بازی فرانسه با برجام؛

نقش بدِ «پلیس خوب»

اتحادیه اروپا پس از سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، موضعی دوگانه درباره جمهوری اسلامی ایران گرفته و در حالی که از یکسو با قاطعیت از برجام حمایت کرده، ادعاهای آمریکا در خصوص فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را نیز باعث نگرانی می‌خواند.
کد خبر: ۱۰۸۵۱۴۷

البته دلیل این‌که اروپا از برجام حمایت می‌کند روشن است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود فرمودند «اروپایی‌ها با درک اینکه برجام به نفع آنها و آمریکایی‌هاست، با سخنان رئیس‌جمهور امریکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند.»

اما سوال اینجاست که اروپایی‌ها با چه توجیهی در حال هم‌آوایی با آمریکا در خصوص ادعاهای این کشور درباره فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران هستند و از چه طریقی‌ قصد دارند برنامه‌های خود را در این زمینه پیش‌ ببرند حال آن‌که مقامات کشورمان بارها بر غیرقابل مذاکره‌ بودن این موضوعات تاکید کرده و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اخیرشان در جمع نخبگان در این زمینه هم فرمودند: «اروپایی‌ها از هم‌صدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقا هم آوازی اروپایی‌ها با زورگویی‌های امریکا را قبول نمی‌کنیم. آنهایی که موشک و سلاح اتمی دارند ملت ایران را از داشتن موشک 2 یا 3 هزار کیلومتری نهی می‌کنند، این موضوع و دیگر مسائل مربوط به ایران به شما چه ربطی دارد؟»

با این حال به نظر می‌رسد اروپایی‌ها از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای این امیدواری را پیدا کرده‌اند که بتوان با ترفندهایی، تهران را در زمینه سایر موضوعات نیز پای میز مذاکره کشاند و آن‌طور که اخبار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد فرانسه در این زمنیه نقش محوری را بازی می‌کند.

چند روز قبل بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی سخنانی با اشاره به بازی جدید اروپا گفت: «در برجام، آمریکا نقش پلیس خوب را بازی کرد و رژیم صهیونیستی پلیس بد بود و امروز آمریکا پلیس بد را بازی می‌کند و اروپا به رهبری فرانسه نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. در دوره جدید، آمریکا و اتحادیه اروپا سیاست مرعوب کردن را پیش گرفته‌اند به طوری که افرادی که قصد خرید و فروش و سرمایه‌گذاری دارند، دست نگه می‌دارند و در حقیقت دشمن قصد دارد با همین سیاست، ملت را درگیر کند و وقت کشور را تلف کند تا در نهایت به ناامیدی و بدبینی مردم منجر شود.»

البته در همان دوران، برخی با اشاره به مواضع افراطی لوران فابیوس، نقش فرانسه را بیشتر نزدیک به «پلیس بد» می‌دانستند که البته اکنون در مقابل ترامپ به «پلیس خوب» تبدیل شده است.

اظهارات عجیب وزیر خارجه فرانسه

اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه و همچنین سفر نماینده فرانسه در امور سوریه به تهران در روزهای گذشته، تا حد زیادی درستی این تحلیل‌ها را ثابت می‌کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع خود به تهران گفته ما بزودی فرصت خواهیم داشت ایرانی‌ها را در موضوع فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای تحت فشار قرار دهیم.

وی با ادعای این‌که بحث‌های موشکی و منطقه‌ای، موضوعاتی جدی هستند و باید درباره آنها با ایران مذاکره کرد گفته که این مسائل ربطی به برجام ندارند و باید توافق هسته‌ای را از سایر مسائل محل اختلاف با ایران جدا کرد.

به گزارش فارس، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز که به واشنگتن سفر کرده است، طی سخنانی گفت: ما باید برای مهار فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران هم بسیار جدی باشیم.

چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تلاش دارند ضمن وادار کردن ایران به پذیرش محدودیت در سایر حوزه‌ها از قبیل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، پاسخ مثبتی به زیاده‌خواهی‌های آمریکا دهند و از لغو شدن برجام که منافع زیادی برایشان دارد، جلوگیری کنند.

این سناریو احتمالا در روزهای آینده به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود و در حالی که در روزهای گذشته، فرانک ژله نماینده ویژه فرانسه در امور سوریه با مقامات وزارت خارجه درباره مباحث منطقه‌ای گفت‌وگو کرده بود، وزیر خارجه فرانسه در هفته‌های پیش رو برای گفت‌وگو درباره سایر موضوعات به ایران می‌آید و این سناریو با سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که قرار است در آینده انجام شود، تکمیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین روز پنجشنبه در کاخ الیزه میزبان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و به او توصیه کرد از پایبندی کامل به تمام ابعاد توافق هسته‌ای اطمینان حاصل کند.

ماکرون: با آمریکا بر سر حفظ برجام توافق کردیم

به گزارش تسنیم، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت: ما با دولت آمریکا به توافق رسیدیم که همه اقدامات برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند.

فرانسوی‌ها در حالی مشغول ایفای نقش جدید هستند که در مقطع مذاکرات، این کشور و خصوصا لوران فابیوس، وزیر خارجه وقت این کشور نقش پلیس بد را ایفا می‌کردند تا امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای بگیرند. بر این اساس به نظر می‌رسد فرانسه همواره سعی می‌کند نقشی متفاوت را برای پیشبرد اهداف غرب در مقابل کشورمان بازی کند، اما ظاهرا در نقش جدید خود این مساله را فراموش کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده هیچ‌گونه مذاکر‌ه‌ای در مباحث دفاعی و فعالیت‌های منطقه‌ای خود نخواهد داشت. در همین زمینه، وبگاه آمریکایی المانیتور در گزارشی به افزایش محبوبیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمایت از این نیرو در شبکه‌های اجتماعی بعد از لفاظی‌های ترامپ اشاره کرد.

دوران تعمیم الگوی مذاکرات به سر آمده

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران با صدور پیامی نوشت: حجم و ماهیت حمایت‌های اخیر مردم عزیز و مسئولین نظام از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، ما در آغاز مرحله‌ای از سیر تکاملی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، دورانی که از شاخص‌های برجسته آن به سر آمدن دوره‌ زوزه مذاکره و تعمیم الگوی مذاکرات هسته‌ای به سایر حوز‌ه‌های اقتدار نظام می‌باشد.

جعفری افزوده است: آمریکا و اذناب منطقه‌ای اش خوب می‌دانند که در این 40سال اگر می‌توانستند به جمهوری اسلامی آسیب وارد نمایند، یک دقیقه را هم تلف نمی‌کردند. آنها با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند؛ سلاحی که به آنها بفهمانیم همه طرح‌ها و برنامه‌هایشان همانند طرح ایجاد خاورمیانه بزرگ، پروژه سازش با اسرائیل، جنگ‌های نیابتی و ... با شکست روبه‌رو خواهد شد. فرمانده سپاه با قدردانی از مردم و مسئولین که با همدلی و همراهی صمیمانه و مواضع انقلابی از سپاه در برابر تهاجم روانی اخیر هیأت حاکمه آمریکا حمایت کرده‌اند، تاکید کرد: سپاه ملت بزرگ ایران را در گذار از مرحله سوم انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان، پاسداری و محافظت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها