اینترنت و فضای مجازی گشت و گذار در دنیایی خارج از آنچه به آن دنیای واقعیت ها می گویند چندی است بر زندگی ما آدمها سایه انداخته است.
کد خبر: ۱۰۱۷۱۹
از زمانی که این تکنولوژی وارد فضای زندگی آدمها شد تا به امروز که به یک تکنولوژی بین المللی تبدیل شده است علی رغم تمام محاسن و خوبی هایی که برای ما داشته یکسری دغدغه ها و نگرانی ها را نیز بر ما تحمیل کرده است.
شما می توانید ساعتها و روزها و شبها در مقابل یک رایانه بنشینید و پنجره ای به سوی جهان باز کنید با هر کسی که می خواهید دوست شوید به هر کجایی که می خواهید سر بزنید و حتی متوجه نشوید که خورشید کی غروب می کند و کی طلوع می کند.
فکر می کنید اعتیاد به این عالم مجازی چگونه شکل می گیرد و چگونه می تواند ما را از دنیای واقعی دور کند. مسلما با وجود تمام پیشرفت ها در این تکنولوژی باز هم هیچ کس نمی تواند منکر دنیای واقعی ما آدمها و طبیعت اطرافمان باشد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید چطور با اینترنت مقابله کنید.
این سوال ، در حال حاضر دغدغه خیلی از خانواده ها، خیلی از کارشناسان و بسیاری از جوان ها است. هفته گذشته هم تعدادی از همین آدمها در قالب کارشناسان تعلیم و تربیت و روان شناسی در همایشی به نام تکنولوژی ارتباطات و بهداشت روان دور هم جمع شدند تا در این باره بحث کنند. یکی از اینها استاد دانشگاه آزاد اسلامی است.
سیدحمید آتش پور معتقد است: استفاده بیش از 4ساعت از اینترنت در هر روز برای نوجوانان و جوانان منجر به انزوای اجتماعی آنان می شود.
او گفت: این مساله در تحقیقات دانشگاهی به اثبات رسیده است که تکیه بیش از حد به استفاده از اینترنت به کاهش ارتباطات خانوادگی جوانها هم منجر می شود.
او با این حال هنوز امیدوار است چون می گوید: هنوز رابطه خیلی مشخصی بین استفاده از اینترنت و افسردگی وجود ندارد؛ اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد استفاده بیش از حد از اینترنت پاره ای از اختلالات را ایجاد می کند.
این کارشناس برخی از این اختلالات را اعتیاد به اینترنت، افزایش اضطراب، منفی کاری، پنهان کاری، اختلال در فعالیت های زندگی، جدایی از جامعه، طلاق، شکست های تحصیلی و مشکلات مالی برشمرد.
آتش پور همچنین به رابطه میان میزان تحصیلات و استفاده از اینترنت اشاره کرد و بیان داشت: هر چه تحصیلات بیشتر باشد به دلیل تسهیلات موجود، دسترسی به اینترنت نیز بیشتر است، لذا میزان استفاده زیاد افراد با تحصیلات بالا می تواند به عنوان زنگ خطری برای آنها به شمار رود.
در یکی دیگر از سخنرانی های ارائه شده در روز اول همایش یک کارشناس روان پرستاری به بررسی رابطه وضعیت خلق و میزان استفاده از اینترنت پرداخت.
سعید پهلوان زاده با اشاره به این که استفاده بیش از 38ساعت از اینترنت در هر هفته می تواند اعتیادآور باشد، گفت : با توجه به این که بیشترین کاربران اینترنت در کشور از قشر نوجوان و جوان هستند باید در این رابطه توجه بیشتری شود.
به گفته وی ، براساس تحقیقات صورت گرفته روی یک جامعه آماری از میان دانشجویان دانشگاه اصفهان مشخص شد که هر چه وابستگی به اینترنت و میزان استفاده از آن بالاتر باشد، وضعیت خلقی افراد بدتر است.

صولت فروتن
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها