فصل حسابرسی از دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از موسسات بزرگ علمی در کشور است که با توجه به گستردگی آن در سراسر کشور و همچنین بعد اقتصادی آن، همواره حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن مطرح بوده است.
کد خبر: ۱۰۳۶۸۰۲

با این حال به نظر می‌رسد این دانشگاه در ماه‌های اخیر و پس از انتصاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد، فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرده و تغییر و تحولاتی که در مدیریت این دانشگاه در حال انجام است، برای ایجاد شفافیت بیشتر در عملکرد اقتصادی این موسسه بزرگ آموزشی و پایان دادن به برخی ابهام‌ها در عملکرد دانشگاه آزاد است.

از جمله این تغییرات می‌توان به برکناری چندی قبل حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد و همچنین عزل یاسر هاشمی از ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اشاره کرد که البته این تغییرات، واکنش‌هایی را نیز به همراه داشته است. از جمله آنها می‌توان به نامه‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به رئیس‌جمهور مبنی بر غیرقانونی بودن این تغییرات و توصیه وی برای ورود رئیس‌جمهور برای جلوگیری از این تغییرات اشاره کرد.

البته حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: جلسه‌ای که منجر به عزل رئیس دانشگاه آزاد و معرفی سرپرست موقت برای این دانشگاه بود، از معدود جلساتی بود که با حضور تمامی اعضاء هیات امناء و از جمله شخص آقای سیدحسن خمینی تشکیل شده بود و با رفتن دو وزیر که به دلیل همزمانی جلسه با هیات دولت نتوانستند تا آخر جلسه حضور داشته باشند، هیچ خللی در نصاب قانونی جلسه پیش نیامد.

محمدیان افزوده است: جای تعجب بسیار است که آقای سیدحسن خمینی که حداقل در عزل و نصب سه رئیس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رئیس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای وی انتخاب شده است، لب به اعتراض می‌گشاید! ای کاش حداقل یکبار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می‌کردند!

35 سال فعالیت دانشگاه آزاد زیرنظر حسابرسان خبره

ضرورت شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی دانشگاه آزاد یکی از دلایل تغییرات اخیر است و علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، شفاف‌سازی را از اولویت‌های این دانشگاه بیان کرده است.

ولایتی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد:‌ 35 سال فعالیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین بار زیر ذره‌بین حسابرسان خبره و مستقل قرار گرفته است و نتیجه حسابرسی‌ها به قوه قضائیه ارائه خواهد شد.

وی گفت: نبود شفافیت مالی از مشکلات این دانشگاه بود و از بدو تاسیس تاکنون هیچ‌گونه حسابرسی مالی مستقلی از دانشگاه آزاد اسلامی نشده بود.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود:‌ در هیات امنا تصویب شد که موسسه حسابرسی مفید راهبر که از موسسه‌های درجه یک و مورد اعتماد وزارت امور اقتصادی و دارایی است کار حسابرسی مستقل از دانشگاه را انجام دهد.

ولایتی خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی مالی دانشگاه آزاد اسلامی که ثروت آن بیش از 250 میلیارد دلار و بودجه سال 96 آن 10هزار میلیارد تومان و دارای بیش از 400 واحد دانشگاهی و چند صد مدرسه عالی است کار مهمی است تا مشخص شود که این بودجه صرف چه اموری می‌شود.

تغییر مدیریت دانشگاه آزاد منطقی، طبیعی و قانونی

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تغییر مدیریت دانشگاه و برخی مسائل مطرح شده در این زمینه هم گفت: تغییر مدیریت در این دانشگاه؛ منطقی، طبیعی و قانونی بود زیرا دیدگاه‌هایی که من و دوستان در هیات امنا داشتند، نظر اکثریت بر تغییر مدیریت بود.

ولایتی با تشکر از زحمات همه مدیران سابق دانشگاه آزاد اسلامی از جمله میرزاده و جاسبی که هر یک در دوران مدیریت خود زحمت کشیدند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مدیری نیاز دارد که در جهت خواسته‌های هیات امنا و همچنین خواسته‌های راهبردی نظام که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند که پیشرفت علمی و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، حرکت کند.

روایت ولایتی از مفاسد اقتصادی دانشگاه آزاد و پاسخ میرزاده

ولایتی، ریشه برخی از تغییرات صورت گرفته در این دانشگاه را وقوع برخی فسادهای مالی در دانشگاه آزاد برشمرد و با بیان این‌که این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده بود، افزود: بنا به شهادت برخی از اعضای هیات موسس و امنا ( که در صورت لزوم اسامی آنها را خواهم گفت) قرار بود آقای میرزاده عزل شود. اگر لازم شد نام بعضی از مدعیان امروز که خبر تصمیم مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر عزل میرزاده را حضورا به اینجانب گفتند را خواهم گفت. وقتی آیت‌الله هاشمی‌ گزارش این مفسده‌ها را شنیده گفته بود که برخورد با فرد موردنظر پس از انتخابات صورت گیرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه کیهان درباره جزئیات برخی از این فسادها اظهار کرد: بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است.

وی اظهار کرد:‌ از تاریخ نصب اینجانب به سمت رئیس هیات موسس، بنده به‌طور مکرر با آقای میرزاده مکاتبه کرده و به صورت حضوری به او تذکر دادم که معاملات و قراردادهای کلان بدون اطلاع اینجانب و مشورت با افراد صاحب‌نظر و مصلح منعقد نشود.

جوابیه رئیس پیشین دانشگاه آزاد

حمید میرزاده، رئیس پیشین دانشگاه آزاد در واکنش به این اظهارات ولایتی در جوابیه‌ای نوشت: آقای دکتر ولایتی در مورد دخالت فرزندان اینجانب در امور دانشگاه و اعلام دخالت آنها در قراردادهای کلان دانشگاه اعلام کرده‌اند که اسناد آن موجود است و فساد‌های مدیریت دانشگاه ثابت شده است اولا از آقای دکتر ولایتی می‌خواهم اسناد این فسادهای ادعایی را به اطلاع عموم برسانند، ثانیا بنده پیشنهاد می‌دهم ایشان و اینجانب در حضور مدیران دانشگاه و مدعیان و ارباب جراید و اصحاب رسانه‌های جمعی مناظره‌ای در سالن فرهیختگان دانشگاه در سازمان مرکزی داشته باشیم تا معلوم شود آیا این مواردی که مطرح کرده‌اند واقعیت دارد یا ساخته و پرداخته آن دسته از روسا و مدیران واحد‌هایی است که بخاطر فساد مالی و تخلفات اداری و آموزشی برکنار شده‌اند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها