در این پژوهش که نتایج آن بتازگی در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شد، وضعیت سلامت و سوابق پزشکی حدود 289هزار و 573 هزار زن چینی 30 تا 79 ساله در یک بازه زمانی هشت ساله رصد شد. تقریبا تمام شرکتکنندگان در این بازه هشت ساله صاحب حداقل یک فرزند شدند و عدهای فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه کردند. در پایان مدت پژوهش، مجموعا 23هزار و 983 مورد سکته و 16هزار و 671 مورد بیماریهای قلبی و عروقی شامل حملات قلبی گزارش شد.
گفته میشود خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و همچنین احتمال بروز سکته در مادرانی که تقریبا یک سال فرزندشان را از شیر خودشان تغذیه کرده بودند، بهترتیب به میزان 9 و 8 درصد کاهش یافت.
البته در این نتایج سعی شد نقش عواملی مانند سن، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، سطح فعالیت و اضافه وزن نیز لحاظ شود. همچنین مشاهده شد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و نیز احتمال بروز سکته در شرکتکنندگانی که تا دو سال به تغذیه نوزاد خود با شیر مادر ادامه دادند، بهترتیب به میزان 18 و 17 درصد کاهش یافت.
به گفته سانه پیترز، اپیدمیولوژیست در دانشگاه آکسفورد، «بارداری موجب ایجاد تغییرات اساسی در سوختوساز بدن زنان میشود؛ به این ترتیب که بدن با ذخیره بیشتر چربی، منابع مورد نیاز رشد جنین و سپس شیردهی مادر را فراهم میکند. شیردهی موجب میشود چربی ذخیره شده سریعتر و کاملتر از بدن مادر پاک شود.» البته، پژوهشگران تأکید میکنند رابطه علت و معلولی ارتباط مشاهده شده در پژوهش فوق هنوز کاملا مشخص نیست و اثبات علت و معلولی این ارتباط مستلزم مجموعهای دیگر از پژوهشهای تکمیلی است.
منبع: IFLScience
مترجم: صدف دژآلود
جامجم