دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه استقامت ایران همواره طرف آمریکایی را ناچار به عقب نشینی کرده، گفت: حتی ترامپ هم مجبور خواهد شد بزودی مواضع تند خود در قبال برجام را تعدیل کند، کما اینکه این غنی سازی 20 درصد اورانیوم بود که غربی ها را پای میز مذاکره نشاند.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۰۷
ترامپ چاره ای جزء کوتاه آمدن برابر برجام ندارد /  ایران از طرف های اروپایی گلایه های جدی دارد

به گزارش جام جم آنلاین؛ دولت آمریکا ملزم است که هر ۹۰ روز پایبندی ایران به توافق اتمی را به کنگره این کشور اطلاع دهد و پیش‌بینی شده که دولت ترامپ هرچند همچنان نسبت به توافق اتمی تهران بدبین خواهد بود، اما به احتمال زیاد برای یک دوره دیگر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را تأیید کند.

به تازگی شان اسپایسر، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفته که رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور به زودی بیانیه‌ای را در رابطه با برجام منتشر خواهد کرد.

در عین حال برخی از سناتورهای آمریکایی جمهوری‌خواه در ادامه‌ اقدامات خصمانه‌ خود علیه ایران در نامه‌ای به تیلرسون از او خواسته‌اند تا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند.این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکررا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. پیش‌تر تیلرسون در ماه آوریل و طی نامه‌ای به کنگره حرکت ایران در راستای برجام را تایید کرده بود.

در همین ارتباط جام جم آنلاین گفت‌وگویی با محمد جواد جمالی، دبیر اول کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس صورت داد که در ادامه می خوانیم.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بزودی بیانیه خود درباره برجام را منتشر خواهد کرد، فکر می کنید این بیانیه با چه سمت وسویی و متاثر چه فضای سیاسی حاکم بر دولت واشنگتن تنظیم خواهد شد؟

بطور کلی من فکر می‌کنم دولت فعلی امریکا با توجه به مشی افراط گرایانه ای که جمهوری خواهان دارند عملاً به دنبال اجرای تعهدات برجام نیست و همان طور که قبلا هم اعلام کردیم کاخ سفید به دنبال جلوگیری مردم ایران از انتفاع مزایای برجام است.

بنابراین چه دولت قبلی و چه دولت کنونی عملاً به تعهدات خود در برجام پایبند نیست. اما با وجود اینکه بارها از طرف مقامات جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و حتی مسئولان پیشین امریکا اعلام شد، جمهوری اسلامی تمام اقداماتی که لازم بوده انجام داده و بر مبنای برجام به تعهدات پایبند مانده است.

متاسفانه دولت امریکا به متن صریح توافق هسته ای عمل نکرده و عملا تلاش می کند دیگر کشورها هم به نوعی از همکاری سازنده با جمهوری اسلامی ایران سر باز زنند، به خصوص بعد از شروع اقدامات اجرایی برجام به بهانه های ساختگی مثل حقوق بشر و تروریسم و آزمایشات موشکی افراد، نهادها و سازمان‌های ما را در لیست تحریم ها قرار داد.

چرا صحبت از تغییر رژیم در این شرایط حساس منطقه ای و پسا برجامی می شود؟ تیلرسون اخیرا اعلام کرد ما(دولت امریکا) به دنبال تغییر رژیم جمهوری اسلامی ایران هستیم و این هدف همواره جز استراتژی اصلی واشنگتن تعریف شده است.

اعلام چنین سیاست خصمانه ای قطعا ضربه ای به متن، روح و جسم برجام خواهد زد و عملا وقتی اقای ترامپ اعلام کرد که من برجام را پاره می کنم و مشاورانش اعلام کردند که شما این را عنوان نکنید ما با همین اقداماتی که داریم انجام می دهیم عملا برجام را فلج کرده ایم.

محمد جواد ظریف در گفت وگویی با نشریه امریکایی (نشنال اینترست) ابراز داشتند گزینه نهایی ما خروج از برجام خواهد بود آیا این خروج می تواند در قالب باز تولید راکتور آب سنگین اراک باشد یا اینکه به غنی سازی پیشابرجام برگردانیم؟

ما معتقد هستیم که امریکا دنبال وقت کشی است و قصد خرید زمان علیه ما دارد. این در حالی است که ما تمام تعهدات خود را کاملا انجام داده ایم و به همین دلیل باید عنوان کرد در عالم سیاست خویشتن داری تا یک حدی قابل قبول است.

طرف های دیگر مذاکره کننده توافق هسته ای کجای این شطرنج سیاسی نقش بازی می کنند؟

حتی ما از اتحادیه اروپا و طرف هایی که برجام را امضاء کردند گله داریم که چرا به عنوان ناظر فقط مشغول تماشای عهد شکنی آمریکا درقبال برجام هستند. با حرف زدن چیزی حل نمیشود و باید در بانک های بزرگ خود را به سوی بازار ایران باز کنند. غربی ها چنانچه قصد دارند نقش مفیدی در برجام ایفا کنند، بهترین و ارزنده ترین گام آنها در هموار کردن مسیر بانکی برای ایران خواهد بود.

در صورت خروج ایران از برجام امریکا چه واکنشی خواهد داشت؟

قطعا دست آنها برای بهانه گیری باز تر می شود و برنامه تحریمی شدیدتری علیه ما تدوین خواهند کرد و دست به تبلیغات گسترده می زنند گو اینکه اساس هدف آنها در همین چارچوب خلاصه می گردد. با این وجود ما همچنان باید به ایستادگی خود ادامه دهیم، همچنانکه در مباحث امنیتی و دفاعی بارها قدرت خود را به رخ استکبار کشیده ایم.

مطمئن باشید با تداوم مقاومت و ایستادگی ایران روی مواضع برجامی خود، ترامپ چاره ای جز کوتاه آمدن از رویکرد تند خود نسبت به برجام ندارد کما اینکه غنی سازی 20 درصد جمهوری اسلامی ایران طرفهای غربی را به اجبار پای میز مذاکره نشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها