در فضای مجازی

رمز و رازهای طبیعت

طبیعت پر از رمز و راز است و پر از عجایب و غرایب؛ عجایبی که گاه ترسناکند و گاه زیبا و گاه حیرت‌انگیز. نمونه‌اش را می‌توانید در این تصویر مشاهده کنید؛ تصویری که به گیاه «کودک در قنداق» معروف شده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۷۲

این گیاه در کوه‌های آند کلمبیا می‌روید و به شکل نوزادی در داخل گهواره است. یا تصویر دیگری که یک عنکبوت خندان در هاوایی را نشان می‌دهد. (تصورش را بکنید در حالت عادی نه‌تنها هیچ عنکبوتی دوست‌داشتنی نیست، بلکه حتی زشت و ترسناکند، اما خدایی چه کسی دلش می‌آید کمترین آزاری به این عنکبوت خندان برساند). این تصاویر حیرت‌آور یعنی تلفیقی از زندگی آدمی و طبیعت، که گواه دیگری است از یکتایی و بی‌همتایی خالق بزرگ و زیباآفرین هستی.

زیبایی زندگی با کمی ذوق بیشتر

ذوق توی هر چیزی باشد، نتیجه‌اش می‌شود هنر، زیبایی، سلیقه، خلاصه یک چیزی که به دل آدمی می‌نشیند. فرقی هم نمی‌کند چه چیزی باشد. به تصویر فوق نگاه کنید: چه می‌بینید؟ یک پتوی 40 تکه با گل‌های شش پر سفید! اما نزدیک‌تر که می‌شوی دیگر اثری از آن پتوی یکپارچه و گل‌های شش‌پر نیست، آدم‌هایی را می‌بینی که دور هم حلقه زده و مشغول غذا خوردن هستند. آنها گروهی از مردم کشور عمان هستند که در یک جمع صمیمی و زیبا در حال افطار روزه‌شان هستند. این تصویر هنرمندانه تنها یکی از صدها تصویر زیبایی است که در ماه مبارک رمضان شاهدش بودیم.

برشی از زیبایی‌های تاریخی کشورمان

این روزها خوشبختانه نگاه‌ها کم کم دارد به سمت میراث تاریخی فرهنگی این کشور بازمی‌گردد؛ از آثار و بناهای تاریخی گرفته تا صنایع دستی این مرز و بوم؛ آثاری که تصاویرشان به فضاهای مجازی هم راه یافته است. یکی از این تصاویر کاشیکاری تکیه معاون الملک کرمانشاه است که ساخت آن 17 سال زمان برده. این کار با اقامت استادکارانی چون ابوالقاسم مانی کرمانشاهی «نقاش»، حسن کاشی پز تهرانی «کاشیکار» و محمد ملقب به سیاه «بنا» انجام شده است.

 الماس از نوعی دیگر

معمولا همه انسان‌ها فکر می‌کنند که زیبایی اشیا به قیمت آنهاست. مثلا الماس زیباست، چون گران است، خیلی گران. اما همه ما به نوعی غافلیم که زیبایی‌های طبیعی بسیاری در این دنیا وجود دارد که شاید به ظاهر خیلی قیمتی نباشد، اما در اصل چیزی از الماس و طلا کم ندارد. به تصویر زیر نگاه کنید، درخشان‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین میوه دنیا را نشان می‌دهد به نام « marble berry». میوه‌ای به رنگ آبی متالیک که در غرب آفریقا می‌روید. رنگ شگفت‌انگیز و خیره‌کننده این میوه به خاطر بافت سلولی منحصر به فرد آن است. براستی برای آن‌که دلش در بند یار است و همه هستی را جلوه‌ای از روی یار می‌بیند، دیگر چه فرقی می‌کند که الماس در دست داشته باشد یا درخشان‌ترین میوه روی زمین را.

جای خالی داشته‌های دیروز

این روزها زندگی‌مان خیلی ماشینی شده، همه بخش‌هایش، حتی خوراکی‌هایمان. جای تنقلات سالم گذشته؛ جای کشمش و مویز و بادام را چیپس و پفک گرفته و جای کاهو سکنجبین و شربت به‌لیمو و بیدمشک و خاکشیر را بستنی و یخمک و ... این تغییرات اما تغییرات خوبی نیست، نه سلامتی دارد و نه میانه‌ای با فرهنگ و اصالت ما. اصالتی که تا همین چند سال پیش در هر کوی و برزن این سرزمین به چشم می‌خورد. مثلا کنار زاینده‌رود و آنجا که مردمانش به جای بستنی و ذرت مکزیکی، کاهو و سکنجبین می‌خوردند. چقدر جایشان خالی است. شاید بد نباشد دوباره به اصالت خودمان و به فرهنگ و داشته‌های خودمان برگردیم که البته سلامت و راحتی هم در آن هست.

دل به هر کاری بدهید، خوب از آب درمی‌آید

شنیده‌اید می‌گویند اگر دلت با کاری که می‌کنی، نباشد، (حال می‌خواهد، کارخانه و آشپزی باشد، کار کشاورزی باشد، یا کار اداره و درس و مشق و تحصیل) آن کار سرو سامان نمی‌گیرد و تو هی‌باید غر بزنی که مشکل کار کجاست. برعکسش هم صادق است، یعنی دل به هر کاری بدهید، آن کار پیش می‌رود و خوب هم پیش می‌رود. برای هر دو موردش هم مثال و مصداق زیاد هست، اما یک مثال جالب از فضای مجازی، تصویر بالا است که نتیجه دل دادن یک کشاورز عراقی به کارش را نشان می‌دهد. این کشاورز در استان صلاح‌الدین توانسته خوشه انگوری به وزن ده کیلوگرم برداشت کند که معادل وزن یک کودک است.

زندگی با چاشنی خلاقیت

خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت... عبارتی که تجارت و اقتصاد دنیا بر اساس آن می‌چرخد. وای اگر این خلاقیت با کمی ذوق و سلیقه و اراده مخلوط شود، چه‌ها که نمی‌تواند بکند. همانطور که وقتی جای آن در کار و زندگی‌مان خالی است، طعم پیروزی و موفقیت هم دور از دسترس می‌شود. خوشبختانه این روزها تصاویر و اخبار خوشبختی‌های کوچک و بزرگ ناشی از قوه خلاقه و اراده کم نیست، نمونه‌اش تصویر بالا که یک رستوران در آلمان را نشان می‌دهد که توانسته بیلبورد خلاقانه‌ای به شکل آکواریوم با ماهی‌های زنده و بشقاب و قاشق و چنگال بسازد و با شعار «تازه‌تر از این نمیشه!» فروش خود و درآمدش را چند برابر کند.

بدون شرح!

هر بار می‌خواهیم خبری از آمریکا در این صفحه کار نکنیم، نمی‌شود انگار. درواقع درحالی که هفته‌های پیش رئیس‌جمهور جدید و خانواده و کابینه‌اش، خواه‌ناخواه سوژه صفحه ما می‌شد، این بار مردم آن تمایل دارند نامشان در این صفحه جای بگیرد. ماجرا هم از این قرار است که یک عکس و یک جمله کوتاه زیر آن در فضای مجازی می‌گوید که بیش از 16 میلیون نفر از بزرگسالان آمریکایی فکر می‌کنند، شیرکاکائو از «گاوهای قهوه‌ای» دوشیده می‌شود. حال قضاوت با خودتان دیگر. اصلا این از آن مواردی است که جای هیچ شرح و توضیحی باقی نمی‌گذارد!

مشهور که باشید ...

می‌خواهید دنیا به کامتان باشد، مشهور شوید، فرقی نمی‌کند بازیگر یا فوتبالیست یا ... مشهور که باشید عزیز می‌شوید، گاهی بی‌هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای حتی. و آنگاه که عزیز شدید، حتی لنگ کفش و لنگ جورابتان هم عزیز می‌شود و قیمتی! حتی برایش مشتری پیدا می‌شود و پول بابتش می‌دهند. لنگ کفش و جوراب که سهل است، برای آدامس جویده‌شده‌تان هم پول می‌دهند! باور نمی‌کنید؟! ... راستش خود ما هم باور نمی‌کنیم ولی تصویر بالا چیز دیگری می‌گوید. این تصویر آخرین آدامس الکس فرگوسن وقتی که سرمربی منچستر بود را نشان می‌دهد. این آدامس به حراج گذاشته شد و عجیب آن‌که مردم حاضر شدند برای خرید آن تا 600 دلار (حدود دو میلیون و400 هزار تومان) هزینه کنند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها