تصویر یک عروج در «پرواز از حلب»

شهیدی که از حلب،آسمانی شد

مراسم رونمایی و نقد و بررسی مستند «پرواز از حلب» از تولیدات تازه شبکه تلویزیونی افق با حضور محسن عقیلی تهیه‌کننده و کارگردان این مستند، محسن اسلام‌زاده مستندساز برجسته کشور و جمعی از علاقه‌مندان و اصحاب رسانه در سالن آمفی‌تئاتر این شبکه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۰۹

روایتی درهم‌تنیده

در ابتدای این مراسم، فیلم مستند پرواز از حلب برای حاضران به نمایش درآمد. این مستند به روایت زندگی، جهاد و شهادت شهید حسین هریری از شهیدان مدافع حرم اعزامی از لشکر فاطمیون می‌پردازد. شهید هریری متولد 1368 و ساکن استان خراسان رضوی بود که به فاصله اندکی پس از مراسم عقدش، به عشق دفاع از حرم اهل بیت(ع) به سوریه اعزام شد. بخشی از این مستند به طور ویژه به دوران حضور این شهید در سوریه و جبهه‌های جنگ می‌پردازد و تصاویر نادیده‌ای از حضور رزمندگان مدافع حرم در سوریه را به نمایش می‌گذارد. تصاویری که بخشی از آن به وسیله گوشی تلفن همراه شهید هریری و نیز جمعی از هم‌رزمانش فیلمبرداری شده است و حضور و روایت‌های شخصی شهید، به جذابیت مستند و تاثیر آن می‌افزاید.

در بخش دیگر مستند، دوران حیات شهید در زندگی عادی و جمع خانواده‌اش به نمایش درآمده و تصاویری از مراسم عقد ساده او در حرم امام رضا(ع)، لحظه وداعش با خانواده‌اش برای رفتن به میدان جنگ و نیز لحظه اعلام خبر شهادتش به خانواده او به تصویر کشیده می‌شود و همسرش از خصوصیات اخلاقی و علاقه قلبی‌اش به این شهید می‌گوید.

از نکات قابل توجه در ساختار مستند پرواز از حلب، تلفیق فضای زندگی شخصی و فضای دلهره‌آور جنگ است که با تدوینی تماشایی، در هم تنیده شده و وجوه مختلف شخصیت این شهید و دیگر همرزمان شهیدش چون شهید مصطفی عارفی و شهید جواد جوانی را در قالب تصاویری واقعی به نمایش می‌گذارد. این شیوه روایت همچنین باعث شده نحوه شهادت او به تعبیر کارگردان اثر، شاعرانه‌تر از کار دربیاید و همچون گفته همسر وی، چون یک خواب به وقوع بپیوندد؛ چرا که مخاطب تا آخرین لحظات زندگی آن شهید را در قالب تصاویر واقعی شاهد است و بعد انفجار و پرواز آسمانی او به ناگاه رخ می‌دهد و تماشاچی در بهت و اشک به جا می‌ماند.

ترسیم شخصیت ملموس شهید

در ادامه این نشست و پس از پایان نمایش مستند،‌ مراسم نقد و بررسی و پرسش و پاسخ اثر آغاز شد.

محسن عقیلی تهیه‌کننده و کارگردان در خصوص چگونگی ساخت این مستند به حاضران گفت: زمانی که خبر شهادت حسین را شنیدیم، از من خواسته شد،‌ یک تیزر 12 ثانیه‌ای برای پخش در مراسم تشییع او حاضر کنم. مهم‌ترین نکته‌ای که به نظرم برگ برنده این مستند بود، وجود تصاویر اختصاصی از این شهید و هم‌رزمانش است که به برگ برنده‌ای برای اثر تبدیل شده . وقتی این تصاویر را دیدم، دلم خواست براساس زندگی‌اش فیلمی مستند تهیه کنم و در این راه از برخی تصاویر ضبط‌شده توسط موسسه رسانه‌ای فاطمیون هم سود جستم.

عقیلی خاطرنشان کرد: هنگام ساخت مستند، من در این شخصیت غرق شدم و از آبان تا اسفند 95 که درگیر ساخت اثر بودم، نزدیکی زیادی با او و خانواده‌اش احساس کردم. کارگردان پرواز از حلب این مستند را حماسه‌ای دانست که می‌کوشد جلوه‌های متمایز شخصیت شهید هریری را به شکلی ملموس نمایش دهد.

محسن اسلام‌زاده، مستندساز شناخته شده که از دیگر حاضران مراسم بود، گفت: این مستند در زمان خیلی خوبی پخش شد؛ همان زمانی که در آن ترامپ ایرانیان را تروریست خطاب کرد. ما در این مستند می‌بینیم که ملت ایران ذاتا ضدتروریست است و شهید حسین هریری هم نه در جریان مستقیم جنگ، بلکه هنگام پاکسازی خانه‌های یکی از شهروندان شهر حلب به شهادت رسید و شهادت او به دست همین تروریست‌ها بود. او ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی این فیلم، روایت روان، موفقیت در ترسیم شخصیت قهرمان اصلی و ضد جنگ بودن آن است. مستند حس تعلیق خوبی هم دارد و با استفاده از تصاویر اختصاصی و آرشیوی به جذابیتش افزوده شده است.

پرواز از حلب قرار است بزودی از شبکه افق سیما به روی آنتن برود.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها