رمضان ایرانی

رمضان کرمانی‌ها

ماه مبارک رمضان در استان کرمان، همواره با آداب و رسوم خاص همراه بوده است؛ آداب و رسومی همچون کلید زنی، الله رمضونی و چهل منبرون که ریشه در تاریخ این استان دارد و با وجود کمرنگ شدن برخی از آنها طی سال‌های اخیر، هنوز در بسیاری از نقاط این استان پهناور حفظ شده و مورد احترام خاص مردم است.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۸۱

در یکی از این رسوم، مردم کرمان قبل از غذا با خرما یا نمک افطار می‌کنند و معتقدند امام علی(ع) این گونه افطار می‌کردند.

مردم برخی روستاهای کرمان، افطار را با غذاهای سبک و سنتی مانند انواع قاتُق برگزار می‌کنند که بهترین و مناسب‌ترین آن، قاتق بابونه است. از قدیم، عده‌ای از کرمانی‌ها در ماه رمضان به پیش‌خوانی یا همان مناجات سحری می‌پرداخته‌اند. در این سنت، بیشتر مناجات خواجه عبدالله انصاری و اشعار شاعران بزرگی مثل مولانا خوانده می‌شد.

کلیدزنی

کلیدزنی، یکی دیگر از آداب و رسوم مردم کرمان است که در شب‌های ماه مبارک برگزار می‌شود. در این مراسم، زنی داخل یک سینی آینه، سرمه‌دان و یک جلد کلام‌الله مجید قرار می‌دهد و به منازل اهل محل می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده، با کلید به سینی می‌زند. اگر از سوی صاحبخانه پاسخ‌هایی چون چراغ بیاور یا قند و شیرینی بیاور داده شود، زن کلیدزن امیدوار می‌شود و کمک‌هایی را دریافت می‌کند. در غیر این صورت، محل را ترک می‌کند. کلید زن نباید تا آخر این برنامه حرف بزند (به خاطر این که شناخته نشود، حرف نمی‌زند) و صاحبخانه پس از گشودن در، آینه داخل سینی را برمی‌دارد و چهره خود را می‌نگرد، سپس مقداری شیرینی، قند یا پول داخل سینی قرار می‌دهد.

کلیدزن این عمل را با نیت از پیش تعیین شده انجام می‌دهد و در پایان صاحبخانه که می‌داند کلیدزن برای طلب حاجت آمده، می‌گوید: ان‌شاءالله حاجت روا شوید، در پایان خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان می‌دهند.

الله رمضونی

از دیگر مراسم مردم کرمان در ماه رمضان، الله رمضونی است که از شب سوم تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

در این مراسم، ‌عده‌ای از جوانان هر محله با تشکیل گروه‌های پنج تا ده نفره از شب اول ماه رمضان، بعداز افطار گرد هم می‌آیند. در هر گروه، یک سرگروه و یک انباردار وجود دارد و سرگروه، ضمن خواندن اشعاری که بیشتر جنبه عرفانی دارد، از صاحبان خانه‌ها کمک طلب می‌کند و صندوق‌دار هدایای صاحب خانه را دریافت می‌کند.

در همین حال، از جمله مهم‌ترین سنن کرمانی‌ها برپایی رسم چهل منبرون همزمان با شب‌های احیا در ماه مبارک است. به این ترتیب، هر فرد مومن باید پس از افطار و قبل از سحر روز بعد، در شب احیا 40 شمع تهیه کند و با شرکت در 40 مراسم مذهبی در شب‌های احیا کنار منبر هر مجلس، شمعی روشن کند و به این ترتیب حاجاتش برآورده خواهد شد. این رسم همچنان در کرمان وجود دارد و در شب‌های احیای ماه مبارک رمضان تصویر آسمان پرستاره کرمان روی زمین می‌افتد و هزاران شمع در مناطق مختلف کرمان روشن می‌شود.

حکمت قاسم‌خانی

جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها