ابهام در سانحه هواپیما

یک روز پس از سانحه هواپیمای توپولف روسی در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و با توجه به نوع آسیب دیدگی هواپیما ، ابهامهایی در خصوص علت این سانحه به وجود آمده که نیازمند پاسخ بایسته و مناسب است.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۱

در اظهارنظرهای ارائه شده از سوی مسوولان به مواردی از قبیل ترکیدگی لاستیک ، آتش سوزی درون هواپیما ، فرود نامناسب از سوی خلبان و... اشاره شده که هر یک از این موارد قطعیت نیافته اند تا جایی که در اظهار نظری تازه ، مدیرکل کارگاه های مکانیک هواپیمایی هما به فارس گفت : قسمت آتش گرفته در هواپیمای توپولف حاوی هیچ گونه مواد آتش زا نبوده است و با موارد مشابه این اتفاق تطابقی ندارد. عبدالله ملکی با اشاره به این موضوع افزود: چیزی که باعث آتش گرفتن این بخش از هواپیما شده به نحوی که باعث از بین رفتن کامل سقف شود در این قسمت هواپیما وجود ندارد. برای پاسخگویی به این ابهامات مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز ، پاسخ مستدل را منوط به ارائه گزارش نهایی از سوی تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی می داند اما در عین حال در گفتگو با «جام جم» ، تصریح می کند که ترکیدگی لاستیک ، دلیل سانحه هواپیمای مسافربری در فرودگاه مشهد نبوده است . اظهار نظر جعفرزاده خود بر ابهام های موجود می افزاید. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به این خبر گفت : از صبح دیروز جعبه FDR و CDR تحویل تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری شده است و از آنجا که در این حادثه خلبان زنده مانده است ، تحقیقات روند خوبی خواهد داشت . رضا جعفرزاده در ادامه افزود: طبق قانون ایکائو ، کشور سازنده هواپیما هنگام بروز سوانح می تواند با حضور در محل سانحه ، از نزدیک موضوع را بررسی کند.

تیم کارشناسی روسی

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پس از سانحه از یک تیم کارشناسی روسیه که در زمینه ساخت هواپیماهای توپولف فعالیت می کنند دعوت شد تا با حضور در کنار تیم کارشناسی به بررسی آخرین مکالمات خلبان و وضعیت هواپیما بپردازند. وی اضافه کرد: سازمان هواپیمایی کشوری براساس مقررات و قانون ایکائو و طبق قانون «انکس 13» وظیفه بررسی را به عهده دارد و نتیجه این بررسی در مجامع جهانی و بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته و نسخه ای از تحقیقات تیم بررسی سوانح به ایکائو ارسال می شود تا کشورهای عضو در جریان چگونگی بروز حوادث و حلقه های مفقوده که ممکن است عامل سانحه باشد ، قرار بگیرند. جعفرزاده در ارتباط با مدت زمان بررسی از سوی تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری گفت : این تیم باید عوامل مختلف را بررسی کند و از آنجا که مطالعات بسیار دقیق انجام می شود ، زمان پایان نتیجه تحقیقات را نمی توان مشخص کرد. جعفرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که چرا در اولین اظهار نظر ، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری احتمال مقصر بودن خلبان را مطرح کرده است ، گفت : ایشان به طور قطع خلبان را مقصر معرفی نکرده بلکه 3 عامل برای این حادثه اعلام شده است که عبارتند از عوامل انسانی ، خود هواپیما و شرایط فنی و محیطی نظیر آب و هوا و باد.

اظهار نظر غیرمسوولانه

جعفرزاده در ادامه با اشاره به اعلام ترکیدگی لاستیک به عنوان اولین گزینه برای بروز سانحه گفت : این اظهار نظرها غیرمسوولانه است زیرا باید تیم کارشناسی پس از بررسی دقیق ، علت سانحه را مشخص کند که شاید لاستیک در این حادثه آسیب دیده باشد اما دلیلی وجود ندارد که اعلام شود علت حادثه بوده است. وی اضافه کرد: هواپیما پیش از پرواز کاملا بازبینی و به عبارتی کنترل فنی شده است و چون قابلیت پرواز داشته ، اجازه پرواز صادر شده است.

پاسخگوی مسافران

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به آمار تایید شده 28 کشته و 50 مجروح ، گفت : سازمان هواپیمایی کشوری در مقابل مسافران احساس مسوولیت می کند و شرکتهای هواپیمایی باید پاسخگوی مسائل مربوط به مسافران خود باشند و در ارتباط با حادثه توپولف در فرودگاه مشهد ما نیز طبق مقررات عمل خواهیم کرد.

برخورد با مقصران

جعفرزاده درباره مقصران حادثه گفت : سازمان هواپیمایی کشوری تابع قوانین و مقررات بین المللی است و به طور یقین پس از بررسی و تحقیق از سوی تیم کارشناسی در صورتی که عاملان قصور مشخص شوند ، با آنها بشدت برخورد خواهد شد و به نظر من هنوز زود است بخواهیم انگشت اتهام را به سوی فرد خاصی نشانه بگیریم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها