گزارشی از پشت صحنه سریال «پرواز در ارتفاع صفر»

حماسه آدم‌های جنگ

شبکه یک سیما این روزها در حال تدارک ساخت مجموعه‌ای تازه است. مجموعه «پرواز در ارتفاع صفر» به تهیه‌کنندگی محمد نشاط و به کارگردانی عبدالحسن برزیده مجموعه‌ای هفت قسمتی است که قرار است بار دیگر و با روایتی تازه دوران جنگ تحمیلی و حال و هوای آن روزها را به تصویر بکشد.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۰۵

پرواز در ارتفاع صفر با همکاری نیروی هوایی ارتش قرار است در هفته دفاع مقدس از شبکه یک سیما روی آنتن برود. کیومرث (شاهرخ استخری) خلبان جوانی است که قرار است با شیرین، دختر موردعلاقه خود ازدواج کند. با فوت مادر شیرین، این ازدواج یک سالی به تعویق می‌افتد. شب عروسی کیومرث و شیرین با حمله عراق به ایران مصادف می‌شود. شیرین بیماری قلبی دارد و استرس و نگرانی، زندگی او را به خطر می‌اندازد. کیومرث سر دوراهی قرار می‌گیرد؛ او باید بین رفتن به جنگ و ماندن در کنار همسر و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند و این آغاز ماجراست...

در این مجموعه تلویزیونی بازیگرانی چون شاهرخ استخری، علی عمرانی، محمد عمرانی، عمار تفتی، سوگل خلیق، رضا رادمنش، بهاره ریاحی، پیام داداشیان و دیگر بازیگران ایفای نقش می‌کنند.

خانه‌های سازمانی قصر فیروزه (شهرک شهید شجاعی) محل اصلی استقرار گروه سازنده این مجموعه است. اواخر آذر 95 تصویربرداری این مجموعه آغاز می‌شود و حضور دوربین و عوامل سازنده در محوطه شهرک این روزها برای اهالی اتفاق چندان عجیبی نیست.

خانه سازمانی کوچکی در طبقه چهارم یکی از مجموعه‌های مسکونی، لوکیشنی است که قرار است امروز سکانس‌هایی را به تصویر بکشاند. ساعت حدود 2 بعدازظهر است و سکانسی که قرار است جلوی دوربین برود حدود ساعت 10 شب را روایت می‌کند.با پرده‌هایی که روی پنجره‌ها و محل‌های ورودی نور نصب شده اصلا نمی‌شود تشخیص داد که چه موقع از شبانه‌روز است. فضای داخل خانه کوچک است و همه در تلاش و تکاپو هستند تا سکانس‌های امروز را به نوبت به تصویر بکشانند. شاهرخ استخری با گریم متفاوتی که به چهره دارد دیالوگ‌های مربوط به این صحنه را مرور می‌کند. عبدالحسن برزیده با دستیار اول خود مشغول گفت‌وگوست و گروه تصویربرداری هم در حال چیدن ریل و تجهیزات خود هستند. اینجا خانه کتایون خواهر کیومرث است. دو کودک خردسال هم قرار است در این صحنه به نقش فرزندان کتایون حضور داشته باشند. آماده کردن بچه‌ها و تمرین دیالوگ‌هایی که قرار است بگویند در عین حرص و جوش‌هایی که برای کارگردان و عوامل به همراه دارد، برای من جالب است.

سکانس 121، شب، داخلی، خانه کتایون

کتایون در خانه را باز می‌کند و با دیدن پدر (مرتضی) اظهار خوشحالی می‌کند. کیومرث هم به استقبال پدرش می‌آید. علیرضا و سارا (بچه‌های کتایون) هم به نزد پدربزرگ می‌آیند و خودشان را در آغوش او می‌اندازند.

برزیده سکانس را متوقف می‌کند. گویا عکس‌العمل سارا و دیالوگ‌هایی که باید می‌گفته چندان مورد پسند او نبوده است. سکانس به برداشت چندم می‌رسد و دستیار اول کارگردان چند دقیقه‌ای از کارگردان اجازه می‌گیرد تا بچه‌ها را آماده کند.

جنگ تحمیلی به روایت عشق

محمد نشاط، تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده دارد. اوکه سال‌هاست در حیطه سینما به کار تهیه‌کنندگی مشغول است، این بار نخستین تجربه خود را در ساخت یک مجموعه تلویزیونی پشت سر می‌گذارد. نشاط با اشاره به ویژگی‌های این سریال می‌گوید: حدود 35 سالی است که در سینما مشغول بوده‌ام. مدت‌ها بود دوست داشتم داستانی را به روایت سال‌های جنگ البته با زاویه دید جدید به تصویر بکشم. این سال‌ها اتفاقات خوشایندی نیفتاد و خیلی طول کشید تا این مجموعه به روند تولید خود برسد. در ابتدا قرار بود این اثر در قالب یک تله‌فیلم داستانی ساخته شود، اما به دلیل ظرفیت بالای این داستان تصمیم برآن شد که در یک مجموعه هفت قسمتی ساخته شود. سریالی که مقوله عشق را در کنار روایت جنگ تحمیلی به تصویر می‌کشد. قصه زندگی یک خلبان نیروی هوایی که در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی قصد ازدواج دارد، اما خانواده دختر به محض آن‌که متوجه می‌شوند دامادشان قصد حضور در جنگ را دارد به دلیل بیماری قلبی دخترشان، سعی در به هم خوردن این ازدواج دارند. خلبان جوان برای حل این موضوع دست به یک از خود گذشتگی می‌زند... داستانی که قهرمانش همین حالا هم زنده است.

نشاط در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: پرواز در ارتفاع صفر یک پیام به همراه دارد و آن این است که در همه دورانی که جنگ شروع شد، زندگی ادامه داشت، عشق بود و ما بارها حمایت و پشتیبانی خانواده‌ها را از کسانی که می‌جنگیدند می‌دیدیم و شاهد حمایتی بودیم که اشتیاق برای ماندن و ادامه جنگیدن را برای جوان‌ها به وجود می‌آورد.

تهیه‌کننده این مجموعه روایت این داستان را منوط به دهه 60 می‌داند و در ادامه صحبت‌هایش از سختی‌ها و شرایطی می‌گوید که باید آن دوران را به تصویر می‌کشید.

نشاط تصریح می‌کند: یکی از سختی‌هایی که این کار و کارهایی که قرار است روایتگر دوران جنگ باشد دارد، این است که به غیر از شهرک‌های سینمایی که به این منظور ساخته و طراحی شده‌اند، لوکیشن‌های پیش‌ساخته دیگری وجود ندارد و تک به تک مکان‌ها و شرایط باید نسبت به آن روزها دکورسازی شود.

یک حضور متفاوت

شاهرخ استخری در مجموعه پرواز در ارتفاع صفر نقش کیومرث را بازی می‌کند. یک خلبان جوان نیروی هوایی که داستان و اتفاقاتی که در قصه حادث می‌شود منوط به این کاراکتر رقم می‌خورد. تله‌فیلم تلخون به کارگردانی علیرضا امینی برای شاهرخ استخری اتفاق خوبی بود و او برای اولین بار به نقش یک جوان سرکش و عصیانگر نخستین حضور خود را در تلویزیون به انجام رسانید. سریال پریدخت و بعد از آن مجموعه مثل هیچ کس به کارگردانی عبدالحسن برزیده، همه دست به دست هم داد و شاهرخ استخری یکی از جوان‌های نقش اول سریال‌های جوان پسند و پرمخاطب تلویزیون شد. یکی از نکات برجسته در بازی این بازیگر جوان صدا و بیان خاصی است که در نوع بازی خود به کار می‌برد. خودش می‌گوید: شاید در ابتدایی که وارد این حرفه شدم بیشتر متکی به بیان بودم. از شروع بازی در مجموعه‌های فاصله‌ها و دلنوازان یک جورایی بازی با بدن و حرکات دست و بدن را هم در اختیار بازی خود قراردادم و سعی کردم این موضوع را در خدمت بیان و همپای آن پیش ببرم. خیلی جاها سعی کردم با میزانسنی که برای بازی در اختیار داشتم از این چند مقوله با هم غافل نمانم. به نظرم بیان یک بازیگر تا حد زیادی جور ایفای یک شخصیت را می‌کشد.

استخری در این مجموعه گریم متفاوتی را به چهره دارد. وی می‌گوید: فضای قصه روایتگر دهه 60 است و در کنار این‌که باید نوع پوشش و چهره‌پردازی این کاراکتر متناسب با یک جوان آن سال‌ها باشد نکته اصلی دیگری وجود داشت و آن هم این بود که من طی این سال‌ها نقش‌هایی را درسریال‌ها و تله فیلم‌ها بازی کرده بودم که اکثرا نقش‌هایی به قولی شیک و امروزی بودند. نقش‌هایی که غالبا جوان‌هایی سرکش، عاشق و مغرور را به تصویر می‌کشانید و این بار قرار بود کاملا از فضای آن قصه و آن آدم‌ها دور باشم و در قالبی جدید و به نقشی متفاوت ایفای نقش کنم.

استخری جزو آن دسته از بازیگرانی است که همه دقت و وسواس خود را به کار می‌گیرد تا در قالب کاراکتری که قرار است بازی کند یک بعدی و به قولی کاراکتری سفید یا سیاه به نظر نیاید. خودش می‌گوید: به نظرم در بطن دنیای واقعی و آدم‌هایی که در دور و اطراف خودمان می‌بینیم، همه ابعاد شخصیتی وجود دارد و شاید خیلی نتوانیم آدم‌های اطرافمان را به دو دسته سیاه و سفید صرف تقسیم کنیم. این همان مشکل عمده و اساسی سریال‌های امروزی و دقیقا همان نکته‌ای است که خیلی جاها در ارتباط‌پذیری مخاطب با کاراکترهای قصه خلل ایجاد می‌کند. او در ادامه می‌گوید:کیومرث مرادی قهرمان قصه پرواز در ارتفاع صفر است. یک جوان قهرمان با معیارهای یک شخصیت قابل تعریف که حتی یک جاهایی متمایل به خاکستری می‌شود و در گره‌هایی از قصه و با چالش‌هایی که با پدرزنش و دیگر اتفاقات قصه پیدا می‌کند تعریف متعادلی از یک قهرمان واقعی را به تصویر می‌کشد.

پرواز در ارتفاع صفر فرصت خوبی را برای این بازیگر فراهم می‌آورد. نقشی خاص که با توجه به وقوع اتفاقات داستان در برهه زمانی سال‌های پس از انقلاب و جنگ، به نظر می‌رسد چالش‌هایی را هم در قصه به همراه دارد. اتفاقاتی که می‌تواند فصلی جدید را در کارنامه هنری این بازیگر رقم بزند.

بازسازی سال 1359

امیر نشاط، مدیر تولید این مجموعه را برعهده دارد. وی از سال 86 در کنار پدرش در این سمت مشغول به فعالیت بوده است. نشاط درباره روند تولید این مجموعه می‌گوید: اواسط مهرماه سال گذشته پیش‌تولید کار را آغاز کردیم. با توجه به این‌که قرار بود این کار با مشارکت نیروی هوایی ارتش ساخته شود، لوکیشن‌هایی در شهرک نیروی هوایی و حتی بیمارستان مربوط به این سازمان در اختیار ما قرار گرفت. در کنار همه اینها ما یک لوکیشن ثابت هم در فرحزاد داشتیم که خانه شخصیت حاج یحیی با بازی محمد عمرانی بود. بخشی از کار هم قرار است در پایگاه هوایی اصفهان تصویربرداری شود.

نشاط یکی از سختی‌های این کار را تهیه و تدارک تجهیزاتی می‌داند که قرار است روایتگر سال 59 باشند. وی می‌گوید: خیلی اوقات این تجهیزات را پیدا می‌کردیم، ولی آن قدر قدیمی و از کار افتاده بود که نمی‌توانستیم از آنها استفاده بکنیم. خصوصا این‌که برای بیمارستانی که بخش زیادی از سکانس‌ها قرار بود در آنجا به تصویر کشیده شود باید تجهیزاتی را پیدا می‌کردیم که در آن دوران از آنها استفاده می‌شد؛ مثل دستگاه احیا و نوار قلب قدیمی که تهیه هرکدام مشکلات و زمان زیادی را از ما می‌گرفت.

مجموعه پرواز در ارتفاع صفر از آن دسته مجموعه‌هایی است که سکانس‌های پرجمعیت و شلوغی در داستان دارد. نشاط در این باره می‌گوید: در دو سکانس عروسی وعزاداری حدود 70 هنرور داشتیم که باید علاوه بر تهیه لباس، برای هرکدام از صحنه‌ها، پلاکاردهای مخصوص، ریسه‌ها و خیلی چیزهای دیگر را فراهم می‌کردیم. از طرفی خانه‌هایی که در اختیار داشتیم همه باید به نوعی بازسازی می‌شد. حتی خیلی جاها مجبور بودیم از پریز برق گرفته تا کابینت‌هایی که در آشپزخانه وجود داشته را خراب کنیم و دوباره از نو بسازیم.

نشاط در ادامه توضیح درباره روند ساخت این مجموعه می‌گوید: به هرحال ساخت چنین مجموعه‌هایی علاوه بر مشکلات و سختی‌هایی که به همراه دارد ادای دینی است به کسانی که همواره طی این سال‌ها قهرمانانه جنگیدند و امروز وظیفه تک‌تک ماست حال که شرایطی برای به تصویر کشاندن این دلاوری‌ها به وجود آمده است تلاش کنیم با رعایت ریزترین جزئیات در روند ساخت این مجموعه به شعور مخاطب توهین نکنیم و همه‌چیز را آگاهانه و همان‌گونه که وجود داشته و باید باشد به تصویر بکشیم.

چالش‌های زندگی مردان جنگ

عمار تفتی جزو آن دسته از بازیگرانی است که طی سال‌های حضورش در سینما و تلویزیون نقش‌های مثبت و منفی زیادی را بازی کرده است. وی معتقد است گاهی می‌توان به یک نقش خنثی نگاه کرد و مسیر بازی را در شرایطی قرار داد که در برخی جاها مثبت و در باقی شرایط منفی دیده شود.

تفتی در مجموعه پرواز در ارتفاع صفر نقش یکی از خلبان‌ها به نام فریدون را ایفا می‌کند. فریدون از جمله شخصیت‌هایی است که در طول دوران جنگ بنا به شرایطی که برایش پیش می‌آید از همسرش جدا شده و دچار مشکلاتی می‌شود. وی معتقد است در جای جای قصه روایت زندگی فرماند‌هانی را می‌بینیم و با چالش‌هایی که در زندگی این افراد وجود دارد مخاطب را به چالش می‌کشیم.

تفتی شخصیت فریدون را یک شخصیت حقیقی نمی‌داند. به گفته او نقش‌هایی در این مجموعه وجود دارند و به نوعی زاییده تخیل نویسنده هستند. هدف از ایجاد و نگارش این کاراکترها برآن بوده که مخاطب بتواند با داستان زندگی قهرمان‌های آن دوران به نوعی همذات‌پنداری کند.

تفتی می‌گوید: بخش اعظم بازی من در نیروگاه هوایی شهر اصفهان است. قرار است خیلی از سکانس‌ها در این لوکیشن به صورت مانورهای نظامی و هوایی تصویربرداری شود. این بازیگر خاطرنشان می‌کند: سعی‌ام برآن بود که بتوانم ادای دینی به قهرمان‌های آن دوران داشته باشم. قرار است در برخی از صحنه‌ها از گروه بدلکاری ویژه‌ای استفاده شود و این اتفاق به جذابیت قصه می‌افزاید.

شبنم مدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها