خبر هفته

مرورگر بومی تولید می‌شود

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی در گفت‌وگو با مهر از برنامه‌ریزی برای ایجاد مرورگر وب ایرانی خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۷۶

به گفته علیرضا یاری، همه موتورهای جست‌وجو در اکوسیستم خود یک مرورگر نیز دارند، بنابراین پروژه مرورگر بومی یکی از زیرپروژه‌های جویشگر بومی است. این مرورگر ایرانی شبیه دیگر مرورگرها از جمله کروم، فایرفاکس و اینترنت‌اکسپلورر طراحی ‌خواهد شد. پیش از این سازمان فناوری اطلاعات، مرورگر فایرفاکس را فارسی‌سازی کرد، اما هیچ استفاده‌ای از آن نشد، به گفته یاری آنها قصد ندارند پروژه‌ای بدون کاربرد را تعریف کنند: «مهم‌ترین موضوع این است که نه تنها باید از نظر فنی و تکنیکالی مرورگر را بومی کنیم، بلکه باید برای توسعه بازار آن نیز کار شود تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و کاربران از آن استفاده کنند.»

گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل تایزن عرضه شد

شرکت سامسونگ چندی پیش سعی کرد سیستم‌عامل اختصاصی خود به نام تایزن را گسترش دهد، ولی با وجود گذشت چند سال از آغاز پروژه تایزن به نظر می‌رسد این سیستم‌عامل مشترک بین گوشی‌ها، تلویزیون‌ها و ساعت‌های هوشمند سامسونگ نتوانسته جایگاه خود را در نبرد با دیگر سیستم‌عامل‌های موبایل نظیر اندروید و آی‌او‌اس محکم کند. البته هرچند وقت یکبار سامسونگ یک گوشی هوشمند مبتنی بر این سیستم‌عامل عرضه می‌کند. گوشی Z4 که بتازگی و با این سیستم‌عامل معرفی شده، صفحه‌نمایشی 4.5 اینچی 2.5D (نیمه‌سه بعدی) با رزولوشن 480 در 800 پیکسل دارد. پردازنده این گوشی چهار هسته‌ای بوده و یک باتری 2050 میلی‌آمپر ساعتی برای آن درنظر گرفته شده است. دوربین پشتی و سلفی پنج مگاپیکسلی، درگاه USB 2.0، درگاه سیمکارت دوگانه و بهره‌مندی از شبکه 4G از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این گوشی میان‌رده است.

آیپد بدون حاشیه در راه است

زمانی آیپد اپل در دنیای تبلت‌ها یکه‌‌تاز بود، ولی با تولید تبلت حرفه‌ای سرفیس توسط مایکروسافت، رقیب قدری برای این محصول پیدا شد. اپل که دوست ندارد بازار را به رقیب واگذار کند، می‌خواهد نسل بعدی آیپد را با حاشیه کمتری عرضه کند که براساس شایعات برای داشتن حاشیه کمتر، اسکنر اثر انگشت در نمایشگر ادغام می‌شود. این آیپد 10.5 اینچی، ویژگی‌های سخت‌افزاری قدرتمندی خواهد داشت و با توجه به این‌که شواهد نشان می‌دهد مایکروسافت معرفی نسل بعدی سرفیس پرو را به تعویق انداخته تا سخت‌افزار آن را ارتقا دهد، معرفی آیپد جدید که شاید در مراسم WWDC 2017 خرداد رونمایی شود، می‌تواند به نفع اپل تمام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها