افراد باید چه نکاتی را هنگام بلند کردن جسم سنگین مدنظر قرار دهند؟
کد خبر: ۱۰۴۷۲۶۸

باید وزن جسم را در نظر بگیریم. افرادی که آمادگی جسمانی ندارند، نسبت به کسانی که آمادگی جسمانی دارند، وزن بسیار کمتری را می‌توانند تحمل کنند.

هنگام بلند کردن جسم باید آن را به بدن نزدیک کنیم چراکه هرچه فاصله جسم از بدن بیشتر باشد، فشار بیشتری به بدن وارد می‌شود، همچنین دست‌ها را نکشید تا جسم را بگیرید، چون این حالت آسیب مچ و آرنج را بیشتر می‌کند.

هر مفصلی، تحمل مشخصی نسبت به وزن اجسام دارد. اگر مفصل شما آسیب‌دیده، وزن جسمی را که قبلا بلند می‌کردید، نصف کنید. بهترین حالت جابه‌جایی اجسام آن است که آن را بکشید. هل دادن هم گاهی آسیب به دیسک را بیشتر می‌کند. فراموش نکنید که یک پا جلو، یک پا عقب، جسم را بکشید، موقع برداشتن جسم از زمین، از ناحیه کمر خم نشوید و در حالی که یک پا جلو، یک پا عقب باشد، از زانو خم شوید و با فشار زانو، جسم را بلند کنید.

افراد باید چه نکاتی را هنگام تمیز کردن قسمت‌های بالایی کابینت یا دیوار رعایت کنند؟

کاری که انجام می‌دهید، باید همتراز با بدنتان باشد. هنگامی که کابینت را تمیز می‌کنید و سر و دستتان بالاست، فشار زیادی را به مفاصل بخصوص مفاصل شانه و گردن وارد می‌کنید. این مساله حتی می‌تواند گردش خون ناحیه مغز را مختل کند و باعث سکته مغزی شود. در چنین شرایطی بهتر است بالاتر بروید یا هم تراز قرار بگیرید. گاه یک حرکت چرخشی ناگهانی هنگام کار منجر به پارگی دیسک کمری و گردنی می‌شود. بنابراین موقع جابه‌جا شدن یا چرخیدن، فقط با سر یا فقط با گردن نچرخید بلکه با همه بدنتان بچرخید.

به فردی که هنگام کار دچار آسیب و درد شده، ‌چه توصیه‌ای می‌کنید؟

اول باید به مفصل استراحت بدهند و در 24 تا 48 ساعت اول از کیسه یخ استفاده کنند، عضو آسیب‌دیده را بالاتر قرار دهند و اگر درد و تورم بهبود نیافت،‌ به همکاران طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنند.

آیا شما به افرادی که مشکل زانو دارند، بستن زانو بند را توصیه می‌کنید؟

زانوبند‌ها طیف وسیعی دارند. بعضی زانوبندها نرم هستند و بعضی از آنها دو طرفشان میله دارد. زانوبندهایی که ساخته می‌شود، هر کدام کارایی خاص خود را دارند و گاهی محدودیت‌هایی در حرکت فرد ایجاد می‌کنند. توصیه کلی شاید کار درستی نباشد. در حالت عادی بر حسب این که مشکل فرد چیست، زانو بند تجویز می‌کنیم.

چرا افراد باید بعد از انجام کارهای خانه، استراحت داشته باشند؟

همان طور که می‌دانیم، دیسک‌ها نقش ضربه گیر را دارند و وقتی ما کار خانه انجام می‌دهیم، آب دیسک از دست می‌رود. هنگام استراحت شب، آب داخل این دیسک‌ها جمع می‌شود و در نتیجه فرد بهبود می‌یابد. پس افراد هنگام روز باید آب کافی بنوشند و استراحت داشته باشند، زیرا هنگام استراحت آب از دست رفته جبران می‌شود.

آیا شما حرکت ورزشی را برای بیرون‌زدگی دیسک توصیه می‌کنید؟

به طور کلی نمی‌توان گفت. ابتدا باید افراد ورزش‌هایی را برای تقویت ستون فقرات انجام دهند که البته با نظر پزشک و اختصاصی باشد.بعد از این ورزش‌ها فرد می‌تواند ورزش‌های آبی ـ عمومی در پارک‌ها انجام دهد.

علت این که عضله چهار سر ران مهم است، چیست؟

این عضله روی زانو تاثیر زیادی دارد و ضعف آن درد زانو را تشدید می‌کند. از طرف دیگر، سر دیگر این عضله به لگن متصل می‌شود و اگر این عضله کوتاه شود، باعث کمر درد، زانو درد و دردهای لگنی می‌شود. بنابر این باید عضله را تقویت کنیم و مانع کوتاه شدن آن شویم.

خانم‌ها هنگام کار باید چه کفش یا صندلی بپوشند؟

نباید پا برهنه راه بروند و این باعث می‌شود ضربه زیادی به کف پا وارد شود. حتما کفش یا صندل مناسب بپوشند. البته همه افراد چه آنهایی که احساس می‌کنند مشکل دارند و چه آنهایی که این حس را ندارند، باید از کفی کفش استفاده کنند. کفی باید قوس داشته باشد و متناسب با قوس پای فرد باشد.

دکتر علی پناهی

متخصص طب فیزیکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها