در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
تلکام در تسخیر اپراتورها
فضای تک بعدی فناوری کشور باعث شده هر جا صحبتی از تکنولوژی باشد، اپراتورهای تلفن همراه حرف اول و آخر را بزنند. نمایشگاه تلکام امسال نیز مشابه سالهای قبل از این قاعده مستثنا نبود و به نوعی در تسخیر سه اپراتور اول کشور قرار گرفته بود. تا جایی که از محیط بیرون نمایشگاه تا سالنهای متعدد در اختیار این سه شرکت و محصولات زیرمجموعه آنها قرار گرفته بود. البته با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه و همچنین تمایل کاربران شاید تا حدودی اختصاص این حجم از نمایشگاه به اپراتورها برای کاربران جذاب باشد، اما از آنجا که تمرکز اصلی این شرکتها در ارائه سیمکارت، عضوگیری و همچنین افزایش کاربرانشان خلاصه شده نمیتواند چندان کاربردی و هدفمند باشد. با این وجود شاهد اتفاقات جالب دیگری مانند تست نسل پنجم اینترنت همراه
نیز بودیم.
به غیر از بازیگران اصلی این نمایشگاه، حضور پررنگ اپراتورهای مجازی که یکی دو سالی است نام آنها جدیتر از قبل شنیده میشود، توجه ما را به خود جلب کرد. اپراتور مجازی یک نوع اپراتور موبایل است که خود دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و دادهها نیست، بلکه با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده است، این خدمات را بهصورت عمده خریداری کرده، سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه در بازار خردهفروشی میکند. نمایشگاه تلکام امسال نشان داد اپراتورهای مجازی نقشی پررنگتر در ادامه مسیر تکنولوژی کشور بازی خواهند کرد و شاید همین خدمات متفاوت در بستر موجود و ارزشافزوده باعث ایجاد فضای رقابتی در کشور شده و حتی در تعرفههای موبایل و اینترنت نیز تاثیرگذار باشد. وزیر ارتباطات در خصوص حضور اپراتورهای مجازی در نمایشگاه گفت: «براساس وضعیت بازار تلفن همراه پیشبینی میکنیم ظرفیتی 5 درصدی برای این اپراتورها در بازار رقم بخورد.» حال باید دید این 5درصد در صورت تحقق میتواند نقش تاثیرگذاری در روند بازار و خدمات مشتریان داشته باشد؟
محتوای فروشی رسید
علاقه زیاد کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی، اینترنت و بخصوص اپلیکیشنهای تلفن همراه باعث شده بازار تولید محتوا و مدیریت محتوای حرفهای نیز به یکی از بازارهای پررونق در فضای فناوری ایران تبدیل شود. این اتفاق با توجه به تعدد شرکتهای محتوامحور در نمایشگاه تلکام نیز کاملا قابل لمس بود. شاید اگر تا همین چند سال پیش از کاربران ایرانی میپرسیدند برای رسیدن به محتوا (محتوای متنی، تصویری و ویدئو) حاضرند پول پرداخت کنند، به غیر از عدهای اندک، پاسخ بیشتر افراد منفی بود، اما حالا رسیدن به محتوای حرفهای به یک نیاز تبدیل شده و تلفنهای همراه بهعنوان یکی از اصلیترین رسانههای کشور، بستر خوبی برای فعالان این بازار ایجاد کردهاند. البته در این بخش نیز رد پای پررنگ اپراتورها دیده میشد، چراکه بخش زیادی از شرکتهای تولید محتوا در تلکام زیرمجموعه این اپراتورها هستند و با استفاده از پرداخت اپراتوری محتوای خود را به دست کاربر میرسانند. سرویسهایی که با استفاده از پرداختهای اشتراکی، پیامکی و با برداشت از اعتبار خط کاربران، مراحل پرداخت را کم کرده و کاربر را از دردسرهای درگاه پرداخت بانکی راحت کردهاند. نکته امیدوارکننده در این خصوص بیشتر شدن تعداد شرکتهایی است که در زمینه تولید محتوای اختصاصی برای کودکان فعالیت میکنند. مسالهای که خلأ آن بشدت احساس میشود و میتوان گفت تاکنون نتوانسته چندان
موفق باشد.
استارتآپها؛ این بار بازدیدکننده
یکی از بخشهای شاید کاربردی- اما نه برای کاربران عادی- حضور شرکتهایی بود که خدمات B2B یا همان «کسبوکار به کسب و کار» را ارائه میدادند.
در واقع شرکتهایی که مشتری اصلی آنها میتوانند استارتآپها و کسبوکارهای کوچکی باشند که توانایی ایجاد تمام امکانات لازم را برای کسبوکار خود ندارند. سرویسهای مانند CRM، آنالیتیکس، دیتاسنتر، سرویس ابری و حتی نوتیفیکیشن و پرداخت از نیازهای حیاتی کسبوکارهای دنیای فناوری مخصوصا استارتآپها به شمار میرود. تلکام امثال فرصت خوبی برای رسیدن این دو نوع کسبوکار به یکدیگر بود تا به نوعی یکی نیازهای دیگری را تامین کند و در آخر به شناخت بهتر مشتری و رفع نیازهای کاربر ختم شود.
آرش جهانگیری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد