عقربه‌های ساعت 1 و 53 دقیقه بامداد دوشنبه را نشان می‌داد. امدادگران همچنان در تلاش برای رسیدن به محل انفجار بودند که تلاش‌هایشان سرانجام به نتیجه رسید و به کانون حادثه رسیدند.
کد خبر: ۱۰۲۸۳۷۵

صحنه‌ای تلخ پیش روی آنها بود. جسد کارگران معدن، درکنار یکدیگر روی زمین افتاده بود. امیدها دیگر ناامید شد. پایان عملیات نجات. 35 کارگر گرفتار در تونل جان خود را از دست دادند و این حادثه هم مانند پلاسکو، هیچ نجات یافته‌ای از زیر آوار نداشت.

دستگاه‌های هشدار گاز همچنان اخطار می‌دادند و امکان انفجار و حادثه‌ای دیگر وجود داشت. به همین خاطر امدادگران مجبور شدند برای ایمن‌سازی محل‌ عملیات خارج کردن پیکر جان‌باختگان را به تاخیر بیندازند.

بیرون تونل همچنان امید زنده بود. مادران هنوز دانه‌های تسبیح را در میان انگشتان خود جابه‌جا می‌کردند و زیر لب ذکر می‌گفتند. هنوز امید داشتند تا معجزه‌ای رخ دهد و 13 کارگر، زنده از تونل خارج شوند. کودکان هنوز رفتن پدر را باور نداشتند و منتظر بازگشت آنها بودند.

با بیرون آمدن امدادگران از تونل خبر خیلی سریع دهان به دهان در میان کارگران معدن و خانواده محبوس‌شدگان پیچید. کسی زنده نمانده و این 13 نفر هم مانند 22 همکار خود جان خود را از دست داده بودند. صدای شیون و زاری، سکوت مرگبار محوطه معدن را شکست.

حوالی ظهر با ایمن‌سازی تونل، پیکر 13 معدنچی در حالی که داخل کاورهای چرمی قرار داشتند و روی آنها را پرچم ایران و یا حسین(ع) پوشانده شده بود از داخل تونل معدن خارج شد. همکاران جان‌باختگان با فریاد یاحسین(ع) و اشک و آه پیکر دوستان‌شان را تا آمبولانس‌های پزشکی قانونی تشییع کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان پس از خارج کردن اجساد به میزان گفت: با توجه به اظهارات ضد و نقیض شرکت خصوصی صاحب معدن، کار تفحص و جست‌وجو همچنان ادامه دارد تا مشخص شود آیا جسد دیگری در عمق تونل وجود دارد یا به تمامی اجساد دسترسی پیدا کرده‌ایم.

به گفته مقدم، با قرار دادن آرک‌ها در تونل اصلی، لودر برای تخلیه آوار از معدن وارد آنجا شده و کار پاکسازی معدن سرعت بیشتری می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیکر این معدنچی‌ها برای شناسایی، تشخیص هویت و علت فوت به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

این در حالی است که پیش از این وزیر کار آمار کارگران گرفتار در معدن را 35 نفر اعلام کرده بود که اجساد 35 کارگر در دو منطقه از تونل معدن پیدا و به بیرون منتقل شد.

عصر دیروز هم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: تاکنون پیکر 35 نفر از معدنکاران پیدا و منتقل شده که همان تعداد فهرست اعلامی معدن است.

رضا مروتی افزود: فرمانداری آزادشهر نیز فهرستی از مفقودان تهیه کرده که احتمال دارد در معدن حبس شده باشند.

وی گفت: هم اکنون در دو تونل این معدن عملیات کاهش گاز منواکسید کربن و گاز متان انباشته شده در حال انجام است که پس از این کار و انجام عملیات هوادهی‌ نیروهای امدادی و متخصص معدن بتوانند دوباره عملیات آواربرداری را آغاز کنند. هرچند نمی‌توان به طور قطعی گفت چند نفر در معدن محبوس هستند، اما احتمال دارد هفت یا هشت نفر دیگر از معدنکاران محبوس شده باشند.

رئیس‌کل دادگستری گلستان هم از ارسال گزارش حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر به دفتر ریاست قوه قضاییه خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها