شهردار شهرساز

پس از مشخص شدن نتایج پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران، گمانه زنی ها در خصوص انتخاب شهردار تهران، به یکی از مهمترین مباحث روز شهر تهران مبدل شده است.
کد خبر: ۱۰۳۹۸۷۴
شهردار شهرساز

در این میان اگر به سوابق و تخصصهای افراد مختلفی که تاکنون به عنوان شهردار در این شهر به این منصب مهم تکیه نموده اند، نگاهی بیاندازیم در می یابیم که با وجود تلاش های انکارناپذیر مدیران شهری ولی تاکنون بندرت شهرسازان و برنامه ریزان شهری عهده دار چنین مسئولیتی در این شهر بوده اند. حال آنکه شهرسازان و برنامه ریزان شهری به لحاظ برخورداری از نگرش سیستمی و جامعی که ماهیتا در این رشته به آنها در دانشگاه آموزش داده میشود، و با توجه ماهیت بین رشته ای (که طبق تعریف کیبل در برگیرنده رشته هایی مانند معماری، عمران، جامعه شناسی، محیط زیست ، جغرافیا و اقتصاد است) طبیعتا باید بهترین و مرتبط ترین تخصص مورد نیاز تلقی شود که اگر با تجربه کافی نیزهمراه شده باشد، مسلما از تاثیرگذاری بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

بر این اساس به اعضای محترم شورای منتخب تهران پیشنهاد می کنم در این دوره یک شهرساز مجرب را به عنوان «شهردار» انتخاب نمایند. «شهردار شهرساز»، با جامعیت نظری و سیستمی خود، بر همه ابعاد سیستم شهر (اعم از ابعاد کالبدی – فضایی، حمل و نقل، ابعاد اجتماعی – اقتصادی و همچنین ابعاد محیط زیستی شهر) تسلط داشته و قادر است بین ابعاد مختلف آن تعادل لازم را برقرار کرده و نسبت به تاثیرگذاری و تاثربخشی ابعاد بریکدیگر از مکانیزم های درست بهره جوید.

دوستان عزیزشورا؛ مسائل، بحرانها و چالشهای پیش رو در شهر تهران "دیگر فرصت آزمون و خطا"را از مدیریت شهر گرفته و با توجه به کمبود منابع "دیگر حق اشتباه کردن نداریم". لذا امیدوارم در این دوره با انتخاب یک شهرساز مجرب و آگاه، اعضای شورای محترم و منتخب نقطه عطفی در مدیریت شهری تهران بوجود آورده و این فرصت را به جامعه شهرسازی دهند و نوید تاثیرگذاری و آغاز دوران بهتری به شهروندان تهرانی بدهند.

دکتر اسماعیل صالحی / دانشیار دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها