«نمی‌دانم باور می‌کنید یا نه، ولی ما به جام جهانی روسیه رفتیم ». این حرف‌های مجری تلویزیون محلی ایسلند بود که به محض زدن سوت پایان دیدار تیم ملی این کشور با کوزوو نمی‌دانست چطور شادی و شعف وصف نشدنی خود را با مردم کشورش تقسیم کند. استادیوم ملی ایسلند اگرچه با پایان بازی بعد از چند ساعت خالی از جمعیت شد، اما شهرها و خیابان‌های این کشور کوچک تا طلوع آفتاب شاهد مردمی بود که اولین حضورشان در جام جهانی فوتبال را جشن می‌گرفتند.
کد خبر: ۱۰۸۱۶۹۶

صعود مستقیم ایسلند به عنوان تیم نخست گروه I در منطقه اروپا نشان داد که موفقیت‌های این تیم در یورو 2016 فرانسه نیز تصادفی و خلق الساعه نبوده است. از بازی‌های یورو 2016 یکی بازی‌های درخشان ایسلند در ذهن‌ها ماند و دیگری تشویق‌شان که به نقاط مختلف جهان کشیده شد. با قرعه‌کشی مرحله گروهی در اروپا و مشخص شدن حضور تیم‌هایی همچون کرواسی و اوکراین در گروهI، کمتر کارشناسی شانس صعود را متصور می‌شد. اما ورق این گروه در سه بازی آخر به طور کامل به نفع ایسلندی‌ها برگشت. به طوری که در سه بازی آخر خود و بی آن‌که گلی دریافت کند، موفق به کسب 9 امتیاز موجود شد تا با 22 امتیاز از 10 بازی صعود خود را مسجل کند. تیم پر ستاره کرواسی هم با 20 امتیاز به مرحله پلی‌آف رفت.

بی‌شک یکی از دلایل موفقیت این تیم، وجود سرمربی به نام هیمر هالگریمسون است. او که یک دندانپزشک پاره‌وقت است به خوبی توانست جو احساسی به وجود آمده پس از یورو 2016 را کنترل و تیمش را در مسیر درست هدایت کند. او که پس از پایان بازی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود و بازیکنان تیم پشت سرش با صدای بلند سرود ملی ایسلند را می‌خواندند، گفت: من فقط می‌توانم احساسم را اینطور بیان کنم: «جام جهانی، پله، مارادونا و آرون اینار گودمانسون». وی در ادامه گفت: در مقدماتی جام جهانی 2014 در مرحله پلی‌آف به کرواسی باختیم و نتوانستیم مسافر برزیل شویم. از همان موقع به بعد، هدف ما صعود مستقیم به روسیه بود. ما در گروه سختی قرار گرفتیم اما تصمیم گرفتیم آن را با موفقیت به پایان برسانیم. چون به این باور رسیده بودیم که بازی در مرحله پلی‌آف به هیچ وجه جذابیت ندارد.

با این صعود، ایسلند کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا شد که جواز حضور در مسابقات جام جهانی را پیدا کرده است. این رکورد تا پیش از این در اختیار ترینیداد و توباگو بود که با جمعیت 3/1 میلیون نفری در سال 2006 به جام جهانی آلمان رفت. از سوی دیگر، ایسلند به هفتاد و نهمین کشوری تبدیل شدت که لذت حضور در جام جهانی را تجربه خواهد کرد. شهر ریکیاویک، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور معمولا با گذشت چند ساعت از شب در خاموشی مطلق فرومی‌رود، اما دوشنبه شب تمام میادین و خیابان‌های این شهر مملو از نور و مردم بود. آرنی تور آرناسون، یکی از شهروندان این کشور در حالی که خوشحالی به وضوح در چهره‌اش دیده می‌شد، گفت: از سال 1996 به بعد که تونی آدامز در آن زمان در آرسنال بازی می‌کرد، فوتبال را دنبال نمی‌کردم. اما طی یک سال گذشته جو فوتبال با تمام زیبایی‌هایش به این کشور بازگشته است.

این صعود ، این معنا را هم دارد که در یورو 2016 استادیوم‌های مختلف فرانسه شعار معروف وایکینگ‌ها را شنیدند، ورزشگاه‌های روسیه هم در سال 2018 این وضعیت را از سوی تماشاگران ایسلندی تجربه خواهد کرد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها