رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد

تغییر نگاه به خدمت سربازی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نگاه به سربازی در جامعه ما مناسب نیست و برخی خانواده‌ها سربازی را خدمت اجباری تلقی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۳۰

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار سرلشکر محمد باقری در نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه با اشاره به این‌که در نیروهای مسلح در بحث تولید و اشتغال اقدامات گسترده‌ای صورت می‌گیرد و همه هدف ما کمک به کشور و دولت است، افزود: یکی از موضوعات مورد بحث ما مساله استفاده از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای فرزندان ذکور جامعه در بحث مهارت‌آموزی است.

وی گفت: سالانه 500 هزار نفر از جوانان ذکور کشور در سنین 17 تا 27 سالگی کارت پایان خدمت می‌گیرند و باید جذب بازار کار شوند و تشکیل خانواده دهند، اما بیشتر این جوانان آمادگی لازم برای اشتغال را ندارند.

سرلشکر باقری با اشاره به این‌که فرهنگ کار در جامعه ما قوی نیست به اشکال دوره تحصیلی دبیرستان و دانشگاه اشاره کرد و گفت: جوانان ما در این محیط‌‌های آموزشی مطالبی را فرا می‌گیرند که به ایجاد مهارت برای ورود به بازار منجر نمی‌شود و جوانان بعد از پایان خدمت سربازی هم آمادگی کار ندارند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: نگاه به سربازی در جامعه ما مناسب نیست و عنوان آن در خانواده‌ها و فرهنگ عمومی به نوعی خدمت اجباری تلقی می‌شود و جوانان ما تلاش می‌کنند یا به خدمت نیایند یا دیر خود را معرفی کنند. سرلشکر باقری گفت: البته در این بخش نیازمند ایجاد تحول در فرهنگ نیروهای مسلح برای برخورد با سربازان هم هستیم، چراکه اوقات فراغت سربازان پر نمی‌شود و گاهی اوقات سربازان احساس بطالت می‌کنند. به گفته او، هزینه هر نفر کادر حقوق‌بگیر برای نیروهای مسلح معادل پنج سرباز است و هم‌اکنون حدود 13 درصد حقوقی که مجلس برای سربازان وظیفه ابلاغ کرده، پرداخت می‌شود. سرلشکر باقری گفت: کشور توانایی این‌که سربازی را لغو کند، ندارد و باید همچنان خدمت سربازی باقی بماند.

وی افزود: ما باید در قبال مهارت‌هایی که به سربازان منتقل می‌کنیم گواهی‌نامه ارائه دهیم، چراکه برخی سربازان در دوران سربازی راننده پایه یک می‌شوند یا مهارت‌های حفاظت و نگهبانی و همچنین آموزش‌های خدماتی، کشاورزی و باغداری می‌بینند که باید پس از پایان دوره خدمت وظیفه عمومی گواهینامه‌ای به این سربازان داده شود. سردار سرتیپ سیدمهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیز در این جلسه عنوان کرد: سالانه 500 هزار سرباز از نیروهای مسلح کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند که فقط 7 تا 8 درصد آنان مهارت کسب می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها