چشم با مایعی به نام زلالیه پر شده؛ بنابراین چشم دارای فشار است. محفظه‌ای پلاستیکی را در نظر بگیرید که با یک مایع پر شده باشد. هر چه مایع داخل این محفظه بیشتر باشد، فشار داخل آن بیشتر خواهد بود و هر چه مایع درون محفظه کمتر شود، فشار آن کاهش می‌یابد. چشم نیز به همین صورت دارای فشار خواهد بود. زمانی که میزان مایع زلالیه به هر دلیل بیش از مقدار لازم، تولید و به داخل چشم هدایت شود یا خروج مایع زلالیه کمتر اتفاق بیفتد، فشار داخل چشم بالاتر از حد طبیعی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۶۵

پرفشاری چشم، عارضه‌ای است که در آن فشار چشم از مقادیر طبیعی فشار مورد انتظار در چشم بیشتر است، ولی تغییر قابل تشخیص در بینایی یا آسیبی به چشم وارد نشده است. اگر چه در بیماری گلوکوم یا آب سیاه غالبا فشار داخل چشم بالاست، ولی هنوز به وضعیت پر فشاری چشم نمی‌توان بیماری آب سیاه را اطلاق کرد، زیرا این وضعیت پر فشاری چشم با بیماری آب سیاه یا گلوکوم متفاوت است.

آب سیاه یکی از بیماری‌های مهم چشم است که موجب آسیب به عصب بینایی و از دست دادن دید می‌شود. در آب سیاه، آسیب به بینایی موجب ایجاد نقایصی در میدان بینایی می‌شود. بنابراین پر فشاری چشم همیشه به معنی آب سیاه نیست. این بیماری در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد، ولی غالبا در سنین بالای چهل سال و در خانواده‌هایی که در آنها پر فشاری چشم یا گلوکوم وجود داشته، شایع‌تر است. همچنین در بیمارانی که مبتلا به نزدیک‌بینی شدید هستند یا دیابت دارند، احتمال وقوع بیشتر است.

همه کسانی که پر فشاری چشم دارند،‌مبتلا به گلوکوم نمی‌شوند، ولی خطر وقوع این بیماری در افراد دارای پر فشاری چشم بیشتر است. اگر شما دچار پر فشاری چشم باشید لازم است به طور دوره‌ای مورد معاینه چشم قرار بگیرید. پر فشاری چشم علامت قابل توجهی ندارد، ولی در معاینات دوره‌ای سنجش بینایی غالبا اپتومتریست شما فشار چشم شما را کنترل می‌کند. در صورتی که سن شما بالای چهل سال باشد کنترل فشار چشم بیشتر حائز اهمیت است. فشار چشم شما را اپتومتریست با دستگاهی به نام تونومتر اندازه گیری و ساختمان داخلی چشم شما را معاینه و سلامت چشم شما را ارزیابی می‌کند. در صورتی که علاوه بر پرفشاری چشم، شواهد دیگری از بیماری آب سیاه در معاینه شما وجود داشته باشد، برای بررسی‌های تخصصی به چشم پزشک متخصص در زمینه گلوکوم ارجاع خواهید شد.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها