فاتحـان جـام حـذفی

شنبه‌شب تمامی فینال‌های حذفی کشورهای اروپایی برگزار شد. البته قرار بود ایتالیا هم در این شب دیدار لاتزیو و یوونتوس را برگزار کند؛ اما به دلیل صعود یووه به فینال لیگ قهرمانان، این بازی ده روز زودتر برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۳۵۸۶۰

شب انتقام از پادشاه

جام حذفی اسپانیا به جام پادشاه اسپانیا (در حال حاضر فیلیپ ششم) معروف است و هواداران بارسلونا در فینال‌های حذفی بهترین فرصت را برای انتقام از پادشاهی مادرید پیدا می‌کنند تا در حضور خانواده سلطنتی، به سرود ملی اسپانیا و پرچم این کشور طعنه بزنند. بارسلونا در سه فصل اخیر، قهرمان کوپا دل ری شده و هر بار هوادارانش سرود ملی کاتالونیا را خوانده‌اند، بخصوص فینال جام حذفی دو فصل قبل که آنها فینال را در برابر باسکی‌ها برگزار کردند و این بازی عملا به نمایشی حیثیتی برای دو ایالت استقلال‌طلب اسپانیا تبدیل شد.

در فینال این فصل جام حذفی اسپانیا، بارسلونا در برابر آلاوز قرار گرفت. مهم‌ترین نکته این بازی بعد از درخشش بی‌نظیر مسی، گلزنی هرناندز، خرید جدید رئال مادرید بود که تنها گل آلاوز را به زیبایی هرچه تمام‌تر به ثمر رساند. بارسا این بازی را با نتیجه 3 بر یک به سود خود تمام کرد تا سوپرجام اسپانیا بین دو غول فوتبال دنیا برگزار شود. البته آنها در تور تابستانی امسال دیداری دوستانه را در آمریکا برگزار خواهند کرد؛ اما دو بازی آنها در ده روز پایانی مرداد و در چارچوب سوپرجام اسپانیا موجب می‌شود فصلی داغ پیش روی ما باشد. با قهرمانی بارسلونا، تیم والورده (اتلتیک بیلبائو) سهمیه لیگ اروپا دریافت کرد. این مربی به احتمال فراوان مربی آینده بارسا خواهد بود.

قهرمانی پیرمرد

آرسن ونگر، پیرمرد 67 ساله فرانسوی سرانجام توانست مچ آنتونیو کونته، سرمربی چلسی را بخواباند. او در ماراتن این فصل لیگ برتر انگلیس، میدان را به کونته و آبی‌های لندن واگذار کرد؛ اما فینال جام حذفی انگلیس در ویمبلی مکانی برای تسویه حساب بود تا آرسنال با ارائه یک بازی برتر به برتری 2 بر یک و قهرمانی در جام حذفی برسد. در این بازی تیم داوری روی گل اول آرسنال و اخراج ویکتور موزس از چلسی، کاملا صحیح عمل کرد، اما کونته در پایان بازی از داوری انتقاد کرد.

به این ترتیب فصل آینده لیگ برتر با دیدار همین دو تیم در همین ورزشگاه آغاز می‌شود. چلسی به عنوان قهرمان لیگ برتر و آرسنال به عنوان قهرمان جام حذفی باید جام خیریه را پیش از آغاز فصل آینده در ورزشگاه ویمبلی برگزار کنند که آن بازی هم شاید جنبه انتقامی داشته باشد.

قهرمانی پاریسی‌ها با گل به خودی

پاری سن‌ژرمن، فصل فاجعه‌بار خود را با قهرمانی در جام حذفی به پایان رساند. البته در بازی فینال بین پاری سن‌ژرمن و آنژه، چهره برتری از تیم پاریسی ندیدیم و سیسوکو در آخرین دقیقه بازی به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا تیم پاریسی به لطف گل به خودی بازیکن حریف، قهرمان جام حذفی شود. آنژه در این بازی برخلاف انتظار، رقیبی برابر برای تیم پاریسی بود. اونای امری، سرمربی سه‌ویا که در این فصل برای رسیدن به افتخاری بزرگ به پاریس آمده بود، در این فصل نه‌تنها قهرمان قهرمانان اروپا نشد که قهرمانی در لیگ یک فرانسه را هم به موناکو واگذار کرد تا قهرمانی در جام حذفی همه سرمایه او در پایان اولین فصل باشد.

شادی زنبورها

دورتموند که در نیمه‌نهایی، بایرن مونیخ را در آلیانز شکست داده بود، در فینال به آنچه لیاقتش را داشت رسید و با شکست اینتراخت فرانکفورت، موفق به قهرمانی در جام حذفی آلمان شد. بازی فینال همان طور که انتظار می‌رفت، بسیار جذاب و نزدیک و تماشایی بود. حالا توماس توخل باخیال آسوده دورتموند را ترک می‌کند چون از اواسط فصل قبل با مدیریت باشگاه اختلافات شدید داشته است.

سه‌گانه بعد از 16 سال

سلتیک گلاسگو بعد از 16 سال موفق به فتح سه‌گانه شد تا هر سه جام داخلی کشور اسکاتلند در یک فصل به ویترین افتخارات این تیم برود. سلتیک مانند فصل قبل، قهرمان لیگ حرفه‌ای اسکاتلند شد و در فینال لیگ کاپ و همین طور جام حذفی اسکاتلند هم آبردین را شکست داد تا قهرمان سه‌گانه شود.

لوئیس انریکه
(سرمربی بارسلونا)

در بازی‌های فینال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. بازیکنان آلاوز هم با پاس‌های مستقیم‌شان موقعیت‌های خطرناک فراوانی خلق کردند. ما بیشتر به تنظیم ریتم بازی تمایل داشتیم و دو گلی که قبل از پایان نیمه اول زدیم بسیار مهم بودند. من فقط می‌توانم رویکرد حرفه‌ای‌‌ را که از آنها در طول این سه سال اخیر دیدم، تحسین کنم. این جام متعلق به همه است بخصوص بازیکنانی که من دیدم چگونه با صد در صد توان‌شان تلاش کردند و تا جایی که می‌توانستند به خودشان فشار آوردند. من هم بدون شک هر چه در توان داشتم برای بارسلونا انجام دادم و هیچ کسی نمی‌تواند این موضوع را زیر سؤال ببرد.

آرسن ونگر
(سرمربی آرسنال)

از همان دقیقه اول بازی، عملکرد بسیار خوبی ارائه کردیم. در طول فصل بسیار اذیت شده بودیم و این بار بسیار متحد و مسئولیت‌پذیر در میدان حاضر شدیم. تیم من با یک یا دو بازیکن خوب شرایط بسیار بهتری خواهد داشت. این نمایش، باعث افتخار است. از این که هفت بار موفق به فتح جام حذفی با آرسنال شده‌ام، افتخار می‌کنم. هیچ تیمی مثل ما نتوانسته یک فصل بدون شکست قهرمان لیگ شود و هفت بار جام حذفی را ببرد. در روزهای آتی تکلیف آینده من روی نیمکت آرسنال روشن‌تر می‌شود، اما فعلا ترجیح می‌دهم از این قهرمانی لذت ببرم و به آینده فکر نکنم.

توماس توخل سرمربی بورسیا دورتموند

احساس می‌کنم کاملا خالی شده‌ام. سخت تلاش کردیم؛ هر چند بهترین بازی ممکن را انجام ندادیم. به هر حال کسب جام اهمیت داشت. خوب شروع کردیم و زود به گل رسیدیم. نمی‌دانم چرا پس از گل متوقف شدیم و به رقیب اجازه بازی برتر و گلزنی را دادیم. البته در برخی دقایق خوش‌شانس هم نشان دادیم و در نهایت بردیم. برای هوادارانمان خوشحالم، برای همکارانم، برای بازیکنان. یکی از زیباترین روزها در دوران مربیگری من است. باید این روند را ادامه دهم. دیگر نمی‌خواهم به این فینال فکر کنم. می‌روم خواب راحتی کنم. فعلا همه چیز خوب است. فکر می‌کنم این قهرمانی چیزهایی زیادی را به ارمغان آورد، مثلا اعتماد.

اونای امری (سرمربی پاری سن ژرمن)

بسیار خوشحالم که فصل را با یک جام به پایان رساندیم. به قهرمانی در جام حذفی نیاز داشتیم و خوشبختانه به این هدف خود دست پیدا کردیم. بازی زیبا و جذاب نبود، اما باید بگویم مهم کسب پیروزی در دیدار فینال است. من از مربیانی هستم که همواره از خودم انتقاد می‌کنم و در کنار توجه کردن به نکات مثبت، به نکات منفی هم توجه خواهم کرد. در لیگ قهرمانان اروپا و رقابت‌های لیگ فرانسه ناکام بودیم و باید فصل بعد در هر دو جام بهتر و قوی‌تر ظاهر شویم. هر مربی، روزهای شیرین و تلخ دارد و باید در هر حالت آرامش خود را حفظ کند.

برندان راجرز (سرمربی سلتیک)

این حس شگفت‌انگیز است و پایانی بی‌نظیر برای ما. قبل از بازی به بازیکنان گفتیم اگر در پی تاریخ‌سازی هستید، کار آسانی در پیش نیست. باید برای این کار تلاش کنید. باید به بازیکنان که در طول بازی خستگی‌ناپذیر کوشش به خرج دادند خسته نباشید گفت؛ اما با پیشروی بازی، کیفیت و پویایی ما افزایش یافت. از دید من ما امسال پایه بسیاری از مسائل را چیدیم. شاید این که در عرصه داخلی شکست‌ناپذیر باشید و سه گانه کسب کنید، دیگر در تاریخ تکرار نشود. انجام چنین چیزی سخت است، ولی ما بنای پیشرفت کردن و بهتر شدن را همین امسال گذاشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها