jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۰۶۸۶۸۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶  |  ۰۰:۰۱

حادثه‌ای که بامداد روز گذشته در محور داراب ـ بندرعباس رخ داد و جمعی از سرمایه‌های این کشور را به کام مرگ کشاند، حادثه‌ای است مثل همه حوادث جاده‌ای دیگر، با همان مختصات و مشخصات. در این حادثه اولیای دانش‌آموزان یا خود آنها نمی‌توانستند نقشی در کنترل حادثه و یا حتی پیش‌بینی رویداد داشته باشند، اما برگزارکنندگان اردو باید دقت داشتند که چه زمانی را برای حرکت انتخاب کرده‌اند. آنها باید از خود می‌پرسیدند که آیا مسیری را که برای تردد انتخاب کرده‌اند به اندازه کافی ایمن هست که در ساعات شب حادثه‌ای را موجب نشود و آیا نمی‌شد به جای حرکت در تاریکی، صبح و روشنایی را انتخاب کرد.

حادثه‌ای که روز گذشته برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان رخ داد، بسیار شبیه است به حادثه‌ای که چندی قبل برای اتوبوس حامل سربازان در استان فارس روی داد که آن هم در شب و در مسیری ناایمن در حرکت بودند. واقعیت این است جاده‌های کشور که همه استانداردهای لازم را داشته باشند بسیار اندک‌اند، این حقیقتی در کشور ماست که مردم قادر به تغییر آن نیستند، اما می‌توانند در شرایط موجود هم با زمان‌بندی درست حرکت از بخشی از حوادث جاده‌ای بکاهند.

پلیس از نظر قانونی نمی‌تواند جلوی حرکت شبانه اتوبوس‌ها را بگیرد و این تردد مجاز است اما این خود مردم و برگزارکنندگان سفرهای گروهی و دسته جمعی هستند که باید تشخیص دهند آیا سفر در شب آن هم در جاده‌هایی که ایمنی آنها دچار چالش است، به صلاح هست یا خیر.

پلیس بارها در مورد سفرهای شبانه به مردم هشدار داده که این هشدارها مربوط است به دلایلی همچون خستگی و خواب‌آلودگی و خطای دید در شب. راننده‌ها در تاریکی بشدت دچار خطای دید می‌شوند و نور خودروهای مقابل نیز مزید برعلت می‌شود و میدان دید آنها را کوچک می‌کند که این دلیلی برای بروز حادثه است.

بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که اوج خواب‌آلودگی راننده‌ها از ساعت دو تا سه بامداد تا پنج صبح و از ساعت دو بعدازظهر تا پنج عصر است، چند ساعتی که بیشترین تصادفات براثر خواب‌آلودگی در آنها اتفاق می‌افتد. بنابراین توصیه می‌شود سفرها چه به صورت انفرادی و خانوادگی یا دسته‌جمعی برنامه‌ریزی می‌شود در روشنایی روز و با هوشیاری کامل راننده انجام شود.

سردار موسی امیری

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
ورود بورسی پرابهام

ورود بورسی پرابهام

با گسترش بازار سرمایه و رکوردزنی شاخص بورس در ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها متقاضی حضور در بورس و عرضه عمومی سهام خود در بازار سرمایه هستند.

«برد - برد» واقعی

«برد - برد» واقعی

یکی از اصلی‌ترین وظایف دستگاه سیاست خارجی تدوین استراتژی کار با کشورهای مختلف و طراحی راهبردهای بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر