«این انقلاب بی نام امام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». رهبر فرزانه انقلاب
کد خبر: ۱۰۳۷۸۲۳

بی تردید نمی‌توان در سطوری اندک، حق مطلب را در مورد اسطوره‌ای تاریخ ساز، اندیشمند، فیلسوف، فقیهی الهی و مبارزی بزرگ ادا کرد. در عین حال، به مصداق شعر پارسی «آب دریا اگر نتوان کشید هم به‌قدر تشنگی بتوان چشید» جملاتی پیرامون سیره و روش‌های حضرت امام (ره) در سیاست داخلی و خارجی بیان می‌شود.

امام خمینی از نوادر رهبران انقلابی جهان بود که به تنهایی هر سه وظیفه رهبری یعنی نقش‌های ایدئولوگ، فرمانده تحولات انقلابی و معمار نظام جدید را عهده دار بود و همه آنها را به سر منزل مقصود رساند.

استاد شهید مطهری به زیبایی، امام را با چهار آمن، آمن به پروردگارش، آمن به راهش، آمن به هدفش، آمن به مردمش، تصویر می‌کند.

امام در مسیر حرکت تاریخی موجود جهان که حرکتی مادی‌گرا و به سمت اهداف دنیویی بود و به گفته اندیشمندان عصر، دنیوی شدن از ویژگی‌های آن بود، تغییر ایجاد کرده و انقلابی دینی یعنی انقلاب اسلامی را رهبری و هدایت کرد و این حرکت منشأ تغییرات بزرگ بعدی در سطح جهانی گردیده و دورنمای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را ترسیم کرد.

حضرت امام پرورش یافته مکتب اسلام و مومن به آموزه‌های الهی بود و در همه امور شخصی و اجتماعی و سیاسی با عمل، تکلیف دینی را وظیفه اولیه خود دانسته و در همه موارد کسب رضایت خداوند را در نظر داشت. رهبری امام در انقلاب اسلامی بسیار هوشمندانه و مبتنی بر راهبردهای دقیق و حساب شده بود. ایشان در شرایطی که رژیم شاه ژاندارم آمریکا در منطقه بود و انواع نیروها و سلاح‌ها را در اختیار داشت، از دست بردن به اسلحه خودداری نموده و با راهبرد بهره‌گیری از همایش‌های مردمی مسالمت‌آمیز و اعتصابات، انقلاب را به سوی پیروزی رهنمون ساخت.

امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی که بسیاری از انقلاب‌ها بعد از پیروزی وارد یک روند بی‌ثباتی و خشونت‌های طولانی مدت می‌شدند، با سرعت شرایط را برای استقرار نظام سیاسی جدید فراهم و بر مبنای دستورات الهی، نظام مقدس جمهوری اسلامی را با رای اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران مستقر ساخته و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به رای ملت گذارد.

به این ترتیب یک نظام مردمسالار دینی پدید آمدکه همه ساختارها و مقامات آن با رای مردم بر گزیده می‌شوند. حضرت امام همچنین مجموعه‌ای از نهادهای انقلابی مانند سپاه، جهاد، دادگاه‌های انقلاب، و مانند آن را پدید آورد که اگر ایجاد نمی‌شدند انقلابی باقی نمی‌ماند.

علاوه بر این حضرت امام (ره) با اجرای سیاست نه شرقی نه غربی و توجه به اصل استقلال کشور، نظام سلطه جهانی که در آن زمان یک نظام دو قطبی ـ بلوک غرب به رهبری آمریکا و بلوک شرق به رهبری شوروی ـ بود؛ را به شدت طرد کرد. در این راستا، ایران انقلاب به کمک‌های انسانی و تسلیحاتی به مجاهدان افغانستان که علیه مداخله نظامی روس‌ها در افغانستان می‌جنگیدند، اقدام کرد و تا زمان پیروزی به این کمک‌ها ادامه داد و می‌دانیم که یکی از دلایل مهم فروپاشی نظام دو قطبی، شکست روس‌ها در افغانستان بوده است. همچنین، امام حرکت انقلابی «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» در اشغال لانه جاسوسی را تائید و آن را انقلاب دوم نامیدند. همگان شاهدند که همه پیش بینی‌های حضرت امام (ره) تحقق یافت، از جمله آمریکا در حمله به طبس شکست خورد و کارتر رئیس‌جمهور آمریکا نتوانست برای بار دوم رئیس‌جمهور شود. همچنین، زمانی که صدام جنگ تحمیلی را با کمک‌های شرق و غرب آغاز کرد، امام از زدن سیلی محکمی به صدام خبر داد. امام در زمان جنگ تحمیلی و در شرایطی که همه قدرت‌های زمانه صدام را کمک می‌کردند، به گونه‌ای جنگ را فرماندهی کرد که پس از چند هفته دشمن از کسب پیروزی مایوس گردیده و تا پایان نبرد برای آتش‌بس التماس می‌کرد. تشکیل نیروهای بسیجی که به ابتکار حضرت امام ایجاد شد، همراه با سایر نیروها، دشمن را در همه مرزها وادار به عقب‌نشینی و فرار کرد.

امام خمینی با اعلام این که «ما انقلاب‌مان را به تمام جهان صادر می‌کنیم»، «ما بر ظالم می‌تازیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم»، «ما شریک غم همه مظلومان جهان هستیم»، راهگشای ظهور حرکت‌های آزادیبخش متعدد در نقاط مختلف جهان شد که نمونه آن موج‌های دوم و سوم بیداری اسلامی است که پس از وقوع انقلاب اسلامی رخ داده‌اند.

در مورد نقش و تاثیرات اندیشه و عمل امام خمینی(ره) بر دنیای معاصر بسیار می‌توان و باید نوشت. که در اینجا به همین جملات بسنده می‌کنیم.

دکتر مصطفی ملکوتیان / استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها