گزارشی از هیات‌های عزاداری نابینایان

عزاداری با چشم دل

مرد و زن، جوان و سالمند، کودک و بزرگسال، ثروتمند و نیازمند، فرقی نمی‌کند، عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) برای همه عاشقان است و محدودیتی برای هیچ‌کسی وجود ندارد فقط باید عاشق باشی و از ته دل بخواهی که در آن شرکت کنی.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۶۸

یکی از هیات‌هایی که در عین سادگی بسیار پر شور و خالصانه است، هیات نابینایان محسوب می‌شود. هیاتی که درهایش به روی افراد نابینا باز است تا گرد هم جمع شوند و از عزاداری و مراسم ماه محرم، سهمی داشته باشند.

همه چیز خیلی ساده و بی‌زرق و برق است، بعضی‌ها با همراه آمده‌اند و برخی دیگر هم، به تنهایی خودشان همت کرده‌اند و برای شرکت در مراسم آمده‌اند. یکی اشک می‌ریزد، دیگری دعا و قرآن در دست دارد؛ همه‌شان با خط بریل نوشته شده‌اند تا شرکت‌کنندگان بتوانند خودشان قرآن یا دعا را بخوانند. صدای روضه و دعا، حال و هوای دیگری در هیات پیروان مکتب قرآن به وجود آورده است. زنان و مردانی که با چشم دل عزاداری می‌کنند، وصف‌ناپذیر هستند و در قالب کلمات، نمی‌توان عشقی را که به امام حسین(ع) دارند، بازگو کرد.

هیاتی دائمی برای نابینایان

راه‌اندازی هیات نابینایان به سال‌های اخیر باز نمی‌گردد و از حدود سال 1373 درهای آن به روی نابینایان دوستدار اهل بیت(ع) گشوده شد. آن هم نه یک هیات موقتی که تنها برای ماه محرم است بلکه هیاتی برای تمام مناسبت‌های مذهبی و برپایی نماز جماعت. خواندن قرآن، دعا و... چه چیزی بهتر از این می‌تواند در دنیا وجود داشته باشد آن هم در هیاتی که مخصوص افراد نابیناست و توانسته‌اند برای شرکت در مراسم مذهبی گرد یکدیگر جمع شوند، بی‌آن‌که سختی‌های رفت و آمد به هیات، آنها را از دنبال کردن هدف‌شان منصرف کند. نمی‌توان این هیات فعال مذهبی که با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و از آن استقبال زیادی شده را نادیده گرفت. این‌که با جان و دل دست‌هایشان را روی قرآن‌هایی که با خط بریل نوشته شده‌اند به حرکت در می‌آورند و می‌خواهند خودشان از قرآن خواندن ثواب ببرند، نشان‌دهنده عشق آنها به آقا ابا عبدالله(ع) است و تا کسی از نزدیک این عاشقان را نبیند، نمی‌تواند درک عمیقی از این عشق داشته باشد.

نماز اول وقت

برایشان نماز اول وقت اهمیت دارد و با گلبانگ الله‌اکبر، آماده خواندن نماز در اول وقت می‌شوند. برای به تعویق انداختن نماز اول وقت، بهانه‌ای نمی‌آورند و با اشتیاق در برابر عظمت پروردگار سر تعظیم فرود می‌آورند. برخی‌هایشان عصای سفید را گوشه‌ای گذاشته‌اند تا بعد از عزاداری با آن راهی منزل شوند. وقتی نماز جماعت به پایان می‌رسد، احساس رضایت را می‌توان در تک تک چهره‌های آنها دید.

بی‌نصیب نمانید

فرقی نمی‌کند با چشم‌هایتان دنیا را ببینید یا با چشم‌های دلتان، در مجلس عزاداری امام حسین(ع) به روی همه باز است و کم سن سال و بزرگسال هم مطرح نیست. کجا بهتر از هیات‌های نابینایان می‌تواند باشد. اگر قصد رفتن دارید، کافی است در دهه اول محرم به هیات پیروان مکتب قرآن که در بهارستان، نرسیده به سرچشمه، کوچه نظامیه پلاک 27 واقع شده، سری بزنید. در دهه دوم محرم نیز برنامه‌ها را هیات عزاداران حسینی واقع در ظهیرالسلام، کوچه جوادی، کوچه عشقی پلاک 6، دنبال می‌کند. ساعت 18 تا 20 می‌توان در این مجالس عزاداری حسینی شرکت کرد و از فضایل این مراسم بهره برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها