جام‌جم از مشکلات بنگاه‌های صنعتی کوچک گزارش می‌دهد

مالیات + واردات

نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان و کارگاه‌های کوچک کشور که چند روزی است در مصلای تهران در حال برگزاری است، فرصت مناسبی برای بررسی مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی در این حوزه است.
کد خبر: ۱۰۳۰۲۶۴

در این نمایشگاه‌، واحدهای تولیدی کالاهایی همچون صنایع چوبی و مبلمان، کالای خواب، واحدهای تولیدی فرش و تابلو فرش، تولیدی‌های لوازم آشپزخانه، کارگاه‌های تجهیزات روشنایی و صنایع دستی حضور دارند که مهم‌ترین مشکلات خود را مالیات‌های سنگین در دوران رکود و ادامه واردات بی‌رویه عنوان می‌کنند.

به گزارش جام‌جم، جمعیتی نزدیک به 5/6میلیون نفر در حدود 650 هزار بنگاه کوچک و متوسط فعال در کشور مشغول به کارند که اگر حمایت واقعی از این بنگاه‌ها صورت گیرد، معضل بیکاری را می‌توان تا حد‌زیادی حل کرد.

در حالی که مسئولان دولتی صرفا به ارائه تسهیلات بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط بسنده کرده‌اند اما گفت‌وگوی خبرنگار جام‌جم با فعالان این بخش نشان می‌دهد مهم‌ترین معضلات آنها که مالیات سنگین، واردات بی‌رویه و بروکراسی اداری است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ظرفیت این بنگاه‌ها جدی گرفته نشده است

احمدرضا- ع، تولیدکننده مبلمان منزل به خبرنگار ما گفت: وقتی صحبت از حمایت می‌شود دائم مسئولان صحبت از پرداخت وام و تسهیلات می‌کنند درحالی که معلوم نیست کدام واحدها توانسته‌اند از این امتیاز استفاده کنند هرچند مشکل اصلی تسهیلات نیست و بیشتر باید بازار داشته باشیم.

به اعتقاد این تولیدکننده مبلمان، نبود شرایط صادراتی باوجود بازارهای بسیار مستعد اطراف ایران، نگرانی قابل توجهی برای تولیدکنندگان بنام و مطرح کشورمان ایجاد کرده است چون خریداران خارجی برای خرید محصولات با کیفیت گران‌قیمت مشکلی ندارند، درحالی که امروز خریداران ایرانی نمی‌توانند مبلغ زیادی برای خرید مبلمان هزینه کنند.

توجه مردم به جنس خارجی

فرهاد - ص. مدیر غرفه کالای خواب در نمایشگاه مصلای امام خمینی(ره) نیز به خبرنگار ما گفت: مهم‌ترین مشکل این است که خریداران ایرانی به تولیدات هموطنان خود اعتماد نمی‌کنند و بیشتر به دنبال خرید محصولات خارجی و عموما بی‌کیفیت هستند.

به گفته وی، برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها گرچه می‌تواند برای تولیدکنندگان ایرانی فرصتی برای ارائه محصولات و معرفی توانمندی‌هایشان باشد، اما همزمانی این نمایشگاه‌ها باعث شده تا بازخورد کاملی از این نمایشگاه نداشته باشیم؛ بنابراین هزینه‌ای که از سوی تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه پرداخت شده، بازگشت مناسبی نداشته است. فرهاد ادامه می‌دهد، قاچاق کالا در این صنف زیاد نیست، اما واردات بی‌رویه تولید داخلی را به زانو درآورده است در حالی که بد نیست برای حمایت از تولید، حداقل برای مدتی کوتاه مانع واردات کالاهای خارجی شد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند کمی تقویت شده و بعد از آن در رقابتی سالم و برابر با خارجی‌ها روبه‌رو شوند.

فرهاد درباره محدودیت واردات مواد اولیه نیز به جام‌جم گفت: اگر تصمیم گرفته‌اند از تولیدکنندگان حمایت کنند، باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به گونه‌ای سیاستگذاری شود که واردات مدیریت‌ شود و آن بخش از مواد که به عنوان ماده اولیه تولید قرار است به کشور وارد شود با تعرفه‌های کم به دست تولیدکنندگان برسد درحالی که اکنون چنین نیست و کمبود مواد اولیه و بعضا تعرفه‌های بالا باعث شده تا تولیدات ایران نیز گران‌تر از رقبا به بازار عرضه شود.

مالیات و نقدینگی موانع تولید

سیدنعمت‌الله دریاباری، تولیدکننده لوستر و چراغ‌های تزئینی هم درباره حمایت از تولید به خبرنگار ما گفت: سرمایه در گردش و همچنین مالیات به عنوان دو مشکل عمده تولیدکنندگان کشورمان است که باید مسئولان نسبت به آن برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشند.

وی تاکید کرد: همه مسئولان اعلام می‌کنند بازار در رکود قرار دارد، اما نمی‌دانم چرا اداره مالیات این نکته را قبول ندارد و ماموران این سازمان براساس بخشنامه‌های داخلی خود نسبت به تنظیم بدهی تولید کنندگان اقدام و عموما اعلام می‌کنند این مبلغ باید از شما دریافت شود. مگر نه این‌که می‌گویند مالیات بر درآمد؟

دریاباری به وابستگی 40 درصدی بخش تولید لوستر و چراغ‌های تزئینی به خارج از مرزهای ایران اشاره کرد و گفت: بیشتر وابستگی تولیدکنندگان در این صنف مربوط به ماشین آلات است، اما این تولیدکنندگان به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید و واردات ماشین‌آلات را ندارد.

واردات بی رویه

مهدی- الف، تولیدکننده مبلمان و صندلی درباره اهمیت حمایت از تولید به خبرنگار ما گفت: امروز تعرفه واردات مواد اولیه منطقی نیست و در بسیاری از موارد باعث بروز مشکل برای تولیدکنندگان می‌شود به عنوان مثال، گرچه پارچه رومبلی در استان یزد زیاد تولید می‌شود، اما متاسفانه تنوع تولید و بعضا کیفیت کالاها مناسب نیستند و هنگامی که یک تولیدکننده برای سفارش صادراتی خود نیاز به پارچه با کیفیت بالا دارد، باید کالای مورد نیازش را گران بخرد و در نهایت همین روند باعث گرانی محصولات ایرانی در بازارهای خارجی می‌شود.

قوانین ضد تولید هستند

ع- رودکی، تولیدکننده فرش ماشینی شرکت‌کننده در نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: گرچه همه شعار حمایت از تولید می‌دهند، اما متاسفانه اغلب قوانین موجود ضدتولید است. به عنوان مثال، قانون تامین اجتماعی و مالیات از جمله مشکلات اصلی است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها وقتی سرمایه‌گذار به کارآفرینی اقدام می‌کند، تمام شرایط برای فعالیت سالم و بدون دغدغه وی از سوی مسئولان ایجاد می‌شود، اما در ایران اولین مشکل برای تولید کنندگان، بیمه تأمین اجتماعی است چون این نهاد بدون توجه به شرایط اقتصادی تولیدکنندگان و کارآفرینان صرفا به دنبال وصول‌مطالبات خود است.

این تولیدکننده فرش ماشینی ادامه می‌دهد، سیاست‌های مقطعی گذشته و امروز باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان با زیان گسترده روبه‌رو باشند به این ترتیب که موافقت ‌اصولی‌ ارائه شده در دهه 70 و 80 امروز باعث بروز مازاد تولید شده و اغلب کارخانه‌ها را با چالش بقا روبه‌رو کرده است، درحالی که اگر امکان دسترسی به بازارهای بین‌المللی وجود داشته باشد، قطعا این مشکل برطرف شده و چرخ تولید به حرکت در خواهد آمد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها