نامزدهای ریاست جمهوری در آخرین مناظره با موضوع اقتصادی به پرسش‌ها پاسخ گفتند

رودررو، بدون رُتوش

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری دوازدهم دیروز برگزار شد و کاندیداها با حضور در رسانه ملی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسائل اقتصادی پرداختند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دو مناظره قبلی با موضوع «اجتماعی» و «سیاسی‌– فرهنگی» برگزار شده بود و مواضع اصلی کاندیداها و برنامه‌هایشان در خصوص مباحث اقتصادی به مناظره دیروز موکول شده بود. تفاوت مناظره دیروز با دو مناظره قبلی این بود که کاندیداها که در پایان هر یک از مناظره‌های قبلی، سه دقیقه وقت برای جمع‌بندی صحبت‌های خود داشتند در این مناظره 5 دقیقه فرصت برای این بخش داشتند.
کد خبر: ۱۰۲۹۸۳۹

توجه به تولید داخلی در چارچوب اقتصاد مقاومتی

در این برنامه مانند دو مناظره قبلی، هم برای تعیین صندلی کاندیداها و هم برای نوبت‌بندی پاسخگویی قرعه‌کشی شد که اولین کاندیدا اسحاق جهانگیری بود و پشت تریبون قرار گرفت.

سوالی که از او پرسیده شد درباره برنامه او برای مقابله با قاچاق کالا بود که جهانگیری پاسخ داد: تولید داخلی به صورت جدی از دو تا سه جهت آسیب می‌بیند که مهم‌ترین آن قاچاق کالاست و قاچاق کالا همواره توسط رانت‌جویانی انجام می‌شود که می‌خواهند با آن روش به تولید کشور آسیب بزنند و اقتصاد داخلی کشور را از مسیر واقعی خود منحرف کنند.

وی گفت: متاسفانه در گذشته قاچاق کالا بشدت افزایش پیدا کرد به طوری که وقتی که دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا با برآوردهایی که اعلام می‌شد حدود 25 میلیارد دلار بود خوشبختانه در این سه سال گذشته با برنامه‌ریزی دقیقی که انجام گرفته است قاچاق در مقطع فعلی به حدود 12 میلیارد دلار کاهش یافت.

جهانگیری افزود: البته بخشی از قاچاق در بحث کولبرها و ته لنجی هاست که نمی‌خواهیم به هیچ وجه مزاحم کار اینها شویم و اینها از لحاظ مقررات کار خود را انجام می‌دهند. وی با بیان این‌که برای آینده هم برنامه دقیقی انجام گرفته است، گفت: ده کالای اساسی که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده که ان‌شاء‌الله به سرعت با آنها مقابله خواهد شد. وی افزود: آنچه که مهم است این است که در یک مقطعی از تاریخ، مسائل کشور به جای حل به سمت شعار دادن رفت. قاچاق و فساد به همین دلیل افزایش یافت و اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت و سیاست خارجی کشور به همین دلیل به سمت تنش رفت و نمایندگانی با همان تفکر امروز در صحنه مبارزه حضور دارند با همان شعارها و با همان روش‌ها می‌خواهند با مسائل کشور برخورد کنند. جهانگیری گفت: مردم باید دقت کنند چقدر حرف‌هایی که کاندیداها برای حل مسال کشور می‌زنند حرف‌های واقعی است و چقدر از آنها شعارهای فریبنده است. وی افزود: آقایان کاندیداها باید برنامه اعلام کنند اما متاسفانه تا این لحظه برنامه‌ای دیده نشده است.

جهانگیری گفت: آقای رئیسی یک ماه قبل از ثبت‌نام گفتند هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌ام و می‌خواهم اینجا در خدمت حضرت امام رضا(ع) باشم باردیگر اینجا در مناظره قبلی جزوه‌ای نشان دادند و گفتند شش‌ماه است که روی این برنامه کار شده است درحالی‌که تا این لحظه ندیده‌ایم این برنامه‌ای که اعلام کرده‌اند، چیست. فقط یکسری شعار اعلام شده است. وی افزود: من از کاندیداهای محترم خواهش می‌کنم از سابقه خود نترسند و شفاف، سابقه خود را به مردم بگویند، بگویند این مسئولیت‌ها را داشتیم، در نیروی انتظامی بودیم، این کارهای مهم را انجام دادیم. در قوه قضاییه بودیم با قاچاق این‌گونه مبارزه کردیم، با فساد این‌گونه مبارزه کردیم، کسی که بیشترین سابقه حضور در قوه قضاییه را دارد و باید پاسخگوی بیش از 30 سال عملکرد قوه قضاییه باشد آقای رئیسی است زیرا در مسئولان قوه قضاییه هیچ کس به اندازه آقای رئیسی نیست که جزو مقامات رده اول قوه قضاییه باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های قوه قضاییه مبارزه با فساد و قاچاق بوده است اگر ضعفی وجود دارد وی (رئیسی) باید پاسخگو باشد. جهانگیری افزود: آقای قالیباف در یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. باید عملکرد خود را توضیح دهد چه اقدامی انجام داده است.

سید ابراهیم رئیسی در صحبت‌های خود در این بخش گفت: پشتوانه برنامه ما، کارهای بسیاری است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شده است و از روزی که وارد عرصه انتخابات شده ام از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسانه نه چندماهه بلکه مدت‌های کثیری که دانشگاه‌های مختلف به دلیل دغدغه‌های کشور انجام داده اند استفاده کرده‌ام و این‌ها پشتوانه علمی برنامه ماست. وی تاکید کرد: برنامه مدونی داریم و در اختیار همه عزیزان خواهد بود تا بتوانند نظر بدهند.

رئیسی درباره ورود کالای قاچاق این سوال را مطرح کرد که کالای قاچاق کجا تولید می‌شود؟ و افزود: امروز 18 میلیارد و یا به قول آقای جهانگیری 12 میلیارد دلار قاچاق کالا وارد کشور می‌شود، این از کجاست؟ دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و به دستگاه قضایی می‌دهد و در سراسر کشور قضات رسیدگی می‌کنند.

رئیسی گفت: نکته مهم این است که آیا ما می‌توانیم از ورود کالای قاچاق پیشگیری کنیم و آیا دولت می‌تواند؟ ما معتقدیم بله دولت می‌تواند اما کدام دولت؟ دولتی که وزرا و مسئولین آن در بخش خصوصی مسئولیت نداشته باشند اگر خودشان در بخش خصوصی باشند و از طرفی هم بخواهند کار دولتی انجام بدهند طبیعتا اتفاق نمی‌افتد.وی تاکید کرد: ما مدعی هستیم و این کار یکی از دغدغه‌های ماست که چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌شود ده میلیارد دلار قاچاق کالا را کاهش داد و از این رقم یک میلیون شغل ایجاد کرد و این شعار نیست و کاملا امکان‌پذیر است، به جهت این‌که در مبادی ورودی کاملا کنترل شود، کما این‌که در دو بندر انجام شده و جواب داده است.

در ادامه سید مصطفی هاشمی‌طبا، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت: برای کشوری که استقلال آن توسط رزمندگان و شهدا و مرزداران ما تضمین شده است بسیار جای تأسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. وی افزود: روزنامه‌های ما نوشتند از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می‌شود؛ این معنی در هیچ کجای دنیا قابل درک نیست که چگونه است عناصر و افرادی می‌توانند از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کنند. از برادرانی که اطلاعات بهتر و دقیق تری دارند تقاضا دارم واقعا بگویند این 114 اسکله برای چه کسی است و چرا باندهایی که قاچاق می‌کنند شناخته نمی‌شوند و به مردم اعلام نمی‌شود و جلوگیری نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف هم گفت: آقای جهانگیری اگر بحث 4 درصدی‌ها را به میان می‌کشیم به همین دلیل است که چرا مبارزه با قاچاق کالا انجام نمی‌شود اولین شرط مبارزه پیشگیری است وقتی در دولتی برخی از اعضا و مدیرانش که اقتصاد کشور را در دست دارند در حین این‌که یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان است البته در سال‌های اخیر کمی افزایش پیدا کرده عقب‌ماندگی حقوق پیدا می‌کنند ولی وزرای آنجا پایه‌گذار حقوق‌های نجومی هستند .

قالیباف گفت: جنابعالی در دوره وزارت پاداش‌های چند میلیاردی هم تصویب می‌کنید برای خودتان و همکارانتان چطور می‌توانید توقع داشته باشید که از قاچاق جلوگیری کنند. شما وقتی دیدی در هفته گذشته وزیری که کار فرهنگی انجام می‌دهد واردات غیرقانونی انجام می‌دهد چطور می‌توانید از قاچاق پیشگیری کنید، وظیفه شما پیگیری و پیشگیری از قاچاق است. وی گفت: آقای روحانی، آقای جهانگیری وقتی شما امروز نمی‌توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف را در موسسه‌هایی مانند کاسپین و میزان تامین کنید چطور می‌توانید سرمایه‌گذار خارجی وارد کنید و امنیت آن را تامین کنید. وقتی شما در مسکن مهر با مشکل روبرو هستید چون وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خود هستند وقتی شما کسی را می‌گذارید که مدیرعامل بانک را تعیین می‌کند و می‌رود رقم 400 میلیارد تومان را بدون هیچگونه روالی در حساب دیگر جابجا می‌کند.

سید مصطفی آقامیرسلیم، دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در نقد سخنان اسحاق جهانگیری گفت: شما قبل از این‌که به برنامه‌های دیگر نامزدها از جمله آقای رئیسی ایراد بگیرید برنامه خودتان را اعلام کنید. موضوع 12 میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده‌ای نیست که شما براحتی از آن می‌گذرید .

وی افزود: آقای جهانگیری بفرمایید چرا در اوایل سال ناگهان مسئولان گمرکی کشور متوجه شدند که وسایل و تجهیزاتی وجود دارد که می‌شود بوسیله آنها تشخیص داد که قاچاق چگونه صورت می‌گیرد.

وی افزود: باید مشخص شود که این افراد در این چهارسال خواب بوده‌اند و جنابعالی و دولت حواسش به این موضوع نبوده است و اکنون تازه متوجه شده‌اید. شما برای ردگیری مالی چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌ دهید و چگونه می‌خواهید قاچاق را پیگیری کنید و در دولت فخیمه شما چگونه ردگیری مالی صورت می‌گیرد؟

حسن روحانی، دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بتوانیم کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببریم و بتوانیم با قیمت ارزان کالا تولید کنیم، قاچاقی وجود نخواهد داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گروه‌هایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند، نمی‌گذارند رقابت آزاد شکل بگیرد تا بتوانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق کالا را از ریشه بگیریم. : باید روستاهای مرزی ما تولیدکننده شوند و استان‌های مرزی ما صادرکننده شوند، اگر استان‌های مرزی ما صادر کننده باشند جلوی برخی از کالاهای قاچاق به‌طور حتم گرفته می‌شود. وی تاکید کرد: باید شفاف‌سازی کنیم و باید به رسانه‌ها اجازه دهیم که حرف بزنند و اگر رسانه، کلمه‌ای حرف زد و گفت که چرا فساد در املاک نجومی بوجود آمده و این املاک را به چه کسانی داده‌اند فوری او را دستگیر نکنیم، او را آزاد بگذاریم تا حرفش را بزند و جلوی مفاسد گرفته شود.

اسحاق جهانگیری در جمع‌بندی سخنانش گفت: من فکر می‌کنم که جناب آقای رئیسی باید سابقه و برنامه کاری‌شان را تنظیم کنند و به اطلاع برسانند؛ این‌که قوه قضاییه با فساد و قاچاق مبارزه کرده و روز به روز هم اضافه‌تر شده معنایش این بوده است که قوه قضاییه حداقل در مسئولیتی که ایشان داشته است خیلی ضعیف عمل کرده است. وی گفت: ما در زمانی که دولت اصلاحات بودیم بحث قاچاق دو سه میلیارد دلار بود؛ آقای میرسلیم! روزی که دولت یازدهم شروع شد 25 میلیارد دلار بود، من تعجب می‌کنم از کسی که یک دوره کار اجرایی هم کرده است این طوری حرف می‌زند؟ این‌که در سه سال موفق شدیم قاچاق کالا را به نصف تقلیل دهیم بزرگ‌ترین موفقیت است.

جهانگیری افزود: دولت ایده‌آل شما قاچاق کالا را به 25 میلیارد دلار رساند و باید انسان شرمنده باشد وقتی این ارقام را می‌شنود نه این‌که طلبکار باشد.

وی گفت: جناب آقای قالیباف خیلی خوب شد شما عادت کرده‌اید مسائل خلاف را خیلی محکم بگویید؛ ملت ایران! نه چند میلیارد تومان پاداش بلکه اگر ایشان مشخص کنند بنده چند صد میلیون تومان پاداش گرفته‌ام یا پاداش داده‌ام بقیه حرف‌های ایشان را قبول می‌کنم؛ ایشان عادت کرده‌اند که در این دوره دروغ‌هایی بگویند و تهمت‌هایی بزنند که هیچ جا ثابت نشده است. آقای قالیباف! شما درباره حقوق‌های نجومی می‌گویید؛ فضای مجازی بحث حقوق‌های نجومی را باز کرد و دولت با افتخار دنبالش ایستاد و گفت دیوان محاسبات رسیدگی کند و به هر میزان است برخورد کند .

وی گفت: در همین زمینه تعدادی مدیران متخلف کنار گذاشته شدند و قوانین و مقررات به گونه‌ای اصلاح شد که احدی نتواند تخلف کند؛ رئیس مجلس هم اعلام کرد که براساس گزارش دیوان محاسبات همه وجوه به خزانه برگشت داده شد. جهانگیری خطاب به قالیباف افزود: املاک مردم را چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید؛ تخفیف‌های نجومی دادید؛ آپارتمان ده میلیارد تومانی را دو میلیارد تومان دادید و پول هم نگرفتید و گفتید 20 ساله بدهند.

جهانگیری گفت: هر کس خواست ورود کند اجازه ندادید و در ستاد مبارزه با مفاسد که به ریاست خود بنده تشکیل شد و مسئولان قوه قضاییه و مجلس حضور داشتند این موضوع مطرح شد و دادستان گفت که ما تا الان به 59 مورد تخلف در آنجا رسیده‌ایم. مجلس خواست تحقیق و تفحص کند اما لابی کردید و جلوی آن را گرفتید؛ چرا جلوی آن را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس شفاف بیان کنند؟ چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید؟ چرا نگذاشتید اعلام کنند؟ چرا کسی را که افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی کردید؟

جهانگیری گفت: آقایان می‌خواهند همه مسائل کشور را با روحیه نظامی‌گری پیش ببرند بعد اعلام می‌کنند وزرا این طور هستند؛ اگر وزیری تخلف کرده است با او برخورد می‌شود و یک مورد اعلام کنید تا با او برخورد کنیم.

وی افزود: شما که از امنیت سپرده‌گذاری می‌گویید بیشترین تخلفات را در بانک‌های حول و حوش خود انجام دادید؛ اصلا موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید؛ شما می‌دانید امروز بانک قوامین چه وضعی دارد؟ ما فقط به خاطر رعایت مصالح ملی کشور نمی‌گوییم اما به نیروی انتظامی و سپرده گذاران می‌گوییم و فرمانده عزیز نیروی انتظامی هم با همه قدرت دنبال می‌کند و بنده ده جلسه گذاشته ام و این مسائل حل و فصل شود.

وی گفت: آقای قالیباف! شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد؟ شما می‌دانید بانک سرمایه را به چه قیمت و به چه کسانی واگذار کردید؟ ملت ایران باید بداند که بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری و به یکی از مفسدان اقتصادی بود به چه شیوه‌ای واگذار کردند؟ جهانگیری خطاب به قالیباف افزود: شما طلبکار شدید؟ شما شدید طرفدار 96 درصد و من شدم طرفدار 4 درصد؟ آقای قالیباف وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم‌ها گیر کرده بودند و دنبال دارو و مسائل ضروری می‌گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی برای چه کسانی سرو می‌کردید؟ اگر هشدار رهبری نبود شما جلویش را می‌گرفتید؟

وی گفت: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی‌ها هستند و من این تفکیک‌ها و خط کشی را قبول ندارم؛ من با همه وجود از بخش خصوصی دفاع می‌کنم و کارنامه من این را نشان می‌دهد و همه می‌دانند با یک بخش خصوصی در زندگی‌ام سَر و سِرّی نداشته‌ام.

قالیباف هم خطاب به جهانگیری گفت: امیدوارم عقب‌نشینی از حرف‌هایتان نکنید که جهانگیری در پاسخ گفت: حالا در این باره صحبت می‌کنیم.

توسعه صادرات در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

سید مصطفی میرسلیم، کاندیدای بعدی بود که برای پاسخگویی به سوال خود پشت تریبون قرار گرفت.

وی گفت: روشی که دولت اتخاذکرده و به آن افتخار می‌کند که توانسته است تولید نفت را از روزی یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه رسانده است این خام‌فروشی بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و جای افتخار ندارد. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این روش باعث وابستگی بیشتر به خارج می‌شود ای‌کاش درآمدهای حاصل از نفت را می‌توانستیم در کشور خود به اختیار خودمان استفاده کنیم و مجبور نمی‌شدیم در بانک‌های خارجی نگهداری کنیم و مجبور شویم کالاهایی را وارد کنیم که در نتیجه آن باعث کاهش تولید در کشور و بیکار شدن جوانان خودمان شویم.

وی افزود: در حال حاضر متاسفانه تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که سود برخی کالاهایی که صادر می‌کنیم غیرمستقیم به کشورهایی مثل عراق می‌رسد، این نحوه صادرات به شکلی نیست که ما را تقویت کند در جهت صادرات و جایگاهی مناسب برای درآمد ارزی، در مجموع باید صادرات مورد تشویق قرار گیرد و به گونه‌ای باشد بتوانیم جبران برخی از مشکلات که باعث می‌شود تولید در کشور گران تمام شود بتوانیم این کالا را به لحاظ جایگاه فروش و صادرات در کشور تقویت کنیم.

حسن روحانی در این بخش اظهار کرد: صادرات نفت خام که آقای میرسلیم درباره آن صحبت می‌کند بر مبنای قانون مجلس و چارچوب سیاست‌های کلی است و از ایشان متعجبم. وی گفت: ما الان منبع مشترک در پارس جنوبی داریم که علاوه بر گاز از آن نفت استخراج می‌شود و ما برای اولین بار امسال شروع به استخراج نفت خام از آن کردیم ولی آقای میرسلیم می‌گوید ما این را استخراج نکنیم و بگذاریم قطری‌ها ببرند.

اسحاق جهانگیری هم در این بخش در نقد صحبت‌های میرسلیم گفت: اطلاعات ایشان در این خصوص خیلی ناقص است، تصور می‌کردم با توجه به حضورش در مجمع تشخیص مصلحت اطلاعاتش کافی باشد. وی گفت: خام‌فروشی یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است و من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم اتفاقا درباره این مسئولیت نیز مقام معظم رهبری فرمودند ما با آقای رئیس‌جمهور توافق کردیم «جنابعالی این مسئولیت را داشته باشید چون هم مورد قبول آقای رئیس‌جمهور هستید و هم مورد اعتماد من».

وی افزود: نخستین بار در تاریخ ایران است که میزان صادرات کالای ما بدون اتکا به نفت خام از واردات ما بیشتر است.

سیدابراهیم رئیسی هم گفت: دولت به جای مالیات گرفتن از کاسب‌ها و تولیدکنندگان از کسانی که فرار مالیاتی دارند و صدها کانتینر کالای قاچاق وارد می‌کنند مالیات بگیرد، اما با آنها برخورد نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف هم در اظهارات خود گفت: مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود همین عملکرد چهار درصدی‌هایی که اجازه نمی‌دهند چون منفعت آنها در واردات است.

قالیباف درخصوص املاک نجومی افزود: این موضوع دروغ آشکار است و حتما باید در مراجع قضایی رسیدگی شود. آقای جهانگیری به من می‌گوید دو هزار و 200 میلیارد تومان دزدی در املاک نجومی شده است که باید ثابت شود و این یک تهمت بزرگ است و این حق برای من محفوظ است. شما بدانید، در املاک نجومی گفته شد که بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل و ایشان نیز رسیدگی کرد و اعلام شد که جرم و تخلف سازمان‌یافته‌ای در این حوزه صورت نگرفته است. ولی چون این فساد حقوق نجومی شما درآمده بود به گفته دادستان تهران آقای نجفی مشاور آقای روحانی جلسه گذاشت و در آن جلسه اعلام شد برای جلوگیری از خرابکاری و کثافت‌کاری‌های مربوط به حقوق‌های نجومی موضوع املاک نجومی مطرح شود.

وی افزود: این همان روحیه 4 درصدی است که خیلی قدرت دارد، پررو هستند و جوسازی می‌کنند. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بانکی تخلف کرده است برخورد با آن وظیفه دولت است از جمله بانک گردشگری که متعلق به برادر آقای جهانگیری است. قالیباف افزود: چون شما گفتید هر کسی از من هر چی دارد بگوید من هم این مطالب را گفتم، آقای جهانگیری مثل آقای روحانی اینجا می‌ایستد و راست راست نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید. وی با بیان این‌که املاک نجومی را امثال آقای جهانگیری برده‌اند گفت: آقای جهانگیری، شما که در دولت‌های پیشین وزیر بودید همین زمین 385 متری را که در منطقه سه در اختیار دارید متری 140 هزار تومان خریداری کردید این همان املاک نجومی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما املاک نجومی را به کارگران و رفته‌گران براساس ضوابط و قوانین داده‌ایم.

قالیباف گفت: اگر مجلس و شورای اسلامی شهر تهران درباره املاک نجومی تحقیق و تفحص نکرد به خاطر این بود که آن را سیاسی‌کاری تشخیص دادند.

میرسلیم در جمع‌بندی این بخش خطاب به جهانگیری و روحانی گفت: قرارمان بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم .

وی افزود: قرار بود با کشورهایی همچون قطر مذاکره کنیم، برادران این مخازن مشترک ماست چرا باید زودتر تحویل دهیم، سستی ما در سیاست خارجی این است که نخواستیم با کشور عراق و با کشور قطر بر سر مخازن مشترک مذاکره کنیم چرا باید این منافع مشترک ما به تاراج رود به نفع کسانی که دشمن ما هستند شما باید آنها را محدود کنید که زودتر مخازنتان را خالی نکنند این فرماندهی نیست این سستی است، فرماندهی این است که بتوانیم به همسایگانمان ثابت کنیم که این منافع مشترک است و در واقع این موضوع به اصل صادراتمان برمی گردد یعنی صادرات مواد خام، کاری که شما کردید .

وی با بیان این‌که ما باید برنامه‌ریزی عمومی برای افزایش صادرات داشته باشیم گفت: شما هر سال مقررات صادرات و واردات را تغییر می‌دهید این ثبات مالی ایجاد نمی‌کند، آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می‌زدید درست استفاده کردید؟ برای این‌که بتواند به نفع کشور باشد؟ نه نکردید شما هیچ کاری نکردید و حتی از آنچه که در برجام نوشته شده است به نفع صادرات خارجی استفاده نکردید اما ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد تا به نفع صادرات خارجی‌مان باشد ما برنامه‌ریزی داریم و نیاز نیست این همه نفت را استخراج و استفاده کنیم.

میرسلیم ادامه داد: اگر من به موضوع خام‌فروشی اشاره می‌کنم برای این است که می‌دانم نیازی نیست از نفت عمومی استفاده کنیم حتی 1/0 میزانی که امروز استفاده می‌شود.

بانک‌ها ارکان اقتصاد امروز و فردای ما هستند

حسن روحانی براساس قرعه به عنوان سومین نامزد به سوالات مجری پاسخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل نظام بانکی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید، گفت: بانک‌ها البته نیاز به اصلاح دارند و همان‌طور که اشاره شد برخی از مؤسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل به وجود آمدند که وقت دولت یازدهم را گرفت که چطوری این‌ها را اصلاح بکنیم و پول مردم را به آنها برگردانیم و چه اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: کار زیادی برای این بانک دستگاه آقای رئیسی، موسسه میزان شده است، تلاش زیادی شد برای این‌که بتوانیم آن مشکلات را حل بکنیم و ما امروز برای این‌که بانک‌های ما تقویت بشوند تقریبا سرمایه بانک‌های دولتی را دو برابر کرده‌ایم تا بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش بکنند.

روحانی افزود: همین امروز خوشحالم که بگویم با یکی از بانک‌های خارجی برای ده میلیارد دلار به توافق رسیدیم. روحانی ادامه داد: دوستان ما مرتب می‌گویند ما پول می‌دهیم، به مردم، پول می‌دهیم برای شغل و یارانه، نمی‌گویند این پول‌ها را از کجا می‌آورید؟ از بانک مرکزی بگیریم به معنای این است که از این جیب مردم می‌گیریم به آن جیب مردم می‌گذاریم؟ یعنی تورم 50 درصد تورم 60 و 70 درصد. الان آیا مردم ما یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

اسحاق جهانگیری هم در این بخش گفت: متأسفانه در دوره گذشته به علت آن‌که با بانک‌ها مانند خزانه دولت برخورد می‌شد، منابع بانکی بشدت در جاهای مختلف حبس می‌شد و یکی از آن جاها معوقات بانکی است. وی گفت: در وام ازدواج برای نخستین بار وام ازدواج از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان افزایش یافت، فکر می‌کردیم ممکن است منابع قرض‌الحسنه کم بشود و نتوان پرداخت کرد ولی خوشبختانه به یک میلیون نفر وام ازدواج پرداخت شد.

رئیسی هم گفت: در مصاحبه قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه، رسانه ملی مناظره‌ای میان آقای روحانی و مسئولان دولت قبل برگزار کند و این بحث را برای همیشه تمام کند زیرا هرچه سوال می‌پرسیم می‌گویند دولت قبل، این بحث را تمام کنید تا واقعا مردم بتوانند تصمیم بگیرند. وی در نقد صحبت‌های روحانی افزود: در همه دلالت‌ها آقای جهانگیری و آقای روحانی می‌گویند در دولت قبل چنان بوده است بنابراین یک بار برای همیشه این موضوع را تمام کنید.

وی گفت: آقای روحانی اشاره می‌کند که ما برای کشاورزی این کار را در دولت بعد خواهیم کرد، جناب آقای روحانی! چرا همین دولت اقدام نکردید؟ تمام عرض بنده این است که چهار سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید الان هم می‌گویید ان‌شاءالله کشاورزی را در صد روز دولت بعد گزارش خواهم داد، شما یکی از گلابی‌هایی که اعلام کردید باید از برجام می‌چیدید سرمایه خارجی بود، خودتان بگویید عدد سرمایه خارجی چقدر است؟ بفرمایید چهار میلیارد دلار یا دو میلیارد دلار بوده است؟ سال 95 را بفرمایید چقدر بوده است؟ وی افزود: کل سرمایه خارجی جذب شده در سال 95 پانصد میلیون دلار و کمتر از یک میلیارد دلار بوده است این وضع شما در جذب سرمایه خارجی است، نمی‌گویم بعد از این نمی‌شود جذب کرد اما واقعا بیایید مداوم به آینده حواله ندهید.

سید مصطفی هاشمی‌طبا هم با تاکید بر این‌که حتما ضروری است که در قانون بانکداری تجدید نظر اساسی انجام شود، افزود: وضع فعلی از دولت قبل و شاید دولت‌های قبلی به ارث رسیده است و اگر نگوییم دولت‌های قبلی چه کرده است یعنی معوق کردن مراجعه به تاریخ؛ ما همیشه باید در رسیدگی به مسائل، مسائل تاریخی را درنظر بگیریم، نمی‌شود از یک مقطعی ببریم و بگوییم از این مقطع دیگر باید خوب بشود. هاشمی‌طبا افزود: آنچه در گذشته بوده تاثیر مستقیمی بر آینده دارد. قالیباف هم با بیان این‌که در چهار سال گذشته هیچ اصلاحی در امور بانکی صورت نگرفته است، افزود: دولت در اداره و نظارت بر بانک‌ها کارآمد نبوده، بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده شده اما این وام‌ها به چه کسانی تعلق گرفته است؟

قالیباف با بیان این‌که آقای جهانگیری می‌گویند ما وام ازدواج را به ده میلیون تومان افزایش داده‌ایم، افزود: دولت در مجلس با وام ده میلیون تومان مخالفت کرد، این مجلس بود که با این وام موافقت کرد این در حالی است که دولت همین وام را هم به زوج‌ها نداده است، دولت وام را به تولیدکنندگان نمی‌دهد و وام را به افراد خاص می‌دهد. شما در تأمین امنیت سرمایه سرمایه‌گذاران ضعف داشتید؛ آقای روحانی وقتی می‌گوییم «دولت قبل» از نظر من و مردم دولت قبل شما هستید؛ چهار سال بودید و در این چهار سال باید بگویید چه کردید؟ برای چهار سال دیگر وعده می‌دهید؛ این هیچ اصلاحی در امور بانکی صورت نگرفت، هیچ شفافیتی صورت نگرفت و جریان نقدینگی را به سه برابر افزایش دادید که نتیجه آن بیکاری بود.

قالیباف افزود: آیا خانه‌ای هست که در آن بیکار نباشد؟ اعتقاد دارم که درختی که در چهار سال میوه ندهد بعد هم ثمر نخواهد داد.

میرسلیم هم خطاب به حسن روحانی گفت: 190 نفر از بدهکار اصلی بانکی از نورچشمی‌های دولتی هستند و شما چگونه می‌خواهید برخورد کنید؟ و واقعا بفرمایید که راه‌حل چیست؟ بعضی از دولتمردان شما در بانک‌ها شریک هستند که هم آقای جهانگیری و هم آقای قالیباف به آن اشاره کردند و شما در این زمینه چه کار می‌خواهید انجام دهید؟

وی تصریح کرد: بانک صادرات، بانک تجارت و بانک ملت شما گرفتار هستند، اگر مردم متوجه شوند چه شرایطی وجود دارد سلب اعتماد خواهد شد و شما با این شرایط چه کار خواهید کرد؟

حسن روحانی در جمع‌بندی این بخش از مناظره دیروز گفت: آقای رئیسی چندبار گفتند که بین دولت فعلی و دولت قبلی مناظره برگزار شود، ما حاضریم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم چراکه افراد دولت قبلی در ستاد ایشان هستند و آماده‌ایم با آقای رئیسی راجع به همه موضوعات با حضور خبرنگاران مناظره کنیم.

روحانی افزود: ایشان می‌گویند آن وقت بوده، گذشته، خوب مگر شما در قوه قضاییه نبودید؟ چطور رسیدگی نکردید؟ چطور سه میلیارد و 600میلیون دلار پول مردم را آمریکایی‌ها توانستند ضبط بکنند در حالی که در سال 86 و 87 ده ماه فرصت داشتیم تمام این پول را و این اوراق را برگردانیم. در آن دولت که نفت داده شد به یک آدم فاسد شما چه کار کردید؟ در همین تامین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما بود رفت آنجا و بسیاری از مفاسد و مفاسد نفت هم از همان تامین اجتماعی شروع شد اکنون سه میلیارد و 600 میلیون پول مردم معلوم نیست کجاست. چه کسانی این کار را کردند؟ بعضی از آنها را آقای رئیسی می‌شناسد چون ایشان در قوه قضاییه و سازمان بازرسی بودند.

روحانی افزود: چطور اینها در دولت قبل رسیدگی نشده؟ مگر دولت قبل سازمان نظارت و بازرسی نداشته است؟ مگر قوه قضاییه آن زمان نداشته است؟ چطور الان کوچک‌ترین تخلفی رخ می‌دهد سخنگوی قوه قضاییه می‌آید و اعلام می‌کند که البته کار خوبی می‌کند اگر براساس عدالت باشد، بسیار هم خوب است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما می‌گویید که به آینده حواله می‌دهیم کشاورزی آینده خوب می‌شود ما که در گندم پارسال خودکفا بودیم امسال هم ان شاء الله خودکفا هستیم به آینده حواله می‌دهیم؟ ما که 21 میلیون تن به موادغذایی‌مان در این دولت افزوده شد به آینده حواله می‌دهیم. وی افزود: در مورد بانک‌ها که گفته می‌شود 1/15 درصد معوقات در اول این دولت بوده است امروز معوقات ما 9 درصد و حداکثر 10 درصد است پس ما توانسته ایم بانک‌ها را در مسیر درست قرار دهیم. نباید ما غیراخلاقی حرف بزنیم.

عظمت بر پایه تولید

سید مصطفی هاشمی‌طبا، براساس قرعه به عنوان چهارمین نامزد به سوالات مجری پاسخ داد و گفت: عظمت، استقلال و آینده ایران باید براساس تولید و آن هم براساس ایجاد امکانات مختلف فراهم شود. وی که در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای افزایش صادرات و تولید صحبت می‌کرد، افزود: زیربنای همه اینها حفظ ایران است؛ بنابراین احیاء و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی ایران واجب است و این مهم‌تر از هر اقدام صنعتی است.

قالیباف در نقد صحبت‌های هاشمی‌طبا مبنی بر رونق تولید افزود: برنامه ششم ما را مکلف کرده که بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم، چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ به نظر شما این اشکال ریشه در بحران مدیریت کشور ندارد که ما از این ظرفیت نمی‌توانیم استفاده کنیم؟ آیا ریشه در این بحث 4 درصدی‌ها ندارد که فقط افراد خاصی بتوانند بیایند استفاده کنند و افراد دیگر نتوانند استفاده کنند؟

میرسلیم هم در این بخش گفت: دولت آمده است تورم را محاصره کند اما رکود درست شده و گرفتار شده است؛ هم‌اکنون 70 درصد شهرک‌های صنعتی خوابیده‌اند؛ واردات بی‌رویه که ما اکنون از ترکیه و چین داریم بیشتر از دولت قبل است از جمله آن دختری که از چین وارد کرده بود یعنی خواباندن تولید.

حسن روحانی هم گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید؛ سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است؛ در این دولت در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موفق بودیم و 300 شرکت هم‌اکنون به خوبی فعالیت می‌کند.

اسحاق جهانگیری هم گفت: من از این‌که دوستان خیلی ناراحت می‌شوند که چرا ما به گذشته می‌پردازیم، متعجب می‌شوم. این ناراحتی را تحمل کنید. بنده فکر می‌کنم دولت گذشته، امروز در جلسه نشسته است، تمام تیم دولت گذشته امروز در این ستادها وجود دارند. جهانگیری خطاب به قالیباف افزود: بنده با همه مطالبی که به شما گفتم، یک جا نگفتم شما دروغ گفتید، گفتم شما خلاف می‌گویید و به شما گزارش خلاف داده‌اند. بنده در زندگی‌ام هیچ رانتی استفاده نکردم اگر روزی زمین گرفتم، تنها دارایی‌ام نیز خانه‌ام است، اگر روزی گرفتم به قیمت رسمی روز گرفتم.

ابراهیم رئیسی هم اظهار کرد: رقم 250 هزار کارگاه تولید کفش، کیف و لباس آماری است که وزرای دولت بیان کردند و در رسانه‌ها نیز منتشر شده است ما نیز در هر شهری که می‌رویم با کارگرانی که بیکار شده‌اند مواجهیم.

وی ادامه داد: آیا می‌شد که اینگونه نشود؟ در جواب باید گفت بله، زیرا خیلی از این کارگاه‌ها مشکلشان کمبود نقدینگی است. دولت نقدینگی کم نداشته می‌توان نقدینگی را در تولید استفاده کرد اما به جای آن چند نفر افراد بدحساب تسهیلات را دریافت کرده‌اند و افرادی نیز تسهیلات را به نفع افراد خاصی گرفته‌اند.

رئیسی خطاب به مخاطبان گفت: آیا توانسته‌اید وامی صفر درصد دریافت کنید؟ یعنی وامی پرداخت شده که هیچگونه بهره‌ای نداشته است، مبالغی وام پرداخت شده که این مبلغ 300میلیارد تومان بوده اما یک قران بهره نداشته و در تولید نیز استفاده نشده است.

هاشمی‌طبا در جمع‌بندی این بخش از مناظره اظهار کرد: اگر صنعت ما برمبنای صادرات شکل نگیرد، محکوم به فناست. وی خطاب به میرسلیم گفت: شما 15 سال رئیس هیات‌مدیره یک شرکت موتورسازی در شمال بوده‌اید. در این مدت چه تحولی ایجاد کرده‌اید و آن شرکت در چه وضعی است؟ هاشمی‌طبا با بیان این‌که بعضی می‌گویند پنج میلیون شغل ایجاد می‌کنم افزود: من هم می‌گویم در یک ماه یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم به این صورت که به دست هر نفر یک قالب خشت خام می‌دهم. وی گفت: دولت فعلی توفیق پیدا کرد تورم را کنترل کند؛ امروز اگر بخواهیم دو، سه و چهار برابر یارانه را بین همه تقسیم کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این اتفاق می‌افتد که به جای 250 هزار تومان که می‌دهیم 800 هزار تومان از جیب آنها بیرون می‌کشیم.

منابع حاصل از افزایش قیمت‌حامل‌ها به مردم برگردد

سید ابراهیم رئیسی، پنجمین کاندیدایی بود که به قید قرعه پشت تریبون قرار گرفت. وی با بیان این‌که می‌گوییم باید یارانه اقشار ضعیف افزایش پیدا کند، افزود: آقایان می‌گویند منابع این افزایش از کجا تأمین می‌شود؟ البته سوال درستی است باید حتما منابع معرفی شود اما باید توجه کرد که آب، برق، نفت، نفتِ گاز، بنزین و بسیاری از حامل‌های انرژی گران شد یعنی 40 هزار میلیارد تومان حاصل از هدفمند کردن حامل‌های انرژی به 70 هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید که منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را باید به خود مردم داد یعنی توزیع آن برای خود مردم است البته موارد دیگری هم برای تأمین افزایش یارانه‌های نقدی مردم وجود دارد.

رئیسی گفت: آیا به عنوان دولت در قبال خانواده فقیری که هیچ چیزی ندارد مسئولیت داریم یا نداریم؟ باید تکلیف آن مشخص شود اگر راجع به این قضیه مسئولیت داریم باید حتما آن را دنبال کنیم زیرا سفره مردم الآن کوچک‌تر شده است. از مردم باید پرسید آیا نرخ اقلام سفره مردم ثابت مانده یا بیشتر شده است؟ قیمت‌هایی که ما احصاء کردیم نشان می‌دهد که این کالاها از 40 درصد تا 133 درصد گران‌تر شده یعنی این سفره گران‌تر شده است که باید برای این خانوارها فکری کرد.

رئیسی اظهار کرد: آنچه که در برنامه خود گفتیم هم مکتوب است که مردم آن را ملاحظه خواهند کرد و بر اساس منابعی است که به طور کامل درباره شغل و یارانه‌ها پیش‌بینی کردیم.

هاشمی‌طبا در صحبت‌های خود در این بخش خطاب به رئیسی اظهار کرد: دو بار فرمودید منابع پیش‌بینی شده است خواهش می‌کنم بفرمایند این منابع کجا پیش‌بینی شده است.

قالیباف هم گفت: تجار و سرمایه‌گذاران اعتمادی به ما ندارند آنهایی که می‌خواهند با زحمت پول دربیاورند همه به حاشیه رفتند و فعالیتی انجام نمی‌دهند

میرسلیم هم گفت: متاسفانه آقایان هنرشان این بوده فقط پول را مستقیم به مردم دادند و اصلا به تولید هیچ توجهی نکردند.

روحانی هم اظهار کرد: بسیار مهم است که مردم بدانند عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال قبل هستند و خیلی روشن دارند می‌گویند، می‌گویند همان طور که آن دولت پول پخش می‌کرده ما می‌خواهیم بیشتر پول بخش کنیم و این مسیرش کاملا روشن است.

وی گفت: ما معتقدیم یارانه‌ای که فعلا هست ادامه پیدا کند و برنامه ما این نیست که این یارانه را قطع کنیم.

جهانگیری هم اظهار کرد: متأسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت قبل افتاد، این است که طبق آمار رسمی سفره روستاها 35 درصد و سفره شهری‌ها 25 درصد کوچک شد. آقای رئیسی اگر 150 هزار تومان یارانه بدهیم برخلاف هدفی که می‌گوییم، عمل خواهد شد، برای 150 هزار تومان یارانه دادن سه راه برای تأمین منابع آن وجود دارد و غیر از این نیست.

رئیسی در جمع‌بندی این بخش گفت: چاره‌ای جز توجه به فقرا نداریم اما نه این‌که یارانه آنها را طی چهار سال دست نزنیم و در زمان تبلیغات سه برابر کنیم. وی افزود: سوال اینجاست ما بالاخره باید به فقرا کمک کنیم یا خیر؟ آیا تکلیفی در این زمینه داریم و این تکلیف آیا فقط در زمان انتخابات است؟ آقای روحانی هم درباره فقرا همان حرف مرا می‌زند اما ای کاش وی در طول چهار سال به فکر محرومان بود نه سه ماه انتخابات، پرسش اینجاست چرا چهار سال بی‌توجه بود؟

رئیسی افزود: چرا یارانه‌ای که برای مردم است امروز باید ابزار کار تبلیغات باشد؟ چرا کار به جایی رسیده است که در این روزها بخشنامه کردید به هر دهیار (یا دهدار) ده میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

رئیسی خطاب به روحانی افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص کرده است که پول باید به کجا برود اما شما دولت پرخرج هستید چون که هزینه صد هزار میلیارد تومانی دولت قبل اکنون به 250 هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که حقوق‌ها و یارانه‌ها افزایش پیدا نکرده بنابراین چرا باید یارانه مردم را تصرف کنیم در حالی که می‌توانیم از این طریق از قشرهای مختلف حمایت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ای کاش آقای روحانی این اقدامات و سفرهای استانی را در طول چهار سال پیگیری می‌کرد و به این روزها موکول نمی‌کرد چرا که مردم عاقل هستند و براساس تعقل خودشان رای می‌دهند.

بحران اقتصادی

محمدباقر قالیباف هم آخرین نامزدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی اظهار کرد: در حوزه مربوط به گرانی می‌گویند تورم کنترل شده اما مردم می‌دانند گرانی وجود دارد اقلامی که مصرف روزانه مردم است، مثلا شکر 1500 تومان 3500 تومان شده یعنی گرانی هست.

وی گفت: براساس آنچه که اعلام شده می‌گویند 5/3 میلیون بیکار داریم که این آمار تا هفت میلیون نفر هم اعلام شده است. قالیباف افزود: در همه کشورها در شرایط بحران دولت‌ها تدبیر می‌کنند و به کمک مردم می‌آیند، دولت آقای روحانی نتوانست به کمک مردم بیاید در برخی مواقع با افزایش هزینه دست در جیب و سفره مردم شد. وی گفت: آقای روحانی قبول کردند ما باید نیروهای کار و جویای کار را شناسایی کنیم و گفتند سایتی برای محرومین و کسانی که دنبال کار هستند ایجاد کنیم حالا عیبی ندارند که سایت ما را بستند.

میرسلیم هم در این بخش از برنامه‌ افزود: 15 سال است یک شرکت را به آقای جهانگیری نوشته‌ایم که تکلیف آن را مشخص کند. وی با بیان این‌که این شرکت برای سازمان گسترش بوده است و باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد گفت: چرا باز دست دولت قرار گرفته است و آقای جهانگیری نامه را به آقای معاون خود واگذار کرد و بعد از یک سال بحث و جدل چیزی از آن درنیامد.

روحانی هم با بیان این‌که در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز به رشد بالای 8 درصد رسیدیم خطاب به قالیباف گفت: شما درباره رشد اعلام کردید درآمد ملی کشور را 5/2 برابر می‌کنید و این رشد 26 درصدی است.

وی گفت: ما در هیچ جای دنیا سابقه چنین رشدی را سراغ نداریم و ایشان خوب است بگوید در کدام کشور چنین رشدی بوده است.

اسحاق جهانگیری هم اظهار کرد: یکی از سیاست‌ها؛ سیاست خارجی است آیا نامزدهای انتخابات در دیپلماسی وارد هستند، آیا مذاکره کرده‌اند، آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند، آیا قادر هستند سرمایه خارجی به کشور جذب کنند؟ آقای قالیباف با این اطرافیانی که شما دارید، در بحث سیاست خارجی می‌توانید 65 میلیارد دلار جذب کنید؟

جهانگیری افزود: آقای میرسلیم اینقدر نفرمایید که ما اصل 44 را رعایت نکرده‌ایم این بی‌انصافی است که من در شما انصاف سراغ داشتم. ما در این دولت هر شرکتی را واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم در این دولت کاملا رعایت شد رفقای شما در دولت گذشته رعایت نکردند همین شرکتی که شما اشاره کردید که البته نگفتید به کجا واگذار شد و شما رعایت کردید و نگفتید به کجا واگذار شد من هم نمی‌گویم بالاخره ما می‌خواستیم از دست آنها پس بگیریم، نشد. براساس قانون آن شرکت به یک نهاد قدرتمند واگذار شده است و ما نتوانستیم از آنها پس بگیریم.

سید ابراهیم رئیسی هم گفت: رشد اقتصادی 7 درصد است لکن مربوط به نفت است نه مربوط به اشتغال و تولید و رشد یک تا 5/1 درصد قابل قبول است. وی گفت: رکود در کشور ما رکورد زده است اما شما می‌گویید از رکود عبور کرده ایم اما این وضع کارخانه‌ها و بیکاری است.

هاشمی‌طبا هم اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کار را درست انجام بدهیم به اقتصاددانان و بازرگانان سابقه‌دار توجه کنیم و بدانیم راه‌حل چیست و خلاصه این‌که اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز بزنیم و در راه توسعه بگذاریم و گرنه با راحت طلبی نمی‌رسیم.

قالیباف در جمع‌بندی این بخش اظهار کرد: وعده‌هایی که بنده دادم تعهداتی که به مردم عزیز دادم این تعهدات همه از جنس عدد و رقم است. بنده مدیر اجرایی بودم، کار کردم و سابقه دارم به دنبال حرف و شعار نیستم. امروز هم به مردم عزیزمان عرض می‌کنم اطمینان داشته باشید پنج میلیون شغل را در برنامه دولت مردم اجرا خواهیم کرد.

وی خطاب به روحانی گفت: جنابعالی و آقای جهانگیری هر قدر هم بگویید نمی‌توانید از کارنامه دولت دفاع کنید. کارنامه دولت کارنامه قابل دفاعی نیست اما ما برنامه داریم یکی از برنامه‌های ما جلوگیری از بی‌قانونی دولت است.

قالیباف افزود: رفتار دولت 4 درصدی شده است مثل دوره قدیم قاجار. امروز فولاد دست کیست؟ بانک‌ها دست کیست؟ پتروشیمی به چه کسی تعلق دارد؟ صادرات آنها به کجا می‌رود؟ وی با بیان این‌که سابقه حضور در دولت نداشته است، گفت: قوی‌ترین دیپلماسی شهری در زمان فعالیت من بوده است و امروز دبیرخانه همه کلانشهرهای آسیا به طور ثابت همیشه در تهران است که این یکی از افتخارات ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: چون در اینجا بداخلاقی شد و من به شما آقای جهانگیری گفتم دروغ گفتید واقعا دروغ گفتید این 2200 میلیارد را باید پاسخ بدهید چون آقای روحانی هم گفتند و جنابعالی هم گفتید باید بگویم. هم شما و هم آقای روحانی از رانت املاک نجومی استفاده کردید. شما در این شهر زمین خریداری کردید در شهرک غرب متری 3000 تومان 800 متر. زمین گرفتید 385 متر، متری 40 هزار تومان بعد به دیگران تهمت می‌زنید. تا فساد جمع نشود مشکل حل نخواهد شد.

جمع‌بندی کاندیداها

سید مصطفی هاشمی‌طبا در پاسخ به سوال پایانی و در سخنان جمع‌بندی خود با اشاره به مخالفتش با پیشنهاد اعلام دارایی نامزدها به مردم گفت: هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، چون ملاک اصلا پول داشتن یا نداشتن نیست و چه بسا ممکن است کسی فقیر باشد اما کیسه بدوزد. وی با بیان این‌که برای چهار تا رای نباید دست به هر کاری زد گفت: وعده‌هایی که داده می‌شود منطقی نیست. می‌گوییم وعده یارانه سه برابر از کجاست؟ می‌گویند اعلام خواهیم کرد.

قالیباف هم با اشاره به قولی که درباره ارائه لیست اموالش داده بود گفت: به مردم عزیز اعلام می‌کنم که بنده کل دارایی خودم و بستگانم را براساس قانون در کانال تلگرامی خودم گذاشتم و معلوم شود دارایی من کجاست و این می‌تواند بسیار موثر و جدی باشد.

قالیباف گفت: جناب آقای روحانی جنابعالی که می‌گویید هر مفسدی هست با او برخورد شود اولین برخورد را خودتان انجام دهید، شما مطلعید که بستگان شما در کنار شما امروز در حوزه‌های مالی، اقتصادی و بانکی دارند چه می‌کنند، من مطمئنم شما مطلعید اما چرا برخورد نمی‌کنید زیرا خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید، وقتی استفاده کردید نمی‌توانید برخورد کنید، جنابعالی وقتی زمین حدود 800 متری با قیمت 5/2 میلیون تومان یعنی متری 3000 تومان در سال 70 می‌گیرید حتما شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است.

وی افزود: جناب آقای جهانگیری شما می‌گویید نمی‌خواهم بگویم اما باز آن دروغ را می‌گویید، بله! به مردم بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80 به متری 140 هزار تومان در ونک از بیت‌المال به نقد و اقساط گرفتید، آن وقت به ما می‌گویید املاک نجومی، چرا این زمین‌ها را به مردم بدبخت به نقد و اقساط نمی‌دهید؟ شما می‌خواهید با فساد مبارزه کنید؟! درد ما اینهاست.

قالیباف گفت: من برگ اسناد این دو زمین را آورده‌ام که به نام شخص دو نفر (روحانی و جهانگیری) است، به همین دلیل است که می‌گویید نمی‌توانیم، نداریم و نمی‌شود.

میرسلیم هم در بخش پایانی مناظره گفت: ما با استفاده از جوانان مستعد دانشگاه هسته علمی را در صنعت ایجاد کردیم و نسبت به نیاز صنعتی اقدام کردیم اما متاسفانه دولت یازدهم یا فرصت پیدا نکرد یا فرصت را سوزاند که این گونه هسته‌ها را تقویت و الگو‌سازی کند.

حسن روحانی در این بخش گفت: به مطالبی که برادرم آقای رئیسی اشاره کردند، پاسخ می‌دهم با این‌که روز میلاد امام زمان(عج) است و ایشان هم‌لباس و دوست بنده هستند و بنده نمی‌خواهم اینها را بگویم. ایشان می‌گویند که چرا بنده در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفته‌ام؟ استان‌ها رفتم و مصوبه گذرانده‌ایم به این سفرها رفته‌ایم و افتتاح کرده‌ایم. آیا شما از افتتاح‌ها ناراحت هستید؟ شما می‌فرمایید چرا در ماه‌های اولیه 96 قانون تصویب کرده‌ایم. ما این قانون را شهریور سال گذشته نوشتیم. شما هنوز هم یک قاضی محترم هستید. به این شکل به مردم تهمت می‌زنید؟ شما می‌خواهید رئیس جمهوری شوید که از حقوق ملت ایران دفاع بکند. چرا اتهام می‌زنید بدون دلیل بدون دادگاه؟

وی افزود: من با هیچ‌کس عقد اخوت ندارم. هر کس تخلفی کرده و در هر کجا هست باید با اشد وجه مجازات شود. هیچ کس مانع این کارها نیست. شما اگر با فساد مخالفید چرا فساد روشن پرونده‌ای را که شما از آن مطلع هستید چرا آن را مطرح نمی‌کنید. من نمی‌خواستم این مطالب را مطرح کنم اما چون شما آغاز کردید من هم گفتم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: من پرونده سال 84 آقای قالیباف که دست من بود، در دبیرخانه دعوا کردم که این پرونده نباید در زمان انتخابات منتشر شود.

روحانی خطاب به قالیباف گفت: من اگر آن مردانگی را نمی‌کردم شما الان اینجا نبودید، شما که حرفت لوله کردن بود و می‌گفتید بگذارید دانشجو‌ها را ظرف دو ساعت لوله می‌کنم، ما اگر جلوی شما نبودیم الان دانشگاه‌ها پر از لوله بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما نمی‌خواهد درباره املاک و اموال مردم صحبت کنید چرا ریاکاری می‌کنید، من اگر بیشتر از یک خانه داشتم مال شما، اگر تخلفی داشتم بروید شکایت کنید و می‌دانید آن زمین من هم در عوض چه بوده است، شما بهتر است به طرقبه رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما چکارمی کنند.

روحانی در ادامه گفت: آقای رئیسی شما هر صحبتی می‌خواهید بکنید و هر تهمتی می‌خواهید بزنید، شما قاضی هستید دست شما باز است، شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید باید بپرسیم علما چه از شما کشیده‌اند.

وی افزود: از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید، امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید، امام رضا متعلق به همه ایرانیان و شیعیان است و اگر می‌خواهید نبات و پارچه سبز برای روستاها بفرستید این کار را بگذارید برای بعد از انتخابات.

اسحاق جهانگیری هم گفت: قبل از ورود به سوال به آقای قالیباف عرض می‌کنم که برادر عزیز، جنابعالی ظاهرا این دفعه آمده بودید که یک سری افراد را تخریب کنید ولی به شما اطلاعات غلط می‌دهند.

وی تصریح کرد: من باز هم ادب را رعایت می‌کنم و به شما نمی‌گویم دروغ می‌گویید.

جهانگیری گفت: هر چیزی جز خانه‌ای که در تهران در آن نشسته‌ام اگر زمین و ملکی در تهران دارم متعلق به آقای قالیباف؛ آدرس آن را دارید همین الان بروید و متعلق به شما؛ آقای قالیباف ادب و اخلاق و صداقت چیز خوبی است رعایت کنید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ملت عزیز به شما عرض کنم هشت سال از همه پست‌ها کنار بودم و هشت سال در هیچ مسئولیتی حتی در حد یک اداره‌کل در دولت نبودم، زندگی مرا شخم زدند و امروز با افتخار عرض می‌کنم زندگی بنده از این کاغذ (اشاره به کاغذ روی میز) سفیدتر است و یک لکه در زندگی من و فرزندان من نیست، نه خیریه درست کردم که اموال به آنها بدهیم و اسمش را بگذارم خیریه.

جهانگیری گفت: آقای قالیباف گوش ملت ایران از این شعارها پر است، برنامه نوشتن و شعار ساده است، بنویسند و به شما بگویند بگویید پنج میلیون و ده میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ولی با برنامه بگویید می‌خواهید چکار کنید.

وی خطاب به قالیباف افزود: شما 12 سال است که شهردار تهران هستید و این سومین بار است که کاندیدا می‌شوید، آقای قالیباف مردم تهران فکر می‌کنید امروز نسبت به 12 سال قبل از ترافیک تهران، محیط زیست تهران و از وضع جمع‌آوری زباله‌های تهران و از وضع گداها در چهارراه‌های تهران راضی تر هستند. اگر راضی بودند در انتخابات سال 92 شما فقط 700 هزار رای آوردید، نفر آخر لیست نمایندگان تهران یک میلیون و خرده‌ای رای آورد، آقای قالیباف یک مقدار به خود بیایید.

وی گفت: ملت ایران برنامه‌های وسیعی برای توسعه کشور پیش‌بینی شده است و ما سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد، به شما اطمینان می‌دهم شما 50 میلیون مردم ایران در کارخانه‌ها سهامدار خواهید شد، سه سال روی این طرح کار شد که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم مزه سهامدارشدن کارخانه را بچشند.

سید ابراهیم رئیسی هم در بخش پایانی مناظره اظهار کرد: راه‌حل رفع فساد این است که افراد صالح بر مسند امور گذاشته شوند و اگر یک دستگاه نظارتی گزارش داد که فلان شخص فاسد است باید با حساسیت برخورد کرد یعنی این‌که این فساد زیر عمامه من یا زیر عمامه آقای روحانی یا زیر کت آقای جهانگیری یا آقای قالیباف یا هر کدام از ما باشد فرقی نمی‌کند و باید حساسیت داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اول کسی که در این بخش باید حساسیت داشته باشد رئیس دولت است؛ این‌که به آقای روحانی به عنوان رئیس دولت اعلام کنند که نزدیک‌ترین فرد شما امروز دارد فساد میلیونی می‌کند نه فقط حساسیت نباشد بلکه مقاومت هم بشود هیچ سازگاری با اصلاح نظام اداری نمی‌کند. وی افزود: در دولت کار و کرامت مصممیم در هیچ کجای اداره کشور مطلقا فسادی رخنه نکند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قاچاق کالایی که برخی از اطرافیان دولت در آن دست دارند و همچنین رانت‌هایی که صورت می‌گیرد اگر جلویش گرفته شود بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود هزینه‌های زیاد و روحیه اشرافی‌گری است که باید جلوی آن را هم بگیریم.

رئیسی خطاب به روحانی افزود: شما مرا بخوبی می‌شناسید همین گونه سخن بر زبان جاری نمی‌کنم وقتی یکی از مسئولان قضایی آمدند در دفتر با شما صحبت کردند که برخی از اطرافیان شما مشکلات میلیونی دارند که جلوی آن را بگیرید اما شما کاری نکردید.

وی تاکید کرد: شما از روحیه ضد فساد من آگاهید و آقای جهانگیری هم در دوره‌ای که مسئولیت داشتند و من در بازرسی بودم بیشتر اطلاع دارند که عملکرد من چگونه است.

رئیسی خطاب به روحانی گفت: چرا با بیانتان می‌خواهید تحقیر کنید این بیان روحیه اخلاقی نیست شما می‌دانید که درباره مسائل سیاست خارجی اطلاعاتم کمتر از شما نیست چرا با برخی ادبیات مردم را می‌ترسانید. وی افزود: مگر شما زبان کرد را آزاد کردید آن را خدا آزاد کرد چرا که در قانون اساسی آمده و دولت هم مجری است که باید آن را به نتیجه برساند.

رئیسی در پایان گفت: ما شهروند درجه 2 و 3 نداریم، ما را با سخنانتان آماج تهمت‌ها و افتراها قرار دادید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها