پیوند کلیه آخرین راه نجات بیماران کلیوی است؛ روشی برای بازگشت به زندگی عادی و چشیدن دوباره طعم شیرین تندرستی ولی نه برای همه آدم‌ها. به همین دلیل پیوند کلیه برای بیمارانی که از نارسایی مزمن این عضو رنج می‌برند باید حتما با تجویز پزشک، راه دریافت کلیه پیوندی را طی کنند، راهی پرفراز و نشیب که شرط و شروط و اما و اگرهای فراوانی دارد.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۲۵

انواع پیوند

کلیه را یا از زندگان به افراد نیازمند پیوند می‌زنند یا از فوت شده‌ها و افراد مرگ مغزی. بهترین گزینه‌ها برای اهدای کلیه به یک بیمار کلیوی اعضای خانواده او هستند بخصوص خواهران و برادران. گیرنده و دهنده همچنین باید گروه خونی و بافت‌های یکسان داشته باشند. اهداکننده کلیه یک ویژگی خاص نیز باید داشته باشد و آن این که در سلامت کامل باشد تا بعدها بتواند با یک کلیه به زندگی‌اش ادامه دهد.

دریافت کلیه از فرد مرگ مغزی شده نیز روش دوم پیوند است و طبق آن کلیه به بیمارانی تعلق می‌گیرد که قبلا در لیست انتظار بوده‌اند.

یک راه پرفراز و نشیب

دهنده و گیرنده کلیه باید سلامت عمومی داشته باشند، قلبشان مثل ساعت کار کند، گرفتار چاقی نباشند، سیستم گردش خونشان بی‌عیب باشد، از نظر احساسی و روانی متعادل باشند و فرد گیرنده، پذیرش لازم برای مصرف داروهای پس از پیوند را داشته باشد.

به همین دلیل قبل از پیوند، آزمایش‌های زیادی بویژه روی دهنده کلیه انجام می‌شود؛ از معاینه بالینی کامل گرفته تا عکس قفسه سینه، آزمایش‌های خونی و ادرار، سونوگرافی و آنژیوگرافی کلیه و مصاحبه با روانپزشک.

خوب و بد پیوند

با پیوند کلیه معمولا زندگی پردرد و رنج بیماران مزمن کلیوی رفع می‌شود. آنها از دیالیز خلاص می‌شوند، رژیم‌های سخت غذایی‌شان برداشته می‌شود و توان و انرژی پیش از بیماری را باز می‌یابند، اما ممکن است همه چیز به این خوبی پیش نرود مثلا داروهایی که مانع پس زدن کلیه می‌شوند عوارض جانبی به بار بیاورند یا احتمال بروز عفونت و انواعی از سرطان محتمل و حتی نگرانی از پس خوردن کلیه پیوندی به ترس دائمی گیرنده تبدیل شود.

پیوندی با چشم‌انداز روشن

اگر ادرار کم یا جریانش قطع شود، اگر مچ پا ورم کند و فشار خون بالا برود، اگر کراتینین خون بالا باشد و منطقه پیوند سفت و قرمز شود یعنی بدن فرد گیرنده دارد کلیه پیوندی را پس می‌زند و این اصلا برای کسی که مدت‌های طولانی از دردی مزمن رنج برده خبر خوبی نیست.

با این حال طبق اعلام انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران، میزان موفقیت در پیوند در مجموع امیدوارکننده است. به طوری که شانس موفقیت در پیوند کلیه از جسد 80 تا 85 درصد و بخت موفقیت پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده 90 تا 95 درصد است. خبرها حاکی است حتی یک کلیه پیوندی می‌تواند تا 25 سال در بدن فرد گیرنده کارکرد داشته باشد. بنابراین فقط می‌ماند مراقبت‌های ویژه از مهمان خوش‌قدم در بدن و البته وجود افراد نیک‌اندیشی که حاضر می‌شوند بخشی از وجود خود یا عزیز از دست رفته‌شان را به دیگران اهدا کنند (یا بفروشند).

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها