بسیاری از متخصصان گوارش و کبد هر روز با پرسش‌های زیادی از سوی بیماران مواجه‌ می‌شوند که گاهی منبع علمی دارد و گاهی اوقات نیز براساس شایعات شکل می‌گیرد. به‌عنوان مثال خیلی‌ها می‌گویند با مصرف قرص‌های ضدبارداری دچار ریفلاکس می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۷۰

آیا این باور درستی است؟ باید گفت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی، رفلاکس است و علاوه بر مصرف قرص‌های ضدبارداری، ضدفشار خون، داروهایی مثل والیوم و پروپرانولول هم موجب رفلاکس می‌شوند. در این میان داروهای کم‌کننده اسید معده شامل امپرازول و پنتاپرازول مهم‌ترین درمان این بیماری گوارشی به حساب می‌آیند و بهترین زمان مصرفشان هم نیم‌ساعت قبل از صرف صبحانه است. حتی عده‌ای کمردرد را مرتبط با مشکلات گوارشی می‌دانند. بد نیست بدانید برخلاف باور عموم، بروز کمردرد می‌تواند با مشکلات گوارشی در ارتباط باشد. طوری که درد کمر در 20 درصد موارد با زخم اثنی‌عشر همراه است. به عبارتی، گاهی اوقات درد ناشی از زخم اثنی عشر با کمردرد اشتباه گرفته می‌شود و بیمار به جای مراجعه به متخصص گوارش به روماتولوژیست مراجعه می‌کند. البته نفخ شکم، خونریزی به‌صورت استفراغ خونی یا سیاه شدن مدفوع از دیگر علائم این بیماری است که نقش مهمی در تشخیص آن دارد.

بنابراین افراد با بروز کمردرد نباید به صورت خودسرانه داروهای ضددرد غیراستروئیدی مثل پروفن، مفنامیک اسید و پیروکسیکام استفاده کنند، چراکه این مسکن‌های بظاهر ساده نه‌تنها تاثیری در درمان زخم اثنی‌عشر ندارند، بلکه عاملی برای ایجاد این بیماری گوارشی هستند. حتی تا همین چند روز پیش پیامی در شبکه‌های تلگرامی از قول پزشکی معروف دست‌به‌دست می‌شد مبنی بر این که سردردهای میگرنی و عصبی و کم‌خونی می‌توانند منشأ گوارشی داشته باشند. باید گفت برخلاف پیغام‌های بی‌سر و ته اینترنتی، این خبر کاملا صحیح است. اگر جزو افرادی هستید که دچار سردردهای میگرنی و عصبی می‌شوید باید گزینه ابتلا به مشکلات گوارش را هم مدنظر قرار دهید، چرا که مثلا کولیت یا همان سندرم روده تحریک‌پذیر با این نوع سردردها همراه است. در واقع گاهی اوقات کولیت مشکلاتی ایجاد می‌کند که از جمله آن می‌توان به سردرد اشاره کرد. البته علائمی مثل حالت تهوع، درد معده و حالت ترش کردن هم جزو مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری گوارشی است. در این میان فراموش نکنید استرس و اضطراب هم مشکل را بدتر می‌کند و باعث تشدید درد و نفخ خواهد شد. در مورد کم‌خونی بهتر است بگوییم کم خونی در آقایان می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های گوارشی باشد. یکی از چکاپ‌های ضروری برای افراد، درخواست آزمایش ساده CBC برای شناسایی آنمی یا همان کم‌خونی است.

فراموش نکنید اگر فردی به کم خونی مبتلاست نباید خودسرانه قرص آهن مصرف کند. در عین حال نباید کم خونی را دست کم گرفت، بلکه باید علت این مشکل را شناسایی و برطرف کرد. نکته مهم این است که کم خونی در آقایان را نسبت به زنان باید جدی‌تر تلقی کرد، چون کم‌خونی مردان بویژه از 40 سالگی به بعد، جنبه پاتولوژیک یا بیمارگونه پیدا می‌کند. پس آقایان در این مورد بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها