خانه سینما جوایز خود را میان فیلم‌های «فروشنده» و «رگ خواب» تقسیم کرد

شب فوتبالی سینما

سینما و فوتبال گرچه از پرطرفدارترین سرگرمی‌های دنیا هستند و از این جنبه وجه اشتراکی دارند، اما راهشان از هم جداست و چندان سروکارشان به هم نمی‌افتد، بجز مواردی که قصه فیلم‌های اندکی درباره فوتبال است، مثل «فرار به سوی پیروزی» همان فیلم مشهور جان هیوستن که پله، ماکس فون سیدو، بابی مور و سیلوستر استالونه کنار هم ظاهر شدند، یا بازیگر شدن فوتبالیست‌ها از عزیز اصلی گرفته تا اریک کانتونا و پژمان جمشیدی یا گاهی اوقات که برخی پردیس‌های سینمایی تصمیم به پخش مسابقات زنده فوتبال برای علاقه‌مندان می‌گیرند یا حتی مسابقات گهگاهی تیم فوتبال هنرمندان که بعضی از چهره‌های سینمایی را با اضافه وزن‌هایی می‌توان در آن دید!
کد خبر: ۱۰۷۲۷۵۳

اما شامگاه سه‌شنبه باشگاه ورزشی پیام و زمین فوتبال این مجموعه، یک بار دیگر سینما را با فوتبال پیوند داد و تاکید کرد با وجود راه جدای این دو شاخه مهم و پرطرفدار هنر و ورزش، گاهی اوقات همنشینی‌های لاجرمی هم اتفاق می‌افتد. نوزدهمین جشن سینمای ایران درحالی به مناسبت روز سینما و با حضور جمعی از چهره‌های آشنای سینما برگزار شد که درنهایت فیلم‌های «فروشنده» و «رگ خواب» به سمت پیروزی فرار کردند و بیشترین جوایز این رویداد را به دست آوردند.

فرار سینما به سوی پیروزی

بجز آن زمین فوتبال و باشگاه ورزشی پیام مربوط به وزارت ارتباطات، مصداق‌های این شب فوتبالی سینما بیشتر هم بود، همین‌طور برخی افرادی که برای اهدا یا دریافت جایزه روی صحنه می‌آمدند، تحت تاثیر این فضای ورزشی اظهارنظر می‌کردند. کارن همایونفر، آهنگساز سینما که برنده بهترین موسیقی متن برای فیلم دفاع مقدسی «اروند» شده بود، بعد از دریافت جایزه گفت: «در این زمین فوتبال احساس رونالدو و مسی بودن دارم.»

جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده سینما هم که همراه همسرش رخشان بنی‌اعتماد و دخترش باران کوثری در مراسم حضور داشت، سابقه‌ای فوتبالی دارد و جز گزارشگری فوتبال، زمانی بازیکن باشگاه استقلال هم بود. باران کوثری هم که همراه پدرش برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه آمده بود، کنایه‌ای درباره حضور زنان در ورزشگاه مطرح کرد. ضمن این‌که یکی از بهترین جلوه‌های فوتبالی این شب مربوط به اعلام پیروزی تیم فوتبال پرسپولیس مقابل الاهلی عربستان بود که با ابراز خوشحالی حاضران همراه شد.

مجری موتورسوار

احسان کرمی که دیگر تقریبا به مجری ثابت جشن‌های سینمایی، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها تبدیل شده، در نوزدهمین جشن سینمای ایران هم عهده‌دار این مسئولیت بود. منتها نکته جالب این است که او به دلیل اجرای تئاتر «آینه‌های روبه‌رو» از ابتدا در مراسم حضور نداشت و وقتی کمی از بخش‌های ابتدایی جشن گذشته بود، خودش را با موتور به مراسم رساند!

واکنش زارعی به فاجعه میانمار

مریلا زارعی، بازیگر سینما و فیلم‌هایی چون بادیگارد، چ و درباره الی که برای اهدای جایزه بهترین طراحی صحنه روی سن حاضر شده بود، نسبت به فاجعه کنونی میانمار و کشتار مسلمانان در این کشور واکنش نشان داد و گفت: «وقتی سال گذشته در همین جشن خانه سینما، می‌خواستیم جایزه پیمان معادی را اهدا کنیم به فاجعه منا اشاره شد. الان هم فاجعه‌ای دیگر در میانمار اتفاق افتاده که با سکوت سفیران صلح همراه شده است؛ من از همه آنها می‌خواهم به این سکوت پایان دهند. ما سینماگران نمی‌توانیم در مقابل چنین مسائلی بی‌تفاوت باشیم.»

گرامیداشت شهید حججی

یکی از بخش‌های مهم این جشن به گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم، محسن حججی اختصاص داشت. در این قسمت ابتدا نماآهنگی با استفاده از تصاویر فیلم‌های دفاع مقدس به نمایش درآمد و بعد محمدرضا تقی‌پور، مدیر موزه صلح طی سخنانی عنوان کرد که با بهره‌گیری از سینما، می‌توانیم فرهنگ دفاع مقدس را به دنیا معرفی کنیم.

از آوازخوانی کوروش تهامی تا اجرای اشکان خطیبی

در دو بخش از جشن خانه سینما هم قطعات موسیقی برای حاضران اجرا شد؛ البته هر دو بخش توسط بازیگرانی صورت گرفت که دستی نیز در کار موسیقی و خوانندگی دارند. بخش اول مربوط به آوازخوانی کوروش تهامی بود که قطعه «شب مهتاب» را اجرا کرد و بخش دوم هم به اجرای موسیقی توسط اشکان خطیبی اختصاص داشت.

قهرمانی 2 فیلم متفاوت

رقابت شدید جشن بزرگ سینمای ایران مربوط به فیلم‌های «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی و «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله بود. این رقابت تنگاتنگ تا لحظات پایانی مراسم ادامه داشت و این دو فیلم تقریبا به اندازه هم جوایزی را از آن خود کردند، اما در بخش‌های پایانی «فروشنده» از حریف پیش افتاد و به سبک مسابقات ورزشی، با موفقیت در هفت رشته، قهرمان این رقابت سینمایی شد. «رگ خواب» هم با پیروزی در پنج رشته، به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد. اصغر فرهادی، کارگردان «فروشنده» که این روزها در اسپانیا مشغول ساخت فیلم جدید و جهانی خود به نام «همه می‌دانند» با بازی زوج بازیگر خاویر باردم و پنه لوپه کروز است، با پیامی تصویری خطاب به حاضران در مراسم گفت: «برایم باعث افتخار است که بیشترین جوایز خود را از جشن خانه سینما گرفته‌ام.» این فیلمساز اظهار امیدواری کرد که سال آینده بتواند در این جشن و در کنار دیگر سینماگران حضور داشته باشد.

فهرست برنده‌های جشن بزرگ سینمای ایران

بهترین فیلم: فروشنده

بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی (فروشنده)

بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی (فروشنده)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: شهاب حسینی (فروشنده)

بهترین بازیگر مکمل مرد: فرید سجادی حسینی (فروشنده)

بهترین تدوین: هایده صفی یاری (فروشنده)

بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم (فروشنده)

بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی (رگ خواب)

بهترین فیلمبرداری: فرشاد محمدی (رگ خواب)

بهترین صداگذاری: بهمن اردلان (رگ خواب)

بهترین صدابرداری: بابک اردلان (رگ خواب)

بهترین جلوه‌های ویژه بصری: سینا قویدل(رگ خواب)

بهترین بازیگر مکمل زن: پانته‌آ پناهی‌ها (لاک قرمز)

بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر (اروند)

بهترین طراحی لباس: عباس بلوندی (یتیم‌خانه ایران)

بهترین چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی (لانتوری)

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان (ویلایی‌ها)

بهترین فیلم مستند: زنانگی به کارگردانی محسن استادعلی

بهترین کارگردانی مستند: مهدی قنواتی (همجا)

بهترین فیلم کوتاه: حیوان به کارگردانی بهمن و بهرام ارک

بهترین فیلم انیمیشن: پیشخدمت به کارگردانی فرنوش عابدی

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها