کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم «2030» را نقد و بررسی کردند

سند سـازش در آمـوزش

در حالی‌که رهبر معظم انقلاب بار دیگر در جلسه دیدار با دانشجویان از اجرای سند 2030 انتقاد و تأکید کردند مسأله مهمی چون نظام آموزشی نباید بیرون کشور نوشته شود، نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش و پرورش از توقف اجرای این سند خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۲۶

هر چند که برخی مراجع عظام و استادان حوزه و دانشگاه خواستار ابطال و نه توقف آن شده‌اند.

به گزارش جام‌جم، اردیبهشت امسال رهبر معظم انقلاب با گلایه از اجرای بی‌سر و صدای سند 2030 یونسکو در کشور به مسئولان کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد و مخالفتشان را با این سند اعلام کردند. ایشان در آن جلسه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تسلیم سندهایی مانند 2030 یونسکو نمی‌شود، بیان کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

سهل‌انگاری و غفلت برخی مسئولان باعث شد رهبر فرزانه انقلاب بار دیگر شخصا مستقیم و فوری هشدار بدهند و با انتقاد شدید از کسانی که به دنبال اجرایی کردن سند 2030 یونسکو در ایران هستند، اعلام کنند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتا اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

اینجا ایران است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته نیز در دیدار با دانشجویان مساله «استقلال» را بسیار مهم ارزیابی کردند و درباره سند 2030 خاطرنشان کردند: برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالی‌که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آن‌که موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد و برداشت افرادی که خیال می‌کنند، ما در این موضوع گزارش‌های درستی نگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اینجا ایران و جمهوری اسلامی است و این ملت، ملت بزرگی است، چرا باید چند نفر در یونسکو یا سازمان ملل، نظام آموزشی ما را بنویسند؟

تأخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گلایه داشتند و بیان کردند:‌این شورا باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر تأخیر این شورا در بررسی این سند صحه گذاشت، حجت‌الاسلام محمود محمدی‌‌عراقی بود: از ابلاغ سند 2030 از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و این سند بتازگی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، مقام معظم رهبری حق دارند که شورا را مورد عتاب قرار دهند، زیرا با تاخیر به موضوع وارد شده‌ایم و هنوز هم به نتیجه نرسیده‌ایم.

‌پیش از این حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود، امضا و اجرای سند 2030 مخفیانه بوده است و حتی خود او از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شده و همین مخفیکاری، دلیلی بر مشکوک بودن روند اجرای این سند بوده است.

پس از انتقاد مقام معظم رهبری از اجرای سند 2030،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد این موضوع شد که به گفته دبیر این شورا بررسی این موضوع ادامه دارد. هر چند رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده است که رفع دغدغه‌ها و رعایت دقیق منویات رهبر معظم انقلاب در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، اما آیت‌الله علیرضا اعرافی، از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معتقد است سند 2030 از پایه و اساس با نظام آموزشی و تربیتی اسلام و انقلاب اسلامی ایران متفاوت است و مغایر با ارزش‌های ما به حساب می‌آید. رئیس حوزه‌های علمیه هر چند بر تعامل با دنیا به وسیله قراردادها و پیمان‌نامه‌ها اشاره می‌کند،‌ اما بر آن است که به هیچ عنوان نباید سند و قراردادی را امضا کنیم که با ارزش‌های ما مغایر باشد. آیت‌الله اعرافی در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: با اعلام مواضع شفاف رهبری و مراجع تقلید انتظار است قصه سند 2030 با سرعت تمام به پایان برسد.

اجرای سند 2030 متوقف شده است

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز وارد موضوع 2030 شد و حالا اعضای این کمیسیون تأکید می‌کنند که اجرای این سند متوقف شده است.

حبیب‌الله ده‌مرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که کمیسیون آموزش پیش از این اطلاعی از اجرای سند 2030 نداشت و این موضوع در مجلس مطرح نشده بود به جام‌جم می‌گوید: آن‌طور که گفته شده، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جریان این سند نبود. وی بیان کرد: در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر آموزش و پرورش، وزیر پذیرفت این سند نباید اجرا شود و از دستور کار به طور کل خارج شده است.

به باور او، با توجه به اسناد بالادستی فراوانی که داریم و از آن طرف انقلاب ما که یک انقلاب فرهنگی است و با توجه به اصول و ارزش‌های جامعه، مسائل را خودمان باید بررسی کنیم؛ بویژه در حوزه آموزش و پرورش که خودمان باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم، نه از بیرون برای ما تعیین تکلیف کنند. با ورود رهبر معظم انقلاب به این موضوع و فصل‌الخطاب بودن ایشان این سند از دستور کار خارج شد و توصیه ما این است که همت شود تا اسناد بالادستی خودمان را اجرایی کنیم.

ده‌مرده با بیان این‌که کمیسیون آموزش و تحقیقات به هیچ وجه حاضر به پذیرش این سند نیست، می‌افزاید:‌ البته انسان عاقل کسی است که در عقل دیگران شریک شود. انسان هر چه باتجربه باشد، بی‌نیاز از تجربه دیگران نیست. ما قصد نداریم درهای کشور را روی دنیا ببندیم و در هر کجای جهان مورد مفیدی باشد می‌توانیم از آن استفاده کنیم، اما بدون این‌که از آن به عنوان یک سند یاد کرد.

از سوی دیگر، مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هر چند عنوان می‌کند اظهارات مطرح شده درباره 2030 صحت نداشت، می‌گوید: بیانات رهبری درباره 2030 فصل الخطاب است و هیچ دستگاهی از جمله آموزش و پرورش درصدد اجرای سند نیستند مگر آن‌که رهنمود جدیدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان این‌که سند 2030 در آموزش و پرورش اجرا نشده است، به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر عدم اجرای سند 2030 اشاره و عنوان می‌کند: سیاست‌های کلی را از ایشان می‌گیریم و این‌که رهبر معظم انقلاب اساسا این کار را درست نمی‌دانند، ما نیز باید این موضوع را تمام کنیم؛ چراکه ایشان فرموده‌اند این سند نسبت به سبک و الگوی زندگی ما اثر می‌گذارد.

متولی بررسی اسناد بین‌المللی مشخص شود

فارغ از این مباحث، مسئول پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معتقد است، متولی بررسی اسناد اینچنینی که توسط نهادهای بین‌المللی مطرح می‌شود، باید مشخص شود. حجت‌الاسلام حسن آقانظری با بیان این‌که در سطح جهانی اسنادی چون حقوق بشر طرح شده است و زمانی‌که با قانون اساسی مقایسه می‌شود برخی از مفاد آن همخوانی ندارد که ما نمی‌پذیریم، به جام‌جم می‌گوید: سند 2030 به همین ترتیب مفادی دارد که با آموزه‌های اسلامی همخوانی ندارد و باید متولی بررسی این اسناد مشخص شود، خواه مجلس شورای اسلامی، خواه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت آموزش و پرورش.

مراجع عظام خواستار ابطال سند 2030 شدند

در کنار اقشار مختلف جامعه که تاکنون نسبت به اجرای سند 2030 ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار توجه به منویات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه شده‌اند؛ مراجع عظام نیز نسبت به اجرای این سند واکنش نشان داد‌ه‌اند. آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی کشور تأکید کرد: از رئیس جمهور انتظار دارم کلمه توقف را در خصوص سند 2030 یونسکو ذکر نکند، بلکه بگوید که این سند ابطال شده است.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز با بیان این‌که به وجود برنامه‌های تحول آموزشی و اقتصادی و کوتاه و بلندمدت در کشور به اجرای سند2030 واکنش نشان داده، اعلام کرد: آیا این پیروی، پذیرش نظام سلطه نیست؟ مساله دیگر این که باید گزارش سالانه این امور را هم به آنها‌ بدهیم؛ 120 سؤال در مورد تمام شئون کشور آماده می‌کنند و باید جواب بدهیم و چه جاسوسی از این بهتر؟ جاسوسی آشکار. به گفته ایشان، این سند بر خلاف ظاهر بخشی از قسمت‌های زیبا، دامی حساب شده برای ملت‌های جهان است تا آنان را در زیر سلطه خود درآورده و فرهنگ و مذهب آنان را دگرگون کنند.

از سوی دیگر، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که مسئولان باید به آنچه مقام معظم رهبری در رابطه با سند 2030 می‌خواهد عمل کنند، عنوان کرد: برخی مسئولان بیان می‌کنند که سند 2030 را متوقف کرده‌ایم، توقف این سند فایده ندارد و باید آن را باطل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها