امروز تولد مجید مجیدی و حمید فرخ‌نژاد است؛ اولی کارگردان شاخص و جهانی سینمای ایران و دومی بازیگری توانا و دوست‌داشتنی؛‌ دو سینماگری که این روزها به‌دلیل حضور در خارج از کشور می‌توان آنها را لژیونر سینمای ایران خواند.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۹۴

مجید مجیدی که متولد 28 فروردین 1338 است (البته در برخی منابع تاریخ تولد او را بیست‌و پنجم همین ماه ذکر کرده‌اند)، فعالیت خود را به عنوان بازیگر شروع کرد و در برخی فیلم‌های تولیدشده در حوزه هنری اوایل انقلاب حضور داشت. یکی از معروف‌ترین نقش‌های مجیدی در دوران بازیگری، شهید اندرزگو در فیلم تیرباران است، اما تغییر مسیر مجیدی از بازیگری به‌کارگردانی بود که اتفاقات مهم‌تری را برای او و سینمای ایران رقم زد. مجیدی موفق شد بتدریج صاحب سینمایی شاعرانه و منحصربه فرد شود و مفاهیم و مضامین دینی و الهی را در دل مناسبات فردی و اجتماعی به کار گیرد؛ نگاهی که هم خوشایند تماشاگران داخلی قرار گرفت و هم به سبب ارائه زیبایی همزمان در صورت و سیرت آثار، مورد توجه مخاطبان غربی واقع شد.

کارگردان فیلم‌هایی چون محمد(ص)، رنگ خدا، بچه‌های آسمان، آواز گنجشک‌ها و باران، این روزها مشغول ساخت فیلم جدید خود با نام پشت ابرها در هند است.

و اما حمید فرخ‌نژاد که این روزها دو فیلم پرفروش خوب، بد، جلف و گشت 2 را بر پرده سینماها دارد و همراه رضا عطاران و امین حیایی در تایلند به سر می‌برد و مشغول بازی در پاتایا به کارگردانی عبدالرضا کاهانی است، 28 فروردین سال 1348 به دنیا آمده و امروز 48 ساله می‌شود. فرخ‌نژاد پس از چند سال کار تئاتر و سینما و فعالیت به عنوان دستیار کارگردان، با بازی در نقش فرحان در عروس آتش، ساخته خسرو سینایی به شهرت و محبوبیت رسید و پس از آن با کارگردانان شاخصی کار کرد؛ از ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی تا محسن امیریوسفی و پرویز شیخ‌طادی.

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها درباره فرخ‌نژاد، توانایی قابل تامل او در طیف وسیع نقش‌ها از تلخ و جدی تا کمدی است؛ استعدادی که بسیاری بازیگران از آن بی‌بهره‌اند.

و نکته مشترک درباره مجیدی و فرخ‌نژاد این که قرار بود آنها در فیلم محمد(ص) با یکدیگر همکاری داشته باشند و فرخ‌نژاد نقش ابوسفیان را بازی کند، اما به دلیل تداخل این پروژه با فیلمی دیگر این اتفاق رخ نداد.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها