مردم ایران با حضور‌ گسترده پای صندوق های رای حماسه آفریدند

جشـن مـردم سـالاری دینـی

ملت ایران دیروز با حضور گسترده پای صندوق‌های رای، دست به خلق حماسه‌ای ملی زدند و روز 29 اردیبهشت را به روزی تاریخی در تقویم کشورمان تبدیل کردند.
کد خبر: ۱۰۳۲۵۴۴

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت 8 صبح دیروز در سراسر کشور آغاز شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین لحظات شروع رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداختند.

هموطنانمان نیز از همان دقایق ابتدایی در حوزه‌های رای‌گیری حاضر شدند و با حضور گسترده خود انتخابات پرشکوهی را رقم زدند.

روسای قوای قضاییه و مقننه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مراجع تقلید، چهره‌های شاخص سیاسی و مسئولان مختلف نیز دیروز در ساعات اولیه رای‌گیری در انتخابات شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله مکارم‌شیرازی پس از رای دادن در جمع خبرنگاران این روز را تاریخی و به یاد ماندنی دانست و با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات، خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری تاکید کرد: گفت‌وگوهای انتخابات را فراموش کرده و کسی را که انتخاب می‌شود، کمک کنید. وی از رئیس‌جمهور منتخب خواست در تشکیل کابینه از جناح خاصی انتخاب نکند بلکه افراد شایسته و توانمند را از هر گروه و جناحی که هستند، برگزیند.

آیت‌الله نوری‌همدانی هم پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: رئیس‌جمهور منتخب باید صددرصد ولایتمدار، استکبارستیز و خدمتگزار در راه ایجاد شغل برای جوانان، ارزانی کالا و مبارزه با فقر و فساد باشد.

آیت‌الله سبحانی نیز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که حفظ نظام اسلامی واجب است، گفت: انتخابات تجلی جمهوریت نظام است که با اکثریت باید در آن شرکت کنیم و فرد منتخب هم باید با پشتوانه آرای مردمی بر پایه اسلامیت نظام و قوانین اسلامی حرکت کند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز رای خود را به صندوق شماره 549 انداخت و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ان‌شاءالله همه مسلمانان بویژه ملت شریف ایران تحت عنایات حضرت ولی‌عصر(عج) سربلند و باعظمت باشند و در راهی که انتخاب کرده‌اند مورد عنایت حق تعالی قرار بگیرند.

آیت‌الله مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان هم پس از حضور در انتخابات گفت: حضور حماسی مردم در انتخابات موجب افزایش امنیت و اقتدار نظام اسلامی است. وی شرکت همگانی مردم پای صندوق‌های اخذ رای را موجب نگرانی دشمن و خوشحالی دوستان بیان کرد و افزود: شرکت گسترده مردم موجب تقویت نظام و از اوجب واجبات است.

آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای هرکسی که انتخاب می‌شود، آرزوی توفیق و رضای الهی و رضای ملت ایران را داریم.

انتخابات بدون مشکل امنیتی

وزیر کشور هم درباره امنیت انتخابات در سراسر کشور گفت: در حوزه امنیتی هیچ مشکلی نداشته‌ایم و گزارشی نیز دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با تشکر از استقبال و حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای به تمدید انتخابات تا ساعت 24 دیشب اشاره کرد و افزود: از زمانی که شعب اخذ رای بنابر اعلام قانون بسته شدند، دستور بازگشایی صندوق‌ها از جانب وزارت کشور صادر و شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است که پس از تجمیع آرا در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به وزارت کشور اعلام می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: همین مسیر برای شورای نگهبان هم انجام می‌شود و نهایتا وزارت کشور و شورای نگهبان آرا را تطبیق می‌دهند و تائید می‌کنند، پس از تائید شمارش آرا، وزارت کشور مسئول ابلاغ و اعلام نتایج است. وی گفت: تائید صحت انتخابات مراحلی دارد که سه روز پس از اعلام نتایج افرادی که اعتراض دارند اعتراضشان را اعلام می‌کنند و پس از بررسی توسط شورای نگهبان صحت انتخابات اعلام می‌شود.

بازتاب انتخابات در رسانه‌های بین‌المللی

انتخابات باشکوه دیروز، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در تهران در گزارشی اعلام کرد: میلیون‌ها ایرانی به پای صندوق‌های رای آمده‌آند تا رئیس‌جمهور آینده کشورشان را انتخاب کنند.

شبکه المیادین هم گزارش داد: بالا بودن میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران، گمانه‌زنی درباره نتیجه این انتخابات را دشوارتر می‌کند.

سی‌.ان.‌ان، حضور مردم را در این انتخابات چشمگیر خواند و اعلام کرد: کسانی که در این انتخابات شرکت می‌کنند، می‌دانند که این انتخابات برای کشورشان بسیار مهم است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 در تهران هم گفت: این انتخابات اهمیت بسیاری دارد، زیرا تعیین‌کننده وجهه ایران در جهان است.

فرانس‌پرس هم نوشت: در تهران و شهرستان‌ها، حضور مردم از همان آغاز به کار شعب اخذ رای پررنگ بود و صف‌های طولانی تشکیل شده بود.

این خبرگزاری همچنین حضور مقام معظم رهبری را در پای صندوق‌های رای بازتاب داد.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان نیز در مطلبی کوتاه با عنوان «ایران در برابر امتحان» نوشت: نگاه‌ها به ایران دوخته شده است. خارج ایران همانند داخل ایران در پی آگاهی از این موضوع هستند که ایرانیان چه کسی را برای ریاست‌جمهوری بر می‌گزینند آن هم در زمانی که مرحله‌ای حساس هم برای جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم عمر خود و هم برای منطقه است.

رویترز هم به بازتاب حضور رهبر معظم انقلاب پای صندوق رای پرداخت و نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ایران با حضور پای یکی از صندوق‌های رای در تهران، استقبال گسترده مردم را در انتخابات مهم ریاست جمهوری امروز خواستار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها