پرونده لیگ دسته اول با شناخت تیم‌های صعود کننده به لیگ برتر و سقوط‌کننده به لیگ دو بسته شد

سلام سپیدرود به لیگ برتر

هفته‌های پر استرس چند ده هزار هوادار تیم سرخپوش سپیدرود رشت حسن ختامی خوبی برای آنها داشت؛ تیم 50 ساله شهر باران پس از 25 سال به سطح اول فوتبال ایران و لیگ برتر سلام گفت!
کد خبر: ۱۰۲۵۶۶۲

لیگ دسته اول فوتبال ایران در حالی دیروز ایستگاه پایانی خود را پشت سر گذاشت که با توجه به صعود زودهنگام پارس جنوبی به لیگ برتر، نفس علاقه مندان به سه تیم سپیدرود رشت، گل‌گهر سیرجان و ملوان بندرانزلی در سینه‌ها حبس شده بود. از میان این سه تیم تنها یک تیم می‌توانست جواز صعود به فصل آتی لیگ برتر را کسب کند ؛ جوازی که در نهایت با توجه به برتری 3 بر 2 سپیدرود برابر مهمانش نساجی قائمشهر به‌نام شاگردان علی نظر محمدی صادر شد تا رشت غرق در شور و شعف شود و برد گل گهر برابر میزبانش فولاد یزد و توقف ملوان انزلی در مسجد سلیمان مقابل نفت هیچ تاثیری در سرنوشت پایانی این تیم‌ نداشته باشد.

سرنوشت مشابه با پارس جنوبی

34 هفته پرفراز و نشیب لیگ دسته اول در حالی عصر دیروز خاتمه یافت که بر خلاف سالیان متمادی، به لطف برگزاری مسابقات در یک گروه رقابت‌های حساس و زیبایی در این فصل رقم خورده بود. در این میان تیم‌های صعود کرده پارس جنوبی و سپیدرود وجه مشترک و افتراق جالب توجهی دارند.

پارس جنوبی جم در حالی دو هفته پیش لیگ برتری شد که همین فصل پیش از لیگ دسته دوم به لیگ یک صعود کرد و نام این تیم از گاز فجر جم به پارس جنوبی تغییر کرد. سپیدرود نیز به همین ترتیب تیمی که 26 اردیبهشت ماه 95 با هدایت فرشاد پیوس بعد از 18 سال به لیگ دسته اول بازگشت اینک بعد از حدود یک سال در 10 اردیبهشت 96 جشن صعود به لیگ برتر برپا کرد. با این حال پارس جنوبی باشگاهی نوپاست و سپید رود باشگاهی با قدمت 50 ساله.

دومین حضور بعد از 25 سال و کابوس استقلالی ها

پس از آن‌که در سال 1347 نخستین باشگاه رشت تحت عنوان سلامت بخش تاسیس شد این باشگاه در سال 1353 به سپیدرود تغییر نام داد. سپیدرودی‌ها گرچه سابقه درخشش در تورنمنت‌های درجه چندم بین‌المللی را هم دارند لیکن در سال 1371 و به دنبال اهتمام ناصر نو آموز رئیس وقت فدراسیون فوتبال مبنی بر تغییر شکل و شمایل برگزاری مسابقات فوتبال از منتخب استانی به باشگاهی، راهی لیگ آزادگان شدند. این نخستین تجربه آنها بود که به شکست هم انجامید چرا که در انتهای جدول گروه قرار گرفته و به لیگ دو سقوط کردند. این اتفاق در همان لیگ عجیب و غریب رخ داد که استقلال تهران نتوانست سهمیه پایتخت را در لیگ دسته یک حفظ کند و به دسته سوم ایران سقوط کرد! به هر ترتیب سپید رود که فصل گذشته و در حالی که در هشت هفته پایانی علی نظرمحمدی جای خود را به فرشاد پیوس داده بود با فرشاد آقای گل به لیگ یک رسید و در این فصل نیز با هدایت خود نظر محمدی به لیگ برتر صعود کرد. تیمی که با بنیه مالی ضعیف و فاقد هرگونه اسپانسر که با کمک‌های مقطعی شهرداری رشت نفس می‌کشد و باید دید با انبوه علاقه مندی که در رشت دارد و در دو فصل اخیر در ورزشگاه عضدی به هیچ تیمی نباخته است، چه سرنوشتی در فصل آتی لیگ برتر خواهد داشت؟

شاغلام به قولش عمل کرد

به همان اندازه که در صدر جدول التهاب وجود داشت، قعر جدول هم هیجان را تجربه کرد.

در صدر جدول سپیدرود رشت، گل‌گهر سیرجان و ملوان بندر انزلی برای تنها سهمیه باقیمانده می‌جنگیدند و در انتهای جدول هم خیبر خرم‌آباد، فجرسپاسی شیراز، راه‌آهن و نفت مسجدسلیمان برای بقا مبارزه می‌کردند. فجرسپاسی 33 امتیاز، خیبر خرم‌آباد 34 امتیازی‌، راه‌آهن 36 امتیازی، نفت مسجدسلیمان 36 امتیازی در هفته آخر چشم به امتیازهای بازی آخر داشتند و تنها ایرانجوان و فجر توانستند 3 امتیاز بگیرند و نفت هم در برابر ملوان یک امتیاز گرفت تا در نهایت خیبر با شکست در بابل سومین سهمیه سقوط به لیگ دو باشد و همراه استقلال اهواز و فولاد یزد به یک رده پایین‌تر برود.

به این ترتیب غلامحسین پیروانی توانست به قولی که به مردم شیراز داده بود، عمل کند و تیم ریشه‌دار و بازیکن‌ساز فجر را در لیگ یک نگه دارد تا شاید فصل بعد وعده‌ها عملی شود و نیم‌نگاهی هم به این تیم بزرگ کنند.

تابلوی نتایج

پارس جنوبی صفر- بادران تهران یک

سپیدرود رشت 3 - نساجی مازندران 2

نفت مسجدسلیمان یک- ملوان یک

خونه به خونه بابل 4 - خیبر خرم‌آباد 2

آلومینیوم اراک 2 - فجرسپاسی 3

فولاد یزد یک- گل‌گهر سیرجان 2

راه‌آهن صفر - ایرانجوان بوشهر یک

اکسین البرز 2 - مس کرمان صفر

مس رفسنجان- استقلال اهواز لغو شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها