الاهلی عربستان ـ پرسپولیس ایران؛ سرخ‌ها پرواز می‌کنند؟

رویای نیمه نهـایی

امروز برای فوتبال ایران روز بسیار مهمی خواهد بود. پرسپولیس، تنها نماینده ایران در مرحله یک‌چهارم ‌نهایی لیگ‌قهرمانان آسیا، باید دیدار برگشت خود مقابل الاهلی را در این مرحله برگزار کند. این بازی که از ساعت 19 و 45 دقیقه امشب آغاز خواهد شد، در کشور امارات و در شهر ابوظبی برگزار می‌شود. چراکه طبق معمول بازی‌های گذشته، دیدار نمایندگان ایران و عربستان سعودی به میزبانی کشور ثالث است. دیدار رفت دو تیم در کشور عمان و شهر مسقط برگزار شد که در آن بازی شاگردان برانکو با یک کام‌بک به یاد‌ماندنی بازی 2 ـ صفر باخته را 2 ـ 2 کردند تا امیدهای‌شان برای صعود همچنان زنده بماند.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۹۱

شرایط نماینده ایران بسیار خوب به نظر می‌رسد. پرسپولیس، صدرنشین لیگ ایران است و در آخرین بازی خود مقابل گسترش‌فولاد به برتری 3 ـ صفر رسیده است. جو اردوی سرخپوشان که در باشگاه ایرانیان دبی برگزار شد، نشانگر این بود که بازیکنان انگیزه زیادی برای رساندن تیم به نیمه‌نهایی آسیا دارند. ضمن این که برانکو در دو بازی قبلی پرسپولیس، هواداران را بسیار امیداوار کرده که با تصمیماتش می‌تواند نتایج بازی‌ها را تغییر دهد. البته قرمزها در این بازی دیگر فرصت اشتباه ندارند. چون در بازی عمان که دو گل برابر حریف دریافت کردند، میزبان محسوب می‌شدند و حالا در امارات به عنوان مهمان فقط نیاز به گل زدن دارند تا بتوانند با دردسر کمتری در طول 90 دقیقه راهی مرحله بعد شوند.

در مقابل، الاهلی وضعیت نسبتا مشابهی دارد. اگرچه لیگ فوتبال عربستان تازه دومین هفته خود را پشت‌سر گذاشته، اما حریف پرسپولیس از این دو بازی، سه امتیاز گرفته است. الاهلی در بازی اول 2 ـ یک برابر الاتفاق شکست خورد و در بازی هفته دوم خودش موفق به کسب برد پرگل 4 ـ صفر برابر الفتح شد.

آخرین تجربه پرسپولیس از بازی کردن در کشور امارات مربوط به برد پرگل‌ این تیم مقابل الشباب است. زمانی که مصطفی دنیزلی هدایت قرمزها را به عهده داشت و تیمش در دیداری به یادماندنی با شش گل برابر حریف اماراتی پیروز شد. این خاطره خوب نوید این را می‌دهد که سرخ‌ها از این دیدار نیز با برد از زمین بیرون بیایند. علاوه بر این که پرسپولیس در لیگ ‌قهرمانان این فصل نیز موفق به کسب یک برد شیرین در امارات شد؛ روزی که باخت 2 ـ یک مقابل الوحده با برد 3 ـ 2 عوض شد.

برانکو برای این بازی همه بازیکنان اصلی خود غیر از کاپیتان را در اختیار دارد. سیدجلال حسینی که چند هفته‌ای است از مصدومیت رنج می‌برد، بازی رفت را نیز به دلیل محرومیت از دست داده بود و در این بازی نیز حضور نخواهد داشت. اگرچه طی این چند روز برانکو برای کاپیتان تیمش تمرینات اختصاصی در نظر گرفته بود، اما شرایط سیدجلال هنوز برای بازی مناسب نیست. درباره دیگر بازیکنان، محسن مسلمان از کمند مصدومیت کاملا رها شده و در بازی مقابل گسترش هم تاثیر زیادی در تغییر نتیجه داشت. کمال کامیابی‌نیا به احتمال زیاد دوباره به ترکیب برمی‌گردد.

با تمام این تفاسیر به نظر شرایط برای صعود پرسپولیس به دور بعدی آماده باشد. اگرچه الاهلی اصلا حریف راحتی نیست، اما در بازی رفت مشخص شد سرعت بازیکنان تکنیکی پرسپولیس می‌تواند حملات زیادی را روی دروازه حریف سعودی ایجاد کند. برانکو هم به ترکیب 4-4-2 لوزی خودش برگشته و بر خلاف بازی‌های مراحل قبل، نیمکتی بسیار قوی دارد. همه اینها پتانسیل بالایی است که مردم ایران به صعود نماینده کشورشان به مرحله نیمه‌نهایی امیدوار کرده است.

ترکیب احتمالی

به احتمال زیاد سرخپوشان پایتخت با این ترکیب به مصاف الاهلی عربستان می‌روند.

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، صادق محرمی، حسین ماهینی، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، علی علیپور و مهدی طارمی بازیکنانی هستند که به احتمال زیاد برابر الاهلی عربستان صف‌آرایی می‌کنند.

همه تقابل‌های فوتبالی ایران و عربستان

تیم‌های ایرانی و عربستانی تاکنون 107بار در آسیا با همدیگر بازی کرده‌اند، از این تعداد تقابل، 41 برد برای تیم‌های عربستانی به‌دست آمده است. سهم تیم‌های ایرانی از این تقابل‌ها 44 برد بوده است و 22 بازی هم با نتیجه تساوی تمام شده است.

در مجموع این تقابل‌ها 256 گل رد و بدل شده است که سهم تیم‌های عربستانی 129 گل زده بوده است و سهم تیم‌های ایرانی 127 گل.

در طول این سال‌ها، هشت باشگاه عربستانی برابر تیم‌های ایرانی قرار گرفته اند و 12 تیم ایرانی (پرسپولیس، استقلال تهران، استقلال خوزستان، پاس، تراکتورسازی، ذوب‌آهن، سپاهان، سایپا، صبا باتری، فولاد خوزستان، مس کرمان و نفت تهران) برابر تیم‌های عربستانی به میدان رفته‌اند.

در میان تیم‌های عربستانی، الاهلی با 35 بازی با تیم‌های ایرانی رکورددار است و پرسپولیس هم در مجموع 24بار با تیم‌های سعودی بازی کرده است که هفت پیروزی و 9 تساوی به دست آورده و در هشت مسابقه هم بازنده بوده است. پرسپولیس توانسته 28بار دروازه تیم‌های عربستانی را باز کند و 21 گل هم دریافت کند.

برانکو: لحظه‌ها تعیین‌کننده هستند

سرمربی پرسپولیس در نشست خبری بازی گفت: الاهلی حریف آماده و خطرناکی است ولی ما می‌خواهیم برنده این مسابقه باشیم و به مرحله بعد برسیم.

برانکو افزود: اطلاع داریم که الاهلی در کنار الهلال و النصر جزو بهترین تیم‌های عربستان هستند، اما با هیجان و انگیزه بالا می‌خواهیم بازی بزرگ را ببریم، پس با تمام قدرت و توانایی که داریم بازی می‌کنیم.

سرمربی سرخپوشان تصریح کرد: من همه نکات را به بازیکنان گفتم ولی، درنهایت آنها هستند که در زمین با عملکرد خود، برنده بازی را مشخص می‌کنند.

ایوانکوویچ خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که درباره چه حریف و چه بازی صحبت می‌کنیم. ما هم بازیکنان خطرناک و تاثیرگذار الاهلی را می‌شناسیم. پرسپولیس هم تیمی است که شش ملی‌پوش دارد و سایر نفرات هم در حدی هستند که می‌توانند در تیم ملی بازی کنند. در این بازی لحظه‌ها تعیین‌کننده است. وی اضافه کرد: البته این بازی یک جای افسوس دارد؛ افسوس از این‌که اگر پرسپولیس در تهران و الاهلی در جده بازی می‌کرد با توجه به تماشاگران فراوان دو تیم، همه چیز زیباتر و پرهیجان‌تر می‌شد. چون همه می‌دانیم ما برای هواداران خودمان فوتبال بازی می‌کنیم و بدون آنها فوتبال لطف خودش را ندارد. برانکو گفت: باز هم تاکید می‌کنم یک فوتبال سخت برای دو تیم در پیش است.

ربروف: پرسپولیس خطرناک است

سرمربی اوکراینی الاهلی به شاگردانش هشدار داد که پرسپولیس تیمی خطرناک است و نباید به هیچ‌وجه آنها را دست‌کم گرفت.

سرگئی ربروف در کنفرانس خبری دیدار برابر پرسپولیس در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا گفت: این دیدار برای ما خیلی مهم است، به خصوص این‌که در رقابت‌های آسیایی است و یکی از اهداف ما قهرمانی در این رقابت‌هاست. با توجه به بازی آخرمان در لیگ قهرمانان، حریفمان (پرسپولیس) حتی قادر به شکست ما است و این به این معناست که تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها قدرتمند هستند. این مربی اوکراینی که به اشتباهاتش در تعویض بازیکنان در بازی رفت مقابل پرسپولیس انتقادات زیادی بود، خاطرنشان کرد: شکی نیست که وظیفه من به‌عنوان سرمربی است که اشتباهاتی را که در بازی رفت مرتکب شدیم، جبران کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها