گفت‌وگو با شکار کاپور

دنباله‌روی دیگران نیستم

شکار کاپور همین‌ روزها هفتاد و یک‌ساله می‌شود. این فیلمساز هندی‌تبار، چند دهه است که در انگلستان مشغول فیلمسازی است.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۹۷

او اواسط دهه 80 میلادی با درام خانوادگی و پرفروش «معصوم» به دنیای سینما معرفی شد. گرچه خواهرزاده «دیو‌آناند»، سوپراستار بالیوود بود، اما خیلی زود نامی برای خودش دست و پا کرد. با «مستر ایندیا» به کارگردان فیلم‌های بلاک باستری تبدیل شد و «ملکه راهزنان» او جنجال در هند به پا کرد. موفقیت انتقادی فیلم، پای کاپور را به صنعت سینمای انگلستان باز کرد. در این مکان، او درام تاریخی «الیزابت» را با بازی کیت بلانشت ساخت. شکار کاپور این روزها در تدارک کارگردانی اولین مجموعه تلویزیونی خود به نام «کلئوپاترا» است. قرار است این درام تاریخی را شبکه معروف آمازون پخش کند. به گفته نزدیکان به پروژه، کلئوپاترا برای اواسط سال 2018 روی آنتن خواهد رفت.

شنیدن خبر همکاری‌تان با یک مجموعه تلویزیونی، باعث شگفتی فراوان شد!

نمی‌دانم چرا این‌طور می‌گویید، من همیشه مشتاق کار با رسانه تلویزیون بودم و همواره درباره آن صحبت کرده‌ام. حتی چند بار هم صحبت‌های جدی در رابطه با همکاری‌ام با مجموعه‌های تلویزیونی شد، اما هر بار به دلیلی این اتفاق نیفتاد و نتوانستم کارگردانی یک کار تلویزیونی را به عهده بگیرم. شروع فعالیت هنری‌ام در اوایل دهه 80 میلادی با تلویزیون بود. خاطرات خوشی از بازی در مجموعه‌های تلویزیونی آن زمان دارم. بعد از ورود به دنیای کارگردانی، خیلی دوست داشتم در قاب کوچک هم کار کنم، اما فشردگی کار در بالیوود مانع از انجام این کار شد. بعد هم که راهی اروپا و هالیوود شدم و در آنجا دیگر هیچ فرصتی برای این کار پیش نیامد.

چرا برای همکاری با قاب کوچک، سراغ یک مضمون تاریخی رفتید؟ آیا موفقیت بالای «بازی تاج و تخت» عاملی برای این انتخاب بود؟

اصلا! درست است که تماشاگران تلویزیون استقبال بسیار خوبی از این درام تاریخی کرده‌اند، اما قصد دنباله‌روی از موفقیت دیگران را ندارم. اگر به کارنامه‌ام نگاه کنید، می‌بینید فیلم دو‌قسمتی تاریخی «الیزابت» را دارم. این فیلم‌ها سال‌ها قبل از تولید بازی تاج و تخت ساخته شده‌اند. تاریخ همیشه مورد علاقه‌ام بوده و دوست داشته‌ام ماجراهای مختلف تاریخی را به تصویر بکشم. گذشته همیشه رمز و رازی در خودش دارد که ناخواسته و ناخودآگاه، همه آدم‌ها را به دنبال خود می‌کشد. همه ما دوست داریم کتاب‌های تاریخی را بخوانیم و فیلم‌های تاریخی را ببینیم. آنها لذت خاصی در دل خودشان دارند.

فکر تولید مجموعه «کلئوپاترا» از کجا آمد؟

طرح اصلی کار متعلق به دیوید الندر، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز مطرح تلویزیونی است. او تماس گرفت و گفت مایل است مجموعه‌ای در این‌باره بسازد و فیلمنامه‌ای برای آن دارد. تشویق شدم این کار را انجام دهم. مصر باستان و حاکمان آن، ‌ظرفیت ویژه‌ای در خود دارند و این می‌تواند زمینه‌ساز یک کار دیدنی و جذاب تلویزیونی باشد. داستان کلئوپاترا را می‌توان در چند فصل ادامه داد و تماشاگران را به یک دنیای فانتزی و پیش‌بینی نشده برد.

کلید فیلمبرداری چه زمانی زده می‌شود؟

در مراحل ابتدایی کار هستیم. نخست باید فیلمنامه آماده و بازیگران آن انتخاب شوند، بعد از آن کلید می‌زنیم. لوکیشن‌های مصر یا مراکش مکان‌های اصلی فیلمبرداری خواهند بود. فصل اول در 12 اپیزود تولید خواهد شد، فکر کنم کل آن را در چهار فصل تهیه کنیم.

این مجموعه که ربطی به نسخه سینمایی کلئوپاترا با بازی آنجلینا جولی ندارد؟

چیزی درباره این فیلم نشنیده‌ام. مجموعه ما یک کار مستقل خواهد بود.

این روزها جذب آسیا شده‌اید. از یک طرف فیلمی سینمایی درباره بروس‌لی و از این طرف، مجموعه‌ای با مضمون ملکه قدیمی مصر.

نکته اصلی در انتخاب کارهایم، مضمون آنها و میزان علاقه‌ام به آنهاست. کاری را که نسبت به مضمون آن بی‌تفاوت باشم، قبول نمی‌کنم. حتما مضمون کار باید مرا جذب و درگیر خودش کند تا کار روی آن را قبول کنم. کسانی مثل کلئوپاترا یا بروس لی، از جمله آدم‌هایی هستند که بارها درباره‌شان فکر کرده‌ام و علاقه‌مند دنبال کردن داستان زندگی‌شان بوده‌ام.

منبع: بالیوود هنگاما

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها