کارکرد شبکه‌‌‌های خبری برای دولت‌ها، بیان مواضع و نقش‌آفرینی در دیپلماسی عمومی است؛ جمهوری اسلامی ایران برای انگاره‌سازی ذهنی در سطح بین‌المللی از چند شبکه رسمی خود‌ (پرس‌‌تی‌وی، العالم، هیسپان‌‌تی‌وی و...) در مجموعه معاونت برون‌مرزی صداوسیما مدد می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۵۷

نگاهی گذرا به کارنامه شبکه پرس‌تی‌وی که امروز (یازدهم تیرماه)، یک دهه از عمر خود را پشت‌سر گذاشته و وارد فصلی نو در فعالیت‌های خود می‌شود، کافی ا‌ست تا به کارنامه عمومی این بخش مهم از رسانه ملی به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ صداو‌سیما که در حوزه بین‌الملل بسیار قوی و موثر عمل کرده و با زبان طرف مقابل و با رویکردی حرفه‌ای برای هماوردی با امواج رسانه‌ای غرب وارد صحنه کارزار اطلاع‌رسانی در جهان شده است، مهر تائید بخورد.

پرس‌تی‌وی شبکه خبری انگلیسی‌زبان 24 ساعته ایران از همان آغاز در قامت یک رسانه تاثیرگذار در سطح جهانی و با بالاترین استانداردهای حرفه‌ای ظاهر شد که خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده‌ است. هم‌اکنون گذشته از شمار بسیاری خبرنگار بومی همکار پرس‌تی‌وی که رویدادهای مهم مناطق خود را برای این شبکه ارسال می‌کنند، نزدیک به 50 خبرنگار فعال پرس‌تی‌وی در جای‌جای جهان روزانه به تامین گزارش‌های خبری حرفه‌ای برای این شبکه مشغول‌اند. اخبار جهان با تکیه بر موضوع خاورمیانه و نیز مستندهایی با مضامین سیاسی، اجتماعی و زیست‌بومی در دستور کار این شبکه است. پرس‌تی‌وی در اخبار، مستندها و برنامه‌های گفت‌وگو‌محور خود تحلیل دقیقی از وقایع اتفاق افتاده را ارائه می‌کند و شکستن انحصار قوی رسانه‌های غربی، ایجاد پلی میان فرهنگ‌های مختلف و تاکید بر نمایش تفاوت‌ها و مشترکات سیاسی و فرهنگی با توجه به شرایط انسانی را سرلوحه اهداف خود قرار داده است.

گرچه پرس‌تی‌وی به سیاست‌های دروازه‌بانی خبر از زاویه نگاه اختصاصی این رسانه پایبند مانده است، اما خبر از نگاهی که این شبکه ارائه می‌کند، آن‌قدر از رویه رسانه‌های رقیبش متمایز و متفاوت است که گاهی مخاطبانش را به واکنش در مقابل دولت‌‌های متبوع خود واداشته است که چرا با وجود آن که هزینه‌های اداره این رسانه‌ها از طریق آنها تامین می‌شود، توقع راست و کامل گفتن حقایق جاری در جهان را برای مردم خود برآورده نمی‌کنند.

از یک زاویه نگاه دیگر؛ تاسیس پرس‌تی‌وی را باید اقدام پیشدستانه ایران در منطقه برای تاسیس رسانه خبری به زبان انگلیسی دانست. در حالی که رسانه‌های عربی مثل الجزیره و العربیه برای تاسیس بخش انگلیسی خود مصمم و شاید مقدماتی نیز آماده کرده بودند، سررشته این ابتکار بزرگ را ابتدا ایران اسلامی و رسانه ملی به دست گرفت. همچنان که استفاده از کادر و خبرنگاران خارجی در کنار مدیریت ایرانی، تحولی مثبت در سنت رسانه‌ای کشور ایجاد کرد که همچنان در نوع خود بی‌رقیب مانده است.

پرس‌تی‌وی، کماکان مسیر پیشرفت و همگامی با فناوری‌های ارتباطی روز را می‌پیماید و به جرات می‌توان گفت تاسیس پرس‌تی‌وی، نه فقط موفقیتی بزرگ برای خانواده رسانه ملی که برگ برنده‌ای برای رقابت آن با رسانه‌های بین‌المللی منطقه بوده و حرف‌هایی جدی در عرصه جهانی دارد، هر چند این وجه آخری از این حیث که پرس‌تی‌وی رسانه‌ای خارج از «حلقه» و در اصطلاح بیرون از روند جریان اصلی رسانه‌ها یا همان جریان سیطره و رسانه‌ای جایگزین است که روی دیگر اخبار جاری در رسانه‌های جریان سلطه را می‌نمایاند، نیز برجسته‌تر می‌شود.

پرس‌تی‌وی در آغاز یک دهه پربار دیگر از فعالیت خود، با این‌که همچنان رسانه‌ای جوان محسوب می‌شود، اما کوله‌باری سنگین از تجربیاتی ارزشمند را به دوش دارد که خون خبرنگاران شهیدی چون مایا ناصر، حبیب‌الله حسین‌زاده و... ضامن به سلامت رسیدن آن به مقصد است.

شیدا اسلامی

کارشناس رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها