افتخار بزرگی که نصیب خادم‌الشریعه شد

پرچمــــدار

خودش در واکنش رسانه‌ها به اتفاقی که افتاده بود نظر خاصی نداشت. فقط گفته بود کاری نکرده است. وقتی خیلی‌ها، کار او را با پوریای ولی و تختی مقایسه کرده بودند به صراحت اعلام کرد کارش اصلا قابل مقایسه با پوریای ولی و تختی نیست. پاییز سال گذشته وقتی سارا خادم‌الشریعه، نماینده ایران در مسابقات گرندپری شطرنج بانوان جهان بود با دیدن وضع نامناسب روحی حریفش و به درخواست او برای رضایت دادن به تساوی، دست از پیکار با حریف خود برداشت. کمی بعد شرح این اتفاق در محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی پیچید تا جایی که حرکت او با تختی و پوریای ولی مقایسه شد. امروز بعد از ماه‌ها از آن روز خاص در زندگی ورزشی سارا خادم‌الشریعه، او پرچمدار کاروان ورزش ایران در بازی‌های داخل سالن آسیا شده است. پنجمین دوره از این بازی‌ها 26 شهریور در عشق‌آباد برگزار می‌شود که کاروان ایران با 212 ورزشکار در مسابقات شرکت می‌کند. ورزشکاران ایرانی با رقبای خود از 45 کشور آسیایی به میدان می‌روند.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۵۵

بعد از بازی‌های المپیک 2016 ریو که زهرا نعمتی پرچمدار کاروان ورزش ایران بود این بار در بازی‌های داخل سالن آسیا نیز دختر شطرنج باز پرچمدار شده است. در تاریخ المپیک‌ها و بازی‌های آسیایی بارها ورزشکاران زن به عنوان پرچمدار کاروان ایران معرفی شدند. این حرکت نمادین در حالی که زنان حق ورود به ورزشگاه‌ها را با حضور مردان ندارند، در المپیک 1996 آتلانتا با پرچمداری لیدا فریمان آغاز شد. در آن سال بخش‌های مختلف خبری، گزارش‌هایی مبنی بر حیرت و تحسین جهانیان از بانوی محجبه ایرانی پخش کردند و مسئولان وقت ورزش نیز حضور این تنها زن ورزشکار ایرانی در آتلانتا را نشانه رشد و توسعه ورزش زنان در ایران و پاسخ قاطع به تبلیغات منفی دشمنان نظام و انقلاب عنوان کردند، بخصوص این‌که مسابقات هم در آمریکا انجام می‌شد. پرچمدار بودن زنان محجبه، علاوه بر نشان دادن ویژگی‌های ارزشمند زن مسلمان با هدف خنثی کردن تبلیغات مسموم مبنی بر محدودیت زنان در جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. به این معنا که کشورهای مختلف جهان با تصویر واقعی زن در نظام اسلامی روبه‌رو شوند.

پرچم نماد همبستگی ملی

پرچم، پیشینه طولانی در تاریخ تمدن‌ها دارد. شرق و غرب و در تاریخ باستان و امروز در دنیا، مردم با پرچم احساس غرور می‌کنند. این احساس زمانی به ورزشکاران بیشتر دست می‌دهد که نماد همبستگی یک ملت باشند. پرچم نشانی از همبستگی در عمل و اتحاد در شعار است.

مسئولان کمیته ملی المپیک برای پیداکردن پرچمدار از میان چند نامزد که زودتر در بازی‌های داخل سالن حضور داشته باشد و در عین حال، کارنامه اخلاقی متناسب با شان ورزشکار ایرانی داشته باشد، به نام سارا خادم الشریعه برخوردند. ورزشکاری که آذر سال گذشته در تاریخ ورزش ایران نامش بارها کنار پوریای ولی و تختی قرار گرفت.

اصغر رحیمی، سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا می‌گوید: خادم الشریعه از بانوان برجسته ورزش ایران است. ضمن این که او جزو جوانان نیز به حساب می‌آید و همه اینها ملاک‌هایی بودند که خادم‌الشریعه برای پرچمداری داشت.

 

دیروز و امروز پرچمداری

از گذشته، ورزشکاران وزنه‌برداری و کشتی بخت مناسب‌تری به نسبت دیگر ورزشکاران در پرچمداری داشتند. این ورزش‌ها در المپیک باستانی مورد توجه بود و چون قهرمانان بسیاری در ایران چهره جهانی داشتند؛ بنابراین انتخاب ملی‌پوشان این دو ورزش برای پرچمداری پر بیراه نبود. علاوه بر این، مولفه‌های دیگری در انتخاب پرچمدار مدنظر است مانند مسئولیت‌پذیری و قابل قبول بودن از منظر اجتماعی که سبب ایجاد انگیزه بیشتر میان ورزشکاران یک کاروان می‌شود.

بعد از پرچمداری ورزشکاران در رشته‌های انفرادی، نزدیک به دو دهه است ورزش ایران در بازی‌های مختلف آسیایی و المپیک پرچم را به دست چهره‌های شاخصی از بین ورزشکاران ورزش‌های گروهی هم می‌سپارد، مانند علی دایی یا صمد نیکخواه بهرامی. با انتخاب زهرا نعمتی از تیراندازی با کمان برای المپیک ریو و خادم‌الشریعه از شطرنج برای بازی‌های عشق‌آباد، دو بار پی‌درپی بانوان ورزشکار از رشته‌های انفرادی پرچمدار ایران شدند.

مشورت با بانوان پرچمدار

خادم‌الشریعه 20 ساله، در یکی دو سال اخیر یکی از شگفتی‌سازان شطرنج است. وی که از شنیدن خبر پرچمداری خود در بازی‌های داخل سالن آسیا شگفت‌زده شده بود، گفت: نمی‌دانستم جزو گزینه‌های پرچمداری هستم و اصلا به من نگفته بودند قرار است چنین اتفاقی بیفتد. غافلگیر شدم. امیدوارم بتوانم به شایستگی از پس این مسئولیت بزرگ بربیایم. به هر حال این که من در این سن به عنوان یک زن ورزشکار، پرچمدار کاروان ایران هستم، افتخار بزرگی است. هنوز فرصت نکرده‌ام با زهرا نعمتی و دیگر بانوان ورزشکاری که قبلا پرچمدار کاروان ایران بودند، صحبت کنم. با این حال سعی می‌کنم در روزهای باقیمانده با این دوستان صحبت کنم و از تجربیات آنها استفاده کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها