به‌منظور مقابله با حمله نظامی آمریکا

روسیه جنگنده‌های بیشتری در خاک سوریه مستقر می‌کند

دولت روسیه پروتکل توافق با سوریه را در اختیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور قرار داد تا مورد تصویب قرار گیرد. این پروتکل برای استقرار یک گروه از نیروی هوایی روسیه در خاک سوریه است که در 18 ژانویه به امضا رسید.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۷۴

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که این پروتکل توسط پوتین امضا و در مجلس دوما و مجمع فدرال ارائه شده و به تصویب خواهد رسید. آمریکا چندی پیش مدعی شده بود که اگر نیروهای سوری از سلاح شیمیایی استفاده کنند، واشنگتن به سوریه حمله نظامی خواهد کرد که این مساله با واکنش روسیه مواجه شد و مساله افزایش جنگنده‌های روسی نیز در همین راستاست.

تنش‌ها بین آمریکا و روسیه در روزهای اخیر در ارتباط با بحران سوریه افزایش یافته است. روسیه اعلام کرده که آمریکا از سازمان تروریستی القاعده در سوریه حمایت و از آن برای تغییر حکومت این کشور استفاده می‌کند.

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه روز شنبه در توییتی نوشت: وزارت خارجه آمریکا از بررسی امکان کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست‌ها خودداری کرد و این رویکرد آنها کاملا قابل درک است. این مقام روس افزود: سازمان تروریستی القاعده در سوریه متحد آمریکا برای تغییر حکومت این کشور است.

وی پیشتر نیز گفته بود که آمریکا با آماده‌باش نیروی دریایی و هوایی، در پی حمله به سوریه با توسل به یک بهانه است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز دیروز به نقل از یک مقام دیپلماتیک روس نوشت: گروه‌های تروریستی در سوریه برای به‌کارگیری سلاح شیمیایی در یکی از مناطق درعا همانند حادثه خان شیخون در ماه می‌‌گذشته آماده می‌شوند. وی افزود: هدف این اقدام تحریک‌آمیز، آماده‌کردن شرایط برای حمله نیروهای ائتلاف آمریکایی به منظور سرنگونی حکومت سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز بتازگی با اعلام این‌که آمریکا در طرح ادعای شیمیایی علیه سوریه، افزون بر دمشق، مسکو را نیز هدف گرفته است، از آمادگی تروریست‌ها برای اجرای حمله با مواد مسموم‌کننده در مناطق سراقب و اریحا در استان ادلب خبر داد. ماریا زاخارووا در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: ادعای تحریک‌آمیز آمریکا مبنی بر تدارک حمله شیمیایی توسط ارتش سوریه، نه فقط علیه این کشور بلکه روسیه نیز هدف‌گیری شده است.

آگاهان امیدوارند که در دیدار آتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی او، این تنش‌ها کاهش یابد. این دو رهبر برای نخستین بار پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در نشست چند روز بعد گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان دیدار کنند.

در همین رابطه روسیه در عین حال در تلاش است تا با همکاری با ترکیه تنش‌ها در سوریه را کاهش دهد. پوتین و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی درباره راه‌های حل و فصل بحران سوریه و نشست آتی آستانه که اوایل ماه میلادی جاری برگزار می‌شود، گفت‌وگو کردند. ترکیه نسبت به نیت آمریکا در مبارزه با تروریسم در سوریه بدبین است و از حمایت واشنگتن از گروه‌های کرد سوریه بشدت ناراضی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها