مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده پرنده در معرض انقراض با نام «خروس کولی دشتی» در تالاب بین‌المللی گندمان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۳۱۵۱

به گزارش ایرنا، ‌شهرام احمدی در این باره گفت: مشاهده این‌گونه با اهمیت و در خطر انقراض جهانی در تالاب بین‌المللی گندمان نشانگر ارزش زیستگاهی این تالاب است. وی افزود: اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) وضعیت خروس کولی دشتی را در معرض انقراض طبقه‌‌بندی و علت آن را نیز کاهش شدید تعداد این پرنده در دهه‌های گذشته عنوان کرده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری درخصوص ویژگی‌های ظاهری این پرنده گفت: طول بدن خروس کولی دشتی 29 سانتیمتر و این پرنده به نسبت درشت و پادراز است و رنگ بدنش از دور خاکستری مایل به صورتی به چشم می‌آید که از نزدیک، تارک سیاه آن با ابروی سفیدش که در پس گردن به شکل حرف V لاتین تلاقی پیدا می‌کند، تضاد ویژه‌ای پدید می‌آورد. احمدی با بیان این‌که هنوز علت اصلی کاهش چشمگیر تعداد این پرنده مشخص نیست، افزود: این پرنده زمستان‌ها در ایران به صورت مهاجر عبوری، در نواحی دریای خزر و شمال غربی کشور، همچنین جنوب کشور در کرانه‌‌های خلیج فارس دیده شده است.

وی، ایجاد شرایط مناسب در تالاب گندمان، همچنین خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن برخی تالاب‌ها را از عوامل مشاهده این پرنده در تالاب گندمان دانست و گفت: از آنجا که این‌گونه با برخی گونه‌های دیگر پرندگان وابستگی بیشتری دارد، احتمال مشاهده گونه‌های دیگر در این تالاب ارزشمند، دور از انتظار نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها