مسائل فرهنگی در جامعه ما و بویژه در انقلاب اسلامی اساسی‌ترین مسائل یا مادر همه موضوعات در کشورمان است.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۲۱

مبنای همه حرکت‌های ما مبانی فرهنگی است و بر آن اساس حرکت می‌کنیم. اصولا انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود که بر مبانی استوار مکتب اسلام برپا و اجرا شده است. تمام تلاش افرادی که مقابل ما قرار دارند این است که فرهنگ را در جامعه ما بکوبند.

رهبر معظم انقلاب هم طی این سال‌ها بر بحث هویت تاکید کرده و همواره یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب درباره مسائل فرهنگی بوده و به‌کرات راجع به این موضوع هشدارها و رهنمودهای خود را مطرح می‌کنند. حتی طی سال جاری ایشان عنوان کردند که هویت ملی ما در جای خودش باید باشد و منافع ملی ما نباید با هویت ما مغایرت داشته باشد، اگر در جایی این تناقض باشد باید بحث هویتمان را مطرح کنیم که همان مبانی فرهنگی و فکری‌مان است. در این مسائل مورد هجوم شدید هستیم و باید برای مقابله با آن حرکت کرده و تلاش کنیم حمله و هجوم هم داشته باشیم. نباید صرفا دفاع کنیم و طرف مقابل اعتقادات ما را مورد هجوم قرار دهد و ما فقط مدافع باشیم و باید برای ارائه مکتبمان نه صرفا در داخل کشور، بلکه در خارج از کشور نیز تلاش داشته باشیم.

در داخل کشور با هجوم فرهنگی که از سال‌های قبل آغاز شده مواجه هستیم و دستگاه‌های فرهنگی ما هم با وجود کثرت و تلاش‌های بسیاری که در این ارتباط دارند، اما همچنان به کار فرهنگی و مقابله با هجوم فرهنگی نیاز داریم.

درباره موضوع آتش به اختیار که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد باید گفت آتش به اختیار اصطلاحی است که در زمان جنگ به کار برده می‌شود و در چارچوب همان طرح و نقشه جنگی فرمانده به سربازان و فرماندهان پایین‌دست خود اختیار می‌دهد که در همان چارچوب خودشان در شرایط و مقتضیاتی که قرار می‌گیرند بتوانند تصمیم بگیرند و عملیات را انجام دهند، چنین رویکردی در مقابل این‌که آنها منتظر دستورات بالادستی باشند بسیار کارساز است. البته چنین راهبردی در چارچوب طرح کلی است. اشاره‌ای هم که رهبر معظم انقلاب مبنی بر کار فرهنگی خودجوش و تمیز داشتند مبتنی بر این است که این‌گونه اقدامات در چارچوب انجام شود، نه این‌که هرکسی معتقد به اختیار برای انجام هر اقدام خلاف قانونی باشد. آتش به اختیار اصطلاح کاملا تعریف‌شده‌ای است و افرادی که چنین برنامه‌هایی را اجرا کرده‌اند بخوبی می‌دانند چه اقدامی باید انجام شود. بنابراین در اینجا باید در چارچوب مبانی فکری‌ خودمان و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است هرکسی با توجه به امکاناتش کار خود را انجام دهد و توانمندی‌هایش را در این زمینه به کار ببندد و منتظر گروه معدودی برای ارائه امکانات از جمله ارائه بودجه و نیرو نمی‌شوند و هر شخصی به میزان توانایی‌هایش اقدامات لازم را در این ارتباط انجام می‌دهد.

آتش به اختیار یعنی قرار گرفتن در جایگاه دغدغه‌مندی برای نجات فرهنگ جامعه و نقد مشفقانه. معنای آتش به اختیار این نیست که بی‌هدف به هر سو شلیک کنیم. خطوط کلی و راهبردی این آتش به اختیار در احکام نورانی امر به معروف و نهی از منکر رساله امام و رساله رهبر معظم انقلاب آمده است. کوتاهی در عمل به آن، تعطیل حکم خداست. حکمی که در قرارگاه فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته است. افسران جنگ نرم که عمدتا از دانشجویان و طلاب حوزه علمیه هستند نباید دچار حواس‌پرتی شوند. آنها باید از دوران پرت‌اندیشی عبور کنند. نقشه راه آنها مشخص است. آنها باید از میان سیلاب اطلاعات و آوار آن سالم بیرون آیند و با تحلیلی درست، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی خود را سامان دهند.

همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند یکی از کارهای مهم کشور کارهای فرهنگی است، در این ارتباط علاوه بر مجموعه‌های مسئول دولتی، مجموعه‌های عظیم مردمی‌ و جوانان دارای ابتکار نیز باید با آتش به اختیار منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند. البته آتش به اختیار کار فرهنگی تمیز است و به معنای بی‌قانونی نیست. نیروهای انقلابی در جهت کار فرهنگی باید، بیش از همه مراقب حفظ نظم و قوانین کشور باشند. آتش به اختیار عمل فرهنگی خودجوش است و با بی‌قانونی و هنجار شکنی در نظام اسلامی فاصله زیادی دارد. معنای آتش به اختیار این است که باید در جهت تقویت پایه‌های فکری نیز همت بورزیم. این مفهوم به شرایطی از جمله اصل قانونمندی، ضابطه‌مندی و تقید به چارچوب‌های اخلاقی و اصولی است که همواره مورد تاکید رهبری قرار گرفته و به این معنی نیست که هر کس مسیری را برای خود بپیماید. رهبر معظم انقلاب برای این‌که بنیه فرهنگی کشور قوی شود این واژه را به کار بردند.

محمد کاظم انبارلویی/ فعال سیاسی و فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها