صدر اعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس خواستار فشار جامعه جهانی به ایران شدند

دوربرگردان اروپایی

گرچه اظهارات ترامپ درخصوص برجام مورد موافقت طرف‌های اروپایی قرار نگرفت، اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که کشورهای اروپایی نیز با برخی از درخواست‌های آمریکا بخصوص در حوزه محدودیت‌های موشکی ایران هماهنگی و همراهی دارند. اروپایی‌‌های برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان می‌خواهند ادامه حضورشان در این توافق را مشروط به گرفتن امتیازاتی در حوزه برنامه دفاع موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران کنند. این همان خواسته‌ای است که ترامپ مطرح کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۷۹۶

در همین رابطه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در تماسی تلفنی بر پایبندی خود به برجام تاکید کردند، اما در عین حال بر سر این نکته توافق داشتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد.

گفتنی است این دو کشور به همراه فرانسه پس از اظهارات روز جمعه ترامپ حمایت خود را از برجام اعلام کرده بودند، اما در عین حال بر این باورند که موضوع موشک‌های ایران مساله‌ای است که می‌تواند مورد گفت‌وگو قرار گیرد. در همین حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز به صورت ضمنی تمایل کشورش را برای ادامه گفت‌وگوی غرب با ایران درخصوص برنامه های موشکی ایران اعلام کرده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز چندی پیش از گفت‌وگوی خود با محمدجواد ظریف پیرامون برنامه‌های موشکی ایران خبر داد؛ موضوعی که از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران رد نشد. بی.بی.سی در این باره نوشت: تیلرسون گفته است که در ملاقاتش با ظریف، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بحث مذاکره برای توافقی دوم درباره برنامه‌ موشکی ایران و همچنین بندهای مربوط به دوره پایان توافق هسته‌ای را مطرح کرده است. تیلرسون گفت به آقای ظریف گفته که آمریکا شانس موفقیت چنین مذاکراتی را بالا نمی‌داند اما از گفت‌وگو استقبال می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: چهارشنبه 29 شهریور (20 سپتامبر) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان گروه 1+5 تشکیل شد و وزیران خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار دیدار و گفت‌وگو کردند. خبرگزاری فرانسه نیز در این باره نوشت: امانوئل مکرون ، رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه این نشست از توافق برجام حمایت کرد اما فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و آزمایش موشک‌های بالستیک را نشانی بر کافی و کامل نبودن این توافق دانست. پیشنهاد آقای مکرون به طور مشخص اضافه کردن سه محور به توافق برجام بود که به گفته ناظران ، محتوای آن می‌تواند نگرانی‌های آمریکا را نیز برطرف سازد.

این سه محور شامل تدابیری برای کنترل بیشتر فعالیت های موشکی ایران، پیش‌بینی تدابیری برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال 2025 و گفت‌وگوی باز با ایران درباره اوضاع جاری منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها