیه چمدانی ما به شما این است که فقط از دیدن مدل‌های جدید پشت مانیتور لذت ببرید، ولی هرگز گزینه افزودن به سبد خرید را استفاده نکنید.

ریزه‌کاری‌های مهم

حالا که از نکات مختلف خرید کفش برایتان سخن گفتیم بد نیست سخن پایانی را با نکاتی کاربردی و به قول معروف فوت کوزه‌گری بگوییم، چون انتخاب کفش شما با این نکات مناسب‌تر خواهد بود:

1ـ سعی کنید کفش‌های بندی را بیشتر مد نظر قرار دهید به این دلیل که با استفاده از بند کفش می‌توانید دقیقا کفش را سایز پاهایتان کنید. درحالی‌که کفش‌های بدون بند یا زیپی چنین امکانی برایتان نخواهد داشت، هرچند کفش‌های زیپی گزینه مناسبی برای کودکان است.

2ـ برای خرید کفش‌های زمستانی حواستان به جورابی که هنگام خرید به پا دارید باشد، چون در فصل سرما قطعا جوراب متفاوتی به پا دارید که می‌تواند در انتخاب سایز کفش تاثیرگذار باشد.

3ـ وزن کفش را هم دریابید چون کفش‌های سنگین علاوه بر این‌که برایتان خسته‌کننده خواهد شد، آسیب‌های اسکلتی قابل‌توجهی هم برای شما ایجاد می‌کند که شایع‌ترین آنها مشکلات زانوست.

4ـ ساق بیش از حد بلند کفش‌ها برای شمایی که به دنبال کفشی راحت برای مصارف روزمره هستید اصلا گزینه مناسبی نیست، چون اگر این نوع کفش را طولانی‌مدت به پا داشته باشید قطعا با ایجاد تغییراتی در سیستم گردش خون پا زود خسته خواهید شد و به دنبال خلاص شدن از شر این کفش‌ها می‌روید.

ترفندهای نگهداری

1ـ اگر کفش‌هایتان دور دوخت رنگ روشن دارد، قبل از استفاده حتما روی دوخت‌های روشن لاک بی‌رنگ بزنید چون بر اثر باران و گل و لای زمستانی این رنگ‌ بزودی به وصله‌ای ناجور بر کفشتان تبدیل می‌شود.

2ـ اگر ساق کفش شما بلند است وقتی آن را از پا درمی‌آورید قطعا خمیده خواهد شد و همین امر می‌تواند به کاهش طول عمر کفش شما بینجامد پس فکری برای قالب آن کنید. برای داخل کفش، بهترین گزینه روزنامه‌ است بخصوص اگر کفش خیس شده باشد، اما برای ساقه‌پا (بخصوص کفش بانوان) می‌توانید از لوله‌ مقوایی یا لوله پولیکا استفاده کنید.

3ـ‌ هرگز کفش‌هایتان را برای مدت طولانی در محلی که گرما و رطوبت نامتعارف دارد نگهداری نکنید.

4ـ اگر قرار است برای مدت طولانی از کفش استفاده نکنید حتما در محفظه‌ای مناسب دور از نور، خاک و رطوبت آنها را نگهداری کنید تا بتوانید بیشتر از پا کردنشان لذت ببرید.

5ـ اگر کفی کفش‌تان صاف است و احتمال می‌دهید در روزهای بارانی لیز بخورید می‌توانید با استفاده از نیم‌تخت مناسب این مشکل را برطرف کنید، اما اگر علاقه‌ای به این کار ندارید کافی است یک تکه سنباده زبر بردارید و کف کفش را کمی بسایید.

6ـ هرگز برای خشک‌ شدن کفش آن را کنار شوفاژ یا بخاری قرار ندهید، چون شوره می‌زند. اگر این کار را کرده‌اید برای از بین بردن شوره از آب ولرم، سرکه و یک تکه پارچه استفاده کنید و بعد با پارچه‌ای نم‌دار خوب محل آغشته شده به آب و سرکه را تمیز کنید.

عماد عزتی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها