با پیشروی سریع نیروهای عراقی رقم خورد

سقوط آخرین دژ داعش در عراق

لحظاتی پس از شروع عملیات آزادسازی تلعفر در عراق، منابع خبری از کنترل نیروهای عراقی بر اولین منطقه از این شهر خبر دادند. همچنین سرگرد عبدالله عزیزالسلامی، از فرماندهان نیروهای واکنش سریع (نیروی وابسته به وزارت کشور) اعلام کرد نیروهای عراقی با توپخانه سنگین خط مقدم دفاعی داعش در تلعفر را از همان ابتدا با بیش از 80 موشک هدف قرار دادند. عملیات آزادسازی تلعفر روز گذشته از زمین و هوا آغاز شد. شهر تلعفر بعد از موصل دومین شهر استان نینوا به شمار می‌رود و هم‌اکنون بالغ بر 300 هزار نفر جمعیت دارد. ساکنان اصلی این شهر را ترکمان‌های عراقی تشکیل می‌دهند که غالبا شیعه هستند. شهر تلعفر سه سال پیش به تصرف نیروهای تروریستی وابسته به گروه تکفیری داعش درآمد.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۵۸

ما می‌آییم

عملیات آزادسازی تلعفر با رمز «قادمون یا تلعفر» ـ ای تلعفر ما می‌آییم‌ـ شروع شد. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، در ساعات نخست بامداد دیروز فرمان آغاز عملیات را صادر کرد. به‌گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، نخست‌وزیر عراق در پیامی تلویزیونی گفت: ای ملت بزرگوار عراق، در پیش‌روی شما وعده‌ای دیگر قرار دارد که به خواست خدا محقق خواهد شد. این شهر تلعفر است که خود را آماده می‌کند تا به دیگر شهرهای آزاد شده عراق بپیوندد. این قهرمانان عراق هستند که با فداکاری‌ها و تلاش‌هایی که برای آزادسازی این شهر مقاوم به خرج می‌دهند آن را آزاد می‌کنند. العبادی تاکید کرد: به داعشی‌ها می‌گویم هیچ گزینه‌ای جز تسلیم یا کشته شدن در پیش روی شما وجود ندارد. ما به روند آزادسازی مناطق عراق ادامه می‌دهیم. من به مبارزان و مردم عراق می‌گویم حق با شماست و جهان با شماست و همه جهانیان در انتظار پیروزی‌های شما هستند و ائتلاف بین‌المللی از هوا نیروهای عراقی را پشتیبانی می‌کند.

ساعاتی پیش از شروع عملیات، هواپیماهای عراقی با پخش اعلامیه‌هایی از آسمان، از نزدیک بودن آغاز عملیات تلعفر خبر داده و اهالی شهر را به خروج از آن فراخواندند. فرمانده عملیات «قادمون یا تلعفر» با صدور بیانیه‌ای گفت این عملیات با همکاری نیروهای مسلح عراقی، نیروهای پلیس اتحادیه، نیروهای واکنش سریع، نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) و ائتلاف آمریکایی ضد داعش صورت می‌گیرد. وی از رسانه‌ها نیز خواست که در زمینه گزارش‌های جنگی با هیات رسانه جنگی ارتش عراق هماهنگ باشند.

تلعفر آخرین و بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌های داعش در عراق به شمار می‌رود. بعد از آزادسازی موصل، شمار زیادی از سرکرده‌های این گروهک تروریستی به این شهر گریختند. ابوقتیبه، خطیب جمعه تلعفر یکی از شخصیت‌هایی بود که از او به عنوان جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی یاد می‌شد. یکی دیگر از فرماندهان داعشی موجود در تلعفر نیز چندی پیش در حملات هوایی آمریکایی‌ها کشته شد.

نارضایتی از مشارکت آمریکا

محمد محیی، سخنگوی حزب‌الله عراق با تاکید بر این‌که شهر تلعفر از سه محور محاصره شده است، می‌گوید: نیروهای ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش جدی نیستند. وی می‌گوید ما راضی به مشارکت نیروهای آمریکایی در آزادسازی تلعفر نیستیم. محیی با اشاره به نقش نیروهای داوطلب مردمی در محاصره داعش در تلعفر، گفت: آزادسازی تلعفر برای ما مهم است؛ ولی آمریکایی‌ها می‌خواهند این پیروزی را به نام خود ثبت کنند. از سوی دیگر احمد الاسدی، سخنگوی حشد الشعبی عراق گفته است: 20 هزار رزمنده حشد الشعبی در آزادسازی تلعفر شرکت خواهند کرد. وی افزود: اعضای گروه حشد الشعبی همه عراقی هستند و هیچ رزمنده‌ای در این گروه خارج از مرزهای عراق وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها