هوش مصنوعی همواره یکی از جذاب‌ترین موضوعات در حوزه فناوری اطلاعات بوده است. این دستاورد می‌تواند با شبیه‌سازی توانمندی‌های ذهن انسان، بسیاری از تکالیفی را که برای ما انسان‌ها زمانبر، پرهزینه و دشوار است به شکلی سریع‌ و کم‌هزینه‌تر به انجام برساند.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۹۹

در این میان، سال‌هاست شرکت آی‌بی‌ام و هوش مصنوعی آن یعنی واتسون (Watson) در این زمینه در دنیا پیشتاز بوده است. گفتنی است نام «واتسون» از دستیار کارآگاه معروف داستانی یعنی شرلوک هولمز اقتباس شده است. واتسون به لطف برخورداری از توان پردازشی بسیار بالا تاکنون شگفتی‌های زیادی را رقم زده است. واتسون از الگوریتمی بسیار پیچیده‌ برای درک زبان گفتاری و متنی برخوردار است. این هوش مصنوعی چند سال است در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و با بررسی پژوهش‌های انجام شده در این حوزه، به یافته‌های جدید که تاکنون از چشم دانشمندان پنهان بود دست یافته است.

البته پزشکی تنها حوزه‌ای نیست که واتسون در آن فعال بوده و در زمینه‌های دیگری نظیر آشپزی نیز از این فناوری بهره‌گیری می‌شود. شرکت آی‌بی‌ام برنامه‌های بلندپروازانه زیادی برای بهبود عملکرد و گسترش دامنه استفاده از واتسون در فکر دارد. در ادامه هشت قابلیت جدیدی را که شاید واتسون در آینده داشته باشد، بررسی می‌کنیم.

1 توانایی درک محتوای پی‌دی‌اف

واتسون با بهره‌گیری از حجم گسترده‌ای از اطلاعات در حوزه‌های مختلف، از پژوهش‌های پزشکی گرفته تا آشپزی می‌تواند آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و خروجی مورد نظرمان را ارائه کند. با این اوصاف، بسیاری از فایل‌های دربردارنده این اطلاعات بویژه پژوهش‌های مختلف علمی در قالب PDF هستند. به همین دلیل اگر آی‌بی‌ام بتواند به شیوه‌ای برای سازماندهی، پردازش و تلفیق این اطلاعات بپردازد، کارایی این هوش مصنوعی به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

2 توانایی درک قوانین و مقررات

سازمان‌های دولتی و خصوصی و شرکت‌ها در سراسر دنیا باید از یکسری قوانین و مقررات داخلی، ملی یا بین‌المللی پیروی کنند. اگر این قوانین و مقررات به هر دلیل تغییر یابد، اهداف این سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز باید تغییر کند. مشکل اینجاست که حجم و گستره این قوانین بسیار بالاست و در بسیاری از موارد، فقط افرادی متخصص نظیر وکلا یا کارشناسان حقوقی می‌توانند از جزئیات آن سر در بیاورند. در این میان، آی‌بی‌ام در نظر دارد از هوش مصنوعی برای تشخیص انواع قوانین و مقررات استفاده کند. توانایی تشخیص تغییرات ایجاد شده در این موارد نیز از دیگر اهدافی است که این شرکت برای هوش مصنوعی خود در نظر گرفته است.

3 توانایی درک تصاویر

با وجود پیشرفت‌های خوبی که در زمینه پردازش و تحلیل انواع متن توسط هوش مصنوعی صورت گرفته، هنوز هم این فناوری نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی در زمینه درک محتوای تصویری داشته باشد. در بسیاری از حوزه‌های دانش نظیر اخترشناسی یا پزشکی باید حجم زیادی از تصاویر دسته‌بندی شود تا به ‌این ‌ترتیب بتوان به یافته‌های جدید دست یافت.

در حال حاضر این کار معمولا به شکل دستی و با استفاده از نیروی انسانی ارزان به انجام می‌رسد. با وجود این، بهره‌گیری از هوش مصنوعی نه‌تنها سبب کاهش هزینه اجرای دسته‌بندی تصاویر می‌شود، بلکه سرعت انجام این کار را نیز افزایش خواهد داد. این امر در نهایت به افزایش سرعت پژوهش‌های علمی خواهد انجامید.

4 ساخت ویدئوی معرفی فیلم‌های سینمایی

شرکت‌های فیلمسازی در سراسر دنیا معمولا هر یک از محصولات جدید خود را در قالب یک ویدئوی کوتاه به مخاطبان معرفی می‌کنند. سال‌هاست فرآیند تدوین این ویدئوها به‌صورت دستی صورت می‌گیرد. با این وجود، آی‌بی‌ام امیدوار است هوش مصنوعی بتواند این فرآیند را نیز به‌صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان به انجام برساند. در واقع اگر هوش مصنوعی بتواند مانند ذهن انسان، تصاویر را تفسیر کند و درک خوبی از محتوای آنها داشته باشد، چنین کارکردی نیز خواهد داشت. این قابلیت می‌تواند به افزایش قابل توجه حجم ویدئوهای کوتاه حرفه‌ای تولید شده توسط کاربران عادی نیز بینجامد.

5 دستیاری برای کارشناسان تحلیل داده

داده‌کاوی و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات مختلف نیازمند اختصاص زمان و توان فکری بالاست. در این میان، هر قدر داده‌های موجود بهتر دسته‌بندی شده باشند، فرآیند تحلیل و استخراج مدل‌های گوناگون از دل آن نیز ساده‌تر می‌شود.

یکی از دشواری‌های موجود در زمینه تحلیل کلان داده، بررسی داده‌هایی است که دربردارنده نوشته یا کلام انسان است. الگوریتم‌های موجود معمولا نمی‌توانند این داده‌ها را به شکلی دقیق و عمیق دسته‌بندی کنند. آی‌بی‌ام امیدوار است یکی از فناوری‌های هوش مصنوعی این شرکت یعنی گفت‌وگوهای واتسون (Watson Conversations) بتواند بخوبی این کار را به انجام رساند.

6 دستیار متخصصان پرتونگاری

همان طور که گفتیم، واتسون تاکنون بخوبی توانسته با بررسی حجم زیادی از پژوهش‌ها و ژورنال‌های پزشکی، به‌عنوان دستیاری برای تشخیص دقیق برخی بیماری‌ها عمل کند. در این میان، شرکت آی‌بی‌ام قصد دارد وارد حوزه‌ دیگری از پزشکی شده و این بار نحوه درست بررسی تصاویر پزشکی را به واتسون آموزش دهد. در صورت موفقیت این طرح، واتسون می‌تواند ضمن کاهش حجم کاری متخصصان پرتونگاری (رادیولوژی)، به تشخیص درست‌تر و در نتیجه کاهش خطاهای احتمالی نیز کمک کند.

7 توانایی گپ زدن با کاربر

آی‌بی‌ام با تکیه بر دستاوردهای خود در زمینه تحلیل زبان گفتاری قصد دارد رباتی برای انجام گفت‌وگوهای دوستانه و غیررسمی با کاربران معمولی طراحی کند. با این‌که ربات‌های زیادی با قابلیت مشابه تاکنون عرضه شده‌اند، اما ربات آی‌بی‌ام به دلیل برخورداری از الگوریتم بسیار پیشرفته برای کاوش در داده‌های مختلف، از قابلیت درک بهتر زبان گفتاری کاربران و نیز ارائه پاسخ‌هایی بهتر به آنها برخوردار است.

8 کمک به پزشکان برای تشخیص بهتر

توانایی واتسون برای بررسی حجم زیادی از داده‌های پژوهشی، در آینده این امکان را به پزشکان می‌دهد تا با استفاده از یک رابط کاربری بتوانند نشانه‌هایی را که در بیمار خود مشاهده می‌کنند به‌صورت مستقیم به واتسون ارائه کنند. به‌این‌ترتیب فرآیند شناسایی برخی بیماری‌ها که معمولا تشخیص آنها دشوار است به شکلی سریع‌تر انجام شده و جلوی خطاهایی که ممکن است به سلامت بیمار آسیب برساند نیز گرفته می‌شود.

گفتنی است مدتی پیش، آی‌بی‌ام یک کلینیک ویژه در فنلاند افتتاح کرد که قرار است در آن، طرح‌هایی برای استفاده پزشکان از هوش مصنوعی این شرکت در تشخیص بیماری‌ها و نیز تحقیقات پزشکی انجام گیرد.

پشتیبانی هوشمند و مستقل

بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات، به مشتریان امکان پشتیبانی از طریق وب‌سایت خود را می‌دهند. مشتریان می‌توانند مشکلات خود را در قالب متن به واحد پشتیبانی اعلام و شماره‌ای برای پیگیری دریافت کنند. برای نمونه تقریبا همه شرکت‌های خدمات میزبانی وب یا فروشگاه‌های اینترنتی دارای واحد پشتیبانی آنلاین هستند.

مشکل اینجاست که بررسی تک‌تک این درخواست‌های پیشتیبانی، کاری زمانبر بوده و به نیروی انسانی نیاز دارد. همچنین در برخی موارد، مشکلات تکراری بوده و باید پاسخی یکسان به همه آنها داده شود. این مساله نیز به اتلاف انرژی نیروی انسانی می‌انجامد. شرکت آی‌بی‌ام بتازگی خبر از خدمتی جدید به نام «خدمات پشتیبانی محل کار»
(
Workplace Support Service) داده که می‌تواند این ارائه خدمات را به‌صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی به انجام رساند.

این خدمت بر پایه هوش مصنوعی واتسون استوار است. واتسون به لطف برخورداری از توانایی بالا در پردازش زبان مورد استفاده توسط انسان می‌تواند محتوای درخواست‌های پشتیبانی را با دقت بالایی درک کرده و پاسخی مناسب به هر کدام از آنها ارائه کند.

صالح سپهری فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها