وقت طلاست. این جمله کوچک و ساده را همه ما شنیده‌ایم، اما ملموس‌ترین وجه آن را من در فیلمی دیدم که نشان می‌داد مردم تنها سرمایه‌ای که دارند وقت است.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۱۶

یک ساعت از وقت برابر است با یک بلیت سینما، نیم ساعت کرایه ماشین، یک ماه اقامت در یک هتل مجلل و...

این ساده شده چیزی است که در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد. ما ده سال از عمر خود را وقف خرید خانه می‌کنیم و به خاطر اقساط آن سرکار می‌رویم.

دو ساعت در روز را برای تهیه غذا و یک ساعت در روز را به منظور تامین آب و برق صرف می‌کنیم. در واقع تمام آنچه به دست می‌آوریم را با عمر خود مبادله می‌کنیم نه چیز دیگر.

پس مدیریت وقت و بهره‌وری بالای آن مهم‌ترین چیزی است که باید در نظر داشته باشیم.

اول برنامه‌ریزی

اولین کلید حفظ وقت برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی کنید و ببینید به چه طرز معجزه آسایی وقتتان کش می‌آید و کارهای زیادی را در کمترین زمان می‌توانید انجام دهید.

وسوسه‌های امروزی

همیشه چیزی برای وسوسه شدن وجود دارد و هر وسوسه‌ای که شما را از مسیر برنامه‌تان دور کند وقت شما را هدر می‌دهد. امروز وسوسه‌های زیاد و متنوعی وجود دارد که یکی از بدترین‌های آن چک کردن شبکه‌های اجتماعی است.

چه کسی برای من پیام گذاشته است؟ چند تا لایک خورده‌ام؟ چه خبر؟ اینها وسوسه‌هایی است که در حین کار می‌تواند توجه ما را جلب و فکر ما را از موضوعی که در حال انجام آن هستیم منحرف کند.

پس برای این که متمرکز کار کنید و بتوانید در بهترین زمان بیشترین کار را انجام دهید، سعی کنید طی این مدت آهنگ جلب توجه پیام‌ها را ساکت کنید یا موبایل خود را خاموش کنید.

اگر کارتان طوری است که باید با اینترنت سرو کار داشته باشید، به خود متعهد شوید فقط بعد از اتمام کار به وبگردی بپردازید.

زمان بندی

بازه زمانی هر کاری را مشخص کنید. برای خود برنامه‌ای با ذکر زمان داشته باشید. سعی کنید زمان مورد نظر را درست تعیین کنید و به آن وفادار باشید.

ساعت کاری مشخص شده را چندان فشرده در نظر نگیرید که وقت کم بیاورید و چندان وقت فراخ و غیر واقعی تعیین نشود که مدیریت زمان معنا نداشته باشد.

یک هندوانه با دو دست

سعی نکنید چند تا کار را با هم انجام دهید و به قول معروف با یک دست چند هندوانه بردارید. این کار باعث سردرگمی و تشتت افکار شما می‌شود و نمی‌توانید کارها را آن طور که باید متمرکز و دقیق و سر وقت انجام دهید.

هرچیز سرجای خود

هر چیزی را سرجای خودش انجام دهید و کار امروز را به فردا نیندازید. طوری کار کنید که انگار امروز دنیا به آخر می‌رسد و فردایی وجود ندارد. سهل‌انگاری و پشت گوش انداختن کارها یکی از دام‌های زمان است که سبب می‌شود هرگز نتوانیم کارهای خود را بموقع انجام دهیم.

خوب، کافی است

دنبال عالی بودن همه چیز نباشید. این کار می‌تواند همه امور شما را با بی نظمی زمان بندی مواجه کند. خوب بودن کافی است. مهم است سعی بکنید. نیاز نیست همه چیز عالی و بهترین باشد.

همین که بیشترین تلاشتان را بکنید، کافی است. به خودتان زمان کافی بدهید و هرچه در توانتان هست انجام دهید. برنامه‌های بزرگ را به برنامه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و بعد از رسیدن به اتمام هر برنامه به خودتان یک جایزه کوچک بدهید. این کار استرس شما را کاهش می‌دهد.

احساس گناه ممنوع

اگر از برنامه خود عقب افتادید خود را سرزنش نکنید و به خودتان احساس گناه ندهید. به هر حال دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. پس به جای سرزنش خودتان دست به کار شوید. شاید توانستید با چنان تمرکز و پشتکاری پیش بروید که عقب افتادن خود را جبران کنید.

عادت کنید

هرچقدر ترک عادت سخت است وقتی به کاری عادت کنید همه چیز راحت‌تر می‌شود. پس سعی کنید وفادارانه این برنامه را دنبال کنید تا به عادتتان بدل شود.

ترک عادت

خبر خوب این که وقتی دارید به عادت جدید خو می‌کنید، جدا شدن از عادات بد قبلی راحت‌تر می‌شود. بی‌ارادگی در مقابل کارها، بی‌برنامگی، تنبلی و نیمه‌کاره رها کردن کارها از عادت‌هایی است که باید ترک کنید تا بتوانید زمانبندی خوبی برای کارهای خود داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها