خوب هم را بشناسید

آشنایی‌های قبل از ازدواج، به تصمیم‌گیری درست و عاقلانه در انتخاب همسر بسیار کمک کرده و پلی است که افراد را به سمت یک زندگی عاشقانه و عاقلانه سوق می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۲۲۷۳۱

گاهی آشنایی وابسته به فرهنگ یا قومیت است که در این نوع آشنایی‌ها حداقلی از آسیب‌ها را می‌توان پیش‌بینی کرد؛ به این معنی که آن عدم شناخت و آگاهی که انسان‌ها در جوامع بزرگ و صنعتی نسبت به یکدیگر دارند، در پیوندهای خانوادگی و قومی و جوامع کوچک همچون روستاها کمتر به چشم می‌خورد. اگرچه داشتن حداقل آشنایی عامل تضمین‌کننده‌ای برای آشنایی یا انتخاب درست در زندگی آینده نخواهد بود، اما آسیب‌هایی که در ازدواج‌های بدون آشنایی وجود دارد، بیشتر از ازدواج‌های همراه با آشنایی بوده است.

در ازدواج‌های بدون آشنایی، بسنده کردن به خانواده به یک شناخت بسیار جزئی یا توسل به شانس و تقدیر، باعث می‌شود تا فرد ازطرز تفکر، نگاه به زندگی، ویژگی‌های شخصیتی و فردی، حساسیت‌ها، ضعف‌های انتقادی و شناختی همسر آینده خود هیچ اطلاعی نداشته باشد. در پاره‌ای موارد، افراد به حداقل آشنایی اشاره می‌کنند که مدت آشنایی باید محدود باشد تا همسر آینده فرد از مشکلات خانوادگی و شخصیتی او اطلاع پیدا نکند. این در شرایطی است که یک دختر و پسر برای آشنایی نسبی با یکدیگر به یک زمان شش تا 9 ماهه نیاز دارند و هر چند اعتقاد داریم بیش از این نیز می‌تواند باشد. در هر صورت ازدواج‌های بدون آشنایی آسیب‌هایی به دنبال دارد. تردید نسبت به توانمندی‌های شخصی، از بین رفتن اعتماد به نفس، سرزنش کردن خود، ابتلا به افسردگی‌های چرخه‌ای، عدم احساس رضایتمندی در زندگی مشترک، انتقادهای شدید و آشکار و پرخاشگری نسبت به افرادی که این ازدواج را رقم زده‌اند، ازجمله مواردی است که زندگی مشترک زوجین را به خطر می‌اندازد.

دکتر پرویز رزاقی/ روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها