اگرچه امروزه زندگی ماشینی و شهری انسان ها را از خلقت طبیعی خود تا حدی دور کرده و زنان نیز از این مساله مستثنی نیستند، اما هنوز مهر مادری و لذت شیردهی به کودک در بطن وجود مادران حس لذتبخش و خوشایندی است
کد خبر: ۱۰۴۴۰۰
، حتی اگر فرصت ارضای آن در روزمرگی ها گم شود....همان طور که مهر مادری زیباترین ودیعه خدا به زنان است ، شیر مادر نیز ارزشمندترین هدیه ای است که هر مادری می تواند به فرزندش عرضه کند و او را تا پایان عمر از عشق و محبت صادقانه خود سیراب کرده و سلامت روان و جسم نوزاد را در تمام مقاطع زندگی به او اهدا کند.
به گزارش سازمان حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) افزایش تعداد مادرانی که با شیر خود فرزندشان را به مدت 6 ماه تغذیه می کنند موجب زنده ماندن حداقل یک میلیون و 300 هزار کودک در سال می شود. هر ساله 10 میلیون کودک به دلیل عوامل قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند که بیماری هایی مانند اسهال ، سینه پهلو، سرخک و مالاریا از این جمله هستند. در حالی که اگر هر کودک به طور خاص در طول 6 ماه پس از تولد خود شیر مادر مصرف کند، تخمین زده می شود روزانه از مرگ 3 هزار و 500 نفر از آنها جلوگیری خواهد شد. محققان معتقدند که در 2ماه اول تولد، نوزادی که از مادر خود تغذیه شده است ، نسبت به نوزادی که شیر مادر می خورد، تا 25 برابر احتمال بیشتری دارد که جان خود را بر اثر اسهال از دست بدهد. همچنین آنان 4 برابر بیشتر به سینه پهلو مبتلا می شدند. مادری که نوزادی 5 ماهه دارد، درباره علت شیر ندادن به کودکش با بی اعتنایی می گوید: تا 4 ماهگی به کودکم شیر داده ام ولی احساس کردم بیش از این نمی توانم. او البته دلایل نتوانستن خود را نمی گوید و شاید دلیلی برای آن نمی یابد.
متاسفانه هر روزه بر تنوع شیرخشک های خارجی و ایرانی با مدلها و رنگهای گوناگون افزوده می شود که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. از سوی دیگر تبلیغات مختلف در زمینه فواید و ترکیبات موجود در آن ، برخی را به این مسیر انحرافی کشانده که گمان می کنند اثر شیرخشک های خارجی می تواند بسیار مفیدتر از شیر مادر باشد، بنابراین حتی برخی از مادران با وجود این که شیر کافی دارند، باز هم این وسواس را دارند که گاهی از شیر خشک هم استفاده کنند.
دبیر جمعیت علمی مامایی ایران با بیان این که شیر مادر کامل ترین ، بهترین و قابل دسترس ترین غذا برای نوزادان یکروزه تا 6 ماهه است ، می گوید: ماده ای که بعد از زایمان همراه با شیر مادر ترشح می شود، حاوی پروتئین بیشتر و قند و چربی کمتر است که این ماده پروتئینی به مدت 5روز ادامه دارد.
ناهید خداکرمی می افزاید: شیردهی مادران به نوزادان خود ضمن این که روند بازگشت وضعیت فیزیکی آنان به پیش از بارداری را سریع تر می کند، باعث آرامش روحی و عاطفی آنها می شود.

نخستین واکسن برای کودک


شیر مادر تمام نیازهای غذایی شیرخوار را برای سلامت و رشد مطلوب او تامین می کند ؛ به گونه ای که آغوز شیر در روزهای اول شیردهی ، سرشار از مواد ایمنی زا و محافظت کننده شیرخوار است و به عنوان نخستین واکسن او محسوب می شود. همچنین شیر مادر بویژه آغوز به خاطر داشتن ترکیب مناسب موقعیت نوزاد، در بهبود رشد و تکامل نوزاد نارس و بیمار نقش حیاتی دارد. شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، احتمال ابتلای آنها به عفونت بویژه عفونت های گوارشی و تنفسی کمتر از سایر شیرخواران است. حتی در صورت بروز آن نیز شدت بیماری و احتمال مرگ و میر آنها به مراتب کمتر خواهد بود. میزان بروز انواع آلرژی ، آسم و خرابی دندان در صورت تغذیه با شیر مادر کاهش می یابد. همچنین شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، از درجه هوشی بالاتری نسبت به سایر شیرخواران برخوردار خواهند بود.

امنیت روانی با شیر مادر


تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد را در آینده بیشتر می کند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، در دوران بلوغ و سالهای بعدی زندگی از امنیت روانی بیشتر برخوردارند همچنین شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، در دوران بزرگسالی کمتر به عوارض قلبی عروقی و مفصلی و بیماری قند مبتلا می شوند. کارشناسان معتقدند حتی شیر دادن به سلامت جسم و روان مادر نیز کمک زیادی می کند چون موجب می شود محور خانواده محکم و استوار نگه داشته شود. همچنین تغذیه مکرر و به دلخواه شیرخوار در روز و شب به جلوگیری از بارداری های ناخواسته و فاصله گذاری بین حاملگی ها کمک می کند. تغذیه با شیر مادر به میزان زیادی از بار اقتصادی خانواده به علت ضرورت صرف هزینه هایی که برای خرید شیرخشک ، شیشه و همچنین درمان بیماری های ناشی از تغذیه مصنوعی نظیر اسهال و...ایجاد می شود، کم می کند. چرا که بخش زیادی از درآمد این خانواده ها به این امر اختصاص خواهد داشت.
در صورتی که می توان با صرف هزینه ای بسیار کمتر از خرید شیرخشک و...به بهبود تغذیه مادر کمک کرد. نتایج تحقیقات نشان می دهد زنانی که پس از زایمان به نوزادان خود شیر می دهند وزن بدن آنها به صورت منظم کاهش می یابد بنابراین دیگر نیازی به لاغر شدن و رساندن وزن به میزان طبیعی از طریق رژیمهای سخت غذایی نیست. بررسی ها نشان می دهد که شیر مادر حاوی مواد مغذی ، پارتن ، هورمون های مختلف ، عوامل ایمنی ساز و دیگر مواردی است که کودک در 6 ماه اول زندگی خود به آنها نیاز دارد. همچنین شیر مادر، نوزاد را در برابر اسهال و عفونت های شدید تنفسی مصون می دارد و سیستم ایمنی نوزاد را تحریک می کند. محققان معتقدند نوزادانی که در 2 ماه نخست زندگی از شیر مادر خود تغذیه نشده اند، نسبت به نوزادانی که شیر مادر خود را می خوردند تا 25 برابر احتمال بیشتری دارد که جان خود را بر اثر اسهال از دست بدهند. همچنین آنها 4 برابر بیشتر به سینه پهلو مبتلا می شوند.
نتایج تحقیقات نشان داده کودکانی که کمتر از 3 ماه از شیر مادر تغذیه شده اند، از نظر مهارت های سنی در 13 ماهگی و از جهت بهره هوشی در 5سالگی نسبت به کودکانی که 6ماه یا بیشتر شیر مادر خورده اند، در سطح پایین تری قرار داشته اند.

پیشگیری از بارداری های ناخواسته


دبیر انجمن علمی مامایی معتقد است: مادرانی که نوزادانشان خود را با شیر خود تغذیه می کنند، بسیار آسانتر از دیگران می توانند زمان بارداری بعدی خود را مشخص کنند، چون شیردهی موجب تاخیر در تخمک گذاری می شود.
دکتر ناهید خداکرمی می افزاید: با تاخیر از تخمک گذاری به واسطه تغذیه نوزاد با شیر مادر احتمال بارداری مجدد بسیار کمتر می شود و از این طریق مادران می توانند از بارداری های ناخواسته جلوگیری کنند.
وی اظهار می دارد: وضعیت جسمانی مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند، بسیار سریع تر از دیگر مادران به وضعیت مطلوب گذشته باز می گردد. بنابراین تغذیه نوزادان با شیر مادر علاوه بر مزایایی که برای نوزاد دارد، می تواند به تناسب اندام مادر پس از زایمان نیز کمک کند.
دبیر انجمن علمی مامایی تصریح می کند: مادرانی که به فرزندان خود شیر داده اند توانسته اند ارتباط عاطفی بهتری با فرزندان خود برقرار کنند و این ارتباط عاطفی مناسب در دوران نوجوانی نیز موثر بوده است ، چون تحقیقات نشان داده اغلب مشکلات ارتباطی میان نوجوانان و والدین در میان افرادی است که با شیر مادر تغذیه نشده اند.
وی ادامه می دهد: شیر مادر قابلیت نگهداری در یخچال یا فریزر از 15 ساعت تا دو هفته را دارد. بنابراین مادران شاغلی که ساعتهایی از روز را نمی توانند در کنار نوزادان خود بوده و به آنها شیر دهند، می توانند پیش از ترک منزل شیر خود را به میزان کافی برای نوزاد گذاشته تا در ساعات غیبت از منزل ، نوزاد از شیر مادر محروم نشود.

کاهش بیماری های گوارشی با شیر مادر


دبیر انجمن علمی مامایی با بیان این که احتمال ابتلا به عفونت های گوارشی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند تا 50درصد کاهش می یابد، معتقد است: روند شیردهی مادر با ترشح ماده ای با عنوان آغوز که زردرنگ است شروع می شود که این ماده در مقایسه با شیر معمولی حاوی پروتئین زیادی است.
ناهید خداکرمی اظهار می دارد: برخی از مردم گمان می کنند شیر اولیه مادر برای نوزاد سنگین بوده و مناسب نیست ، در صورتی که این شیر بهترین نوع شیر بوده چون حاوی آنتی بادی برای جلوگیری از عفونت روده نوزاد است. همچنین در این نوع شیر به مقدار کمی چربی و قند وجود دارد. بنابراین نوزادانی که در روزهای نخست زندگی این شیر را می خورند، کمتر دچار عفونت می شوند.

شیرخشک های تقلبی بلای جان نوزادان


علی رغم تاکید متخصصان تغذیه بر ضرورت تغذیه نوزادان با شیر مادر، هستند گروهی از مادران که به دلایل بهداشتی ، بیماری و ناتوانی قادر به تغذیه نوزاد خود با شیر مادر نیستند که به لحاظ جبران این کمبود، وزارت بهداشت سالانه 6میلیون قوطی شیرخشک با استفاده از یارانه دولتی وارد می کند. این در حالی است که در کنار این وضعیت متاسفانه شاهد رشد روزافزون قاچاق شیرخشک همچون دیگر کالاهای مصرفی طی سالهای اخیر هستیم ، اما زنگهای خطر زمانی به صدا درمی آیند که متوجه می شویم اکثر شیرخشک هایی که بدون مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می شوند، یا تاریخ مصرف گذشته و فاسدند یا از مواد زیان آور و غیرمجاز برای تولید آنها استفاده شده که نخستین قربانیان آن نوزادان بی گناه هستند. بنابراین در این راستا، بار دیگر لازم است وزارت بهداشت به عنوان متولی این قضیه با ورود به این بحث و اتخاذ سیاست های لازم ، کنترل بیشتری در زمینه واردات شیرخشک داشته باشد.

شنیدن گریه نوزاد
شیر مادر را افزایش می دهد


دبیر انجمن علمی مامایی می گوید: تحقیقات نشان داده زمانی که مادر گریه نوزاد را می شنود، به طور ناخودآگاه ترشح شیر در سینه مادر افزایش می یابد. ناهید خداکرمی می افزاید: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند در مقایسه با دیگر نوزادانی که شیرخشک یا شیر گاو استفاده می کنند از هوش بالاتر برخوردار خواهند بود. وی ادامه می دهد: تکامل شناختن در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در مقایسه با دیگر نوزادان بیشتر است ؛ به گونه ای که این نوزادان در مورد شناخت محیط زندگی و اطراف خود سریع تر عمل کرده و همچنین در زمینه تحصیلات و یادگیری ها نیز موفق تر بوده اند.




بهناز محمدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها