نگاهی به شب خبرساز اپل در تئاتر حیرت‌انگیز استیو جابز

غافلگیری در لحظه آخـر

در شبی که بعضی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کردند با هشتگ StopRemovingIranianApps # اعتراض خودشان را نسبت به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور نشان دهند، اهالی کوپرتینو یک مراسم باشکوه را در مقر جدیدشان یعنی اپل پارک و در سالن استیو جابز پشت سر گذاشتند. مراسم رونمایی از محصولات جدید اپل که آیفون‌های تازه مهم‌ترین آنها بودند، از مدت‌ها قبل خبرساز شده و از همه بیشتر شایعه آیفون مجهول ذهن‌ها را درگیر کرده بود. شایعه‌ای که در آخرین دقایق کنفرانس به واقعیت پیوست تا بار دیگر عاشقان اپل بهانه‌ای برای هیجان‌زده شدن داشته باشند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به تمام محصولات جدید اپل که چند ماه دیگر راهشان را به بازار ایران هم باز خواهند کرد و باید دید در شرایطی که هنوز آیفون 7 و 7پلاس با قدرت و بدون مشکل به کارشان ادامه می‌دهند، آیا دلیلی برای خرید این محصولات جدید پیدا خواهید کرد یا خیر؟
کد خبر: ۱۰۷۳۳۸۴

یک پوشیدنی حسابی

اگر بخواهیم به ترتیب رونمایی از محصولات اپل در کنفرانس جلو برویم، اولین گزینه قابل بررسی، نسل سوم ساعت هوشمند اپل است. شاید برایتان جالب باشد بدانید پرفروش‌ترین ساعت دنیا نه رولکس است، نه سوآچ و نه حتی سیکو. پرفروش‌ترین ساعت جهان همین اپل‌واچ است که حالا با نسل سوم خود برای فروش بیشتر به بازار آمده است. مهم‌ترین ویژگی در مورد ساعت جدید اپل، استقلال بیشتر آن از گوشی است. حالا اپل‌واچ3 از یک سیمکارت الکترونیکی بهره می‌برد که به کاربر این گجت پوشیدنی اجازه می‌دهد بدون نیاز به گوشی از اینترنت همراه استفاده کند، امکان مکالمه داشته باشد، کاملا به‌صورت مستقل کار کند و حتی موسیقی استریم گوش دهد.

اپل برای این‌که بتواند ابعاد واچ جدید را دقیقا در همان ابعاد ساعت قبلی نگه‌دارد، استفاده از سیمکارت نانو را کنار گذاشته و از سیمکارت الکترونیکی روی بورد استفاده کرده که با اپراتورهای بین‌المللی مختلفی در نقاط مختلف جهان کار می‌کند. این یک خبر بد برای کاربران ایرانی خواهد بود، چراکه نمی‌توان انتظار داشت اپراتورهای اینترنت همراه ایرانی نیز جایی در فهرست اپل داشته باشند و ساعت هوشمند اپل حداقل در ایران مثل گوشی هوشمندش محدود می‌شود.

این ساعت مانند مدل قبلی کاملا ضدآب بوده و از یک جی‌پی‌اس داخلی نیز استفاده می‌کند. نکته دیگر در مورد واچ3 سیستم شمارش ضربان قلب این دستگاه است. حالا اگر کاربر در شرایطی که تحرک خاصی ندارد، از ضربان قلب بالا و غیرمعمولی برخوردار باشد، ساعت خیلی سریع آن را اطلاع می‌دهد. امکانی که شاید بتواند خطر سکته قلبی را تا حدودی کاهش دهد. اپل واچ 3 با یک رنگ تازه و البته طرح‌های جدیدی برای بند آن از آخر شهریور در دسترس خریداران خواهد بود و نسخه LTE ساعت آن 399 دلار قیمت خواهد داشت.

شب غریبانه آیفون 8

شاید قابل پیش‌بینی‌ترین محصول اپل در کنفرانس این شرکت همین آیفون 8 و 8 پلاس بود که با شروع معرفی‌اش کاملا مشخص شد چیزی برای پیش‌بینی در مورد آنها وجود ندارد، چراکه آیفون 8 و 8پلاس همان آیفون 7 است که قوی‌تر شده و بدون حتی یک نقطه تغییر در طراحی‌اش قرار است نسل جدیدی از محصولات اپل باشد. این برای نخستین بار از زمان معرفی آیفون 3Gs است که شرکت اپل، سری S را برای محصولات خود معرفی نکرده و خبری از آیفون 7 اس نیست. اما با این وجود این نسخه دلسردکننده از محصولات اپل، ویژگی‌های سخت‌افزاری جدیدی دارد که این مدل را حداقل در عملکرد از گوشی قبلی متمایز می‌کند.

قبل از هر چیز باید گفت بدنه پشتی دستگاه با شیشه پوشانده شده که باعث می‌شود امکان استفاده از شارژ بی‌سیم برای اولین بار در گوشی‌های اپل امکان‌پذیر باشد. البته شرکت اپل محصولات خود را به شارژرهای اختصاصی‌اش محدود نکرده و تمام شارژهای بی‌سیمی که از استاندارد Qi استفاده می‌کنند، می‌توانند گوشی‌ها، ساعت و حتی ایرپاد اپل را شارژ کنند. تغییر دیگر مربوط به صفحه‌نمایش دستگاه می‌شود که از تکنولوژی True Tone استفاده کرده است. این قابلیت که اولین بار در آیپد پرو 10 اینچی استفاده شده بود، باعث می‌شود نمایشگر آیفون 8 بتواند به‌صورت خودکار با نور محیط تطبیق پیدا کند و رنگ‌هایی دقیق‌تر را به نمایش درآورد.

همچنین اپل از چیپست جدیدی به نام A11 Bionic رونمایی کرد که طبق ادعای اپل در حال حاضر قوی‌ترین چیپست موجود در گوشی‌های هوشمند است. این چیپست از شش هسته استفاده می‌کند که دو هسته اصلی آن 25 درصد سریع‌تر از A10، چیپست قبلی آیفون عمل می‌کند و سرعت چهار هسته کم‌مصرف آن به 70 درصد افزایش پیدا کرده؛ تا در مجموع با پردازنده‌ای 30 درصد قوی‌تر از نسل قبل روبه‌رو باشیم.

در بخش دوربین نیز در هر دو گوشی با به‌روزرسانی‌هایی روبه‌رو هستیم. سنسور دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 8 بزرگ‌تر از قبل شده و سریع‌تر عمل می‌کند و همچنین سرانجام لرزشگیر اپتیکال به مدل‌های پلاس محدود نمی‌شود و در آیفون 8 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. دوربین‌های موجود در آیفون 8 پلاس شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد، اما باز هم چیزی اضافه برای عرضه خواهد داشت که مهم‌ترین آن Portrait Lighting است. این قابلیت با فوکوس چند نقطه‌ای عکاسی پرتره را متحول کرده است، چراکه سوژه را از محیط اطراف جدا کرده و نور بیشتری را روی آن اعمال می‌کند؛ در نتیجه یک تصویر خاص با تمرکز بر موضوع اصلی پدید خواهد آمد. شما می‌توانید چند مدل نوردهی مختلف را روی تصویر اعمال کنید و کار را تا جایی ادامه دهید که تصویر پس‌زمینه به‌طور کامل تاریک شود.

ویژگی دیگر آیفون جدید مربوط به تمرکز آن روی واقعیت افزوده می‌شود. به‌طوری که حسگرهای ژیروسکوپ و شتاب‌سنج جدید دستگاه عملکرد آن در این زمینه را به‌طور چشمگیری ارتقا داده است. نسل جدید آیفون اپل بدون هیچ تغییر قیمتی نسبت به نسل قبلی خود قرار است با قیمت پایه 699 دلار برای مدل 64 گیگابایتی از آخر شهریور وارد بازار شود.

دلربای 1000 دلاری

و اما برگ برنده اپل؛ صحبت از گوشی‌ای است که سرانجام چند تحول انقلابی را با خود به همراه داشته است. پروژه اکس اپل که حالا نام آیفون 10 به خود گرفته، برای اهالی کوپرتینو آنقدر ساختارشکن بود که نتوانند خود را متقاعد کنند یک نام ساده داشته باشد. همین مساله باعث شد تا شرکت اپل از روی عدد 9 بپرد و آیفون جدید را آیفون 10 نامگذاری کند. البته یک پیش‌بینی این است که آیفون 9 قرار است همان مسیر آیفون‌های قبلی را طی کند و سال آینده با تاچ‌آدی و سخت‌افزاری قوی‌تر روانه بازار شود، اما در آینده هرچه پیش آید، حالا اکس با 10 مساوی شده است.

آیفون X برای نخستین بار در تاریخ آیفون، دکمه آشنای هوم را به‌طور کامل از دستگاه حذف کرده و یک حرکت سوآیپ از پایین به بالا جایگزین آن شده است. این مساله باعث شده شما با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به اندازه تمام ابعاد گوشی روبه‌رو باشید. صفحه‌نمایش، ابعاد 8/5 اینچی دارد که رزولوشن 2436 در 1125 را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حذف دکمه هوم روی تجربه کاربری شما تاثیر می‌گذارد، چراکه حالا برای بستن اپ‌ها باید از پایین به بالا دست بکشید و برای باز کردن کنترل سنتر iOS باید انگشت‌تان را از گوشه بالا و سمت راست دستگاه به سمت پایین بکشید.

در دوربین دستگاه نیز با تغییراتی مواجه هستیم که حتی با آیفون 8 و 8 پلاس نیز متفاوت است. آیفون 10 از یک دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که هر دو لنز آن به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند تا لرزش دست و محیط کمترین تاثیر را در ثبت تصویر داشته باشد. حالا این دو لنز از یک دوربین اصلی با دیافراگم f1.8 و یک لنز تله فوتو با f2.4 بهره می‌برد. در جلوی دستگاه نیز همان دوربین استفاده شده در آیفون 8 قرار دارد که البته این بار در خانواده TrueDepth فعالیت می‌کند.

پردازنده استفاده شده در آیفون اکس همان پردازنده A11 است که پیشتر در آیفون 8 در موردش صحبت کردیم. بدنه دستگاه از فلز و شیشه ساخته شده و پشت دستگاه نیز به‌طور کامل از شیشه پوشانده شده تا خیالمان راحت‌باشد آیفون10 نیز از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. همچنین اپل ادعا کرده گوشی جدیدش دو ساعت بیشتر از آیفون7 بیدار می‌ماند که خبر از باتری قوی‌تر آن می‌دهد. اما نکته دردناک در مورد این محصول قیمت آن است که قرار است با قیمت پایه 999 دلار برای مدل 64 گیگابایتی در 12 آبان به دست مشتریان برسد. همچنین نسخه 256 گیگابایتی آیفون10 نیز روانه بازار خواهد شد.

امنیت تمام رخ

همان‌طور که در مورد آیفون 10 می‌دانید، دکمه هوم سرانجام از گوشی جدید اپل حذف شد تا یکی از اصلی‌ترین المان‌های گوشی‌های آیفون که از همان نسخه اول به‌عنوان یک شناسنامه در تمام مدل‌ها استفاده می‌شد دیگر در طراحی گوشی حضوری نداشته باشد، اما این دکمه آنقدر کاربردی بوده که حذف آن فقط به طراحی محدود نمی‌شود و شرکت اپل را به چالش‌های جدیدی کشیده است. حالا در آیفون 10 کاربران برای بستن اپ‌ها باید انگشت خود را از پایین صفحه به بالا بکشند و اگر این کار را تا نیمه انجام دهند گوشی در حالت تسک منیجر قرار می‌گیرد. برای صدا کردن سیری باید دکمه ولوم را نگه دارند و اسکرین شات گرفتن نیز به دکمه پاور و صدا انتقال پیدا کرده است. اما اصلی‌ترین سوال در مورد تاچ‌آی یا همان سنسور اثر انگشت است که از سال 2013 در تلفن‌های هوشمند اپل استفاده می‌شود و هنوز هم در آیفون 8 کاربرد دارد؛ ویژگی کاربردی و امنیتی‌ای که حالا اپل آن را در آیفون 10 با فیس‌آی‌دی جایگزین کرده است. برای داشتن چنین امکانی اپل چند سنسور و دوربین مختلف را با نام TrueDepth در جلوی گوشی قرار داده تا وظیفه تشخیص چهره کاربر برای شناسایی هویت را برعهده بگیرند. یکی از این حسگرها پروژکتور نقطه‌ای ماورای سرخ است که امکان استفاده از عکس فرد به‌جای مدل سه بعدی را غیرممکن می‌کند.

از طرف دیگر پردازشگر A11 بسیار قدرتمند اپل نیز نقشی حیاتی در عملکرد Face ID دارد و در هر بار اسکن تصویر آن را ذخیره و با حالت‌های قبلی مقایسه می‌کند و همین باعث می‌شود هر روز باهوش‌تر از قبل شود. به ادعای اپل، تاچ آی‌دی خطایی به اندازه یک در 500 هزار بار داشته و Face ID این خطا را به یک در میلیون کاهش داده است. البته این تنها کاربردی نیست که اپل از دوربین‌های TrueDepth جلوی دستگاه استخراج کرده است. این دوربین‌ها حالا به شما اجازه می‌دهند تا ایموجی‌های زنده‌ای داشته باشید که با حرکات صورت شما سینک هستند. مثل شما لبخند می‌زنند، اخم می‌کنند یا ناراحت می‌شوند، حتی می‌توانند حرف بزنند. ایموجی‌هایی که اپل نام انیموجی (ایموجی + انیمیشن) را روی آنها گذاشته است.

انتظار تا اواخر شهریور

کنفرانس اپل یک محصول دیگر هم به خانواده سیب گاززده اضافه کرد. اپل‌تی‌وی جدید اپل با نام
Apple TV 4K که قابلیت نمایش تصاویر 4K HDR را به کاربران می‌دهد و علاوه بر آن حالا دیگر قابلیت اجرای بازی‌های ویدئویی را هم دارد. انتظار نداریم از شنیدن این نکات در مورد محصول جدید اپل هیجان‌زده شوید.

همچنین شاید برای کاربران ایرانی چندان مهم نباشد که شرکت اپل از چه زمانی پیش‌فروش محصولات خود را در سایت اپل آغاز می‌کند، اما واقعیت این است که با شروع پیش‌فروش محصولات اپل، شمارش معکوس برای ورود این محصولات به دیگر بازارها نیز آغاز می‌شود. شرکت اپل بیشتر محصولاتی را که در کنفرانس اپل معرفی کرده از 24 شهریور روی سایت خود قرار داده تا کاربران بتوانند سفارش‌های خود را ثبت کنند و درست یک هفته بعد فروش اصلی دستگاه‌ها در فروشگاه‌های رسمی اپل و نقاط مختلف جهان آغاز می‌شود. همچنین قرار است 28 شهریور عرضه iOS 11 برای آیفون‌ها و آیپدها آغاز شود تا همه چیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد. اما این داستان برای آیفون10 کمی دیرتر اتفاق می‌افتد، چراکه پیش‌فروش آیفون X از 6 آبان آغاز می‌شود و اپل آن را از
12آبان روانه بازار می‌کند. حال باید دید قیمت سرسام‌آور این گوشی 999 دلاری در روزهای اول ورودش به بازار ایران چقدر خواهد بود. پیش‌بینی من برای اولین آیفون وارد شده به ایران نزدیک به 10میلیون تومان است!

البته این قیمت برای اولین آیفون است و قطعا به مرور زمان قیمت آن بسیار کمتر شده و به ثبات می‌رسد.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها