اصولگرایان در مسیر حرکت برای رسیدن به نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری، پنجشنبه گام دیگری برداشتند و در مجمع دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)، گزینه‌های خود برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را به پنج گزینه کاهش دادند. انتخاب این افراد از میان 10 گزینه قبلی صورت گرفت که در اولین مجمع این جبهه در اواخر سال گذشته برگزیده شده بودند.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۶۹

سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سیدعزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، پرویز فتاح، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و رستم قاسمی، افرادی بودند که در آن مجمع به عنوان 10 گزینه برتر انتخاب شدند که البته سعید جلیلی به دلیل نپذیرفتن ساز و کار جمنا، از این جمع کنار گذاشته شد و به جای او محسن رضایی به فهرست 10 نفره نامزدهای جمنا اضافه شد.

به گفته مهدی محمدی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، این جبهه در هفته‌های اخیر حداقل سه جلسه رسمی با سعید جلیلی داشته و در چند جلسه غیررسمی نیز به تفصیل با او مذاکره کرده اما جلیلی در نهایت اعلام کرده است که خروجی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را برای خود دارای حجیت نمی‌داند و در صورت کاندیداتوری در چارچوب مکانیسم و تصمیمات جبهه مردمی نیروهای انقلاب عمل نخواهد کرد.

انصراف فتاح

در رای‌گیری پنجشنبه در میان 10 گزینه مطرح، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح، حائز بیشترین آرا شدند و پس از آنها حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد، عزت‌الله ضرغامی، رستم قاسمی و محسن رضایی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. پس از انتشار این نتایج، کمیته امداد امام خمینی(ره) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد هیچ‌گونه قصد و برنامه‌ای برای نامزدی در انتخابات نداشته و نخواهد داشت و حضور نیافتن او در جلسه پنجشنبه مجمع جبهه نیروهای انقلاب اسلامی، به همین دلیل بوده است. بر همین اساس رسانه‌ها اعلام کردند که با توجه به انصراف فتاح، حمیدرضا حاجی‌بابایی که در رای‌گیری روز پنجشنبه، ششم شده بود در جمع پنج گزینه جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار گرفته است. با این حال برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که حضور حاجی‌بابایی در جمع 5نامزد نهایی منتفی شده است.

ابهام در چگونگی حضور کاندیداها در مراحل بعد

مطابق اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد هنوز تصمیم‌گیری قطعی درباره چگونگی حضور این کاندیداها در انتخابات ریاست‌جمهوری انجام نشده است اما تمام نامزدها متعهد شده‌اند به تصمیم شورای مرکزی در این‌باره که چه تعداد از منتخبان پس از این مجمع در انتخابات ثبت‌نام کنند، چه تعداد در مناظرات حاضر شوند و نهایتا کاندیدای نهایی چه کسی باشد، پایبند باشند. همچنین نامزدها متعهد هستند در تشکیل تیم آینده دولت خود با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و تیم معرفی شده از سوی آن همکاری و هماهنگی کنند. آن‌طور که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفته است کاندیدای نهایی این جبهه در روزهای آخر منتهی به انتخابات مشخص خواهد شد.

مهدی چمران، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هم با بیان این‌که پنج نامزد جمنا وقتی به گزینه نهایی رسیدند از فرد نهایی حمایت خواهند کرد،گفت:رقابتی بین این پنج نامزد در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نخواهد بود.

وی با بیان این‌که همه نامزدها تعهد کتبی و اخلاقی داده‌اند که از نامزد نهایی حمایت کنند، افزود: حتی اگر در مناظره‌ها هم حضور داشته باشند،‌ پنج نامزد جمنا همدیگر را حمایت خواهند کرد و این حمایت تا پایان ادامه خواهد داشت.

پذیرش استعفای رئیسی از هیات نظارت بر انتخابات

در همایش روز پنجشنبه، پیش از برگزاری رای‌گیری برای انتخاب پنج نامزد نهایی، ده نفری که در مجمع اول انتخاب شده بودند به بیان برنامه‌هایشان پرداختند و آنهایی هم که نیامده بودند با صدور پیام یا فرستادن نمایندگانی، پایبندی خود را به ساز و کار برجام اعلام کردند.

در این همایش، صولت مرتضوی، شهردار مشهد که به عنوان نماینده حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در جلسه حضور یافته بود، اعلام کرد رئیسی به طور رسمی داوطلبی خود را در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده و حضورش جدی است.

همزمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، در حاشیه جلسه این هیات از پذیرش درخواست استعفای سیدابراهیم رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد و در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در جلسه آینده شورای نگهبان، جایگزین حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی، تعیین می‌شود.

ضرغامی: جریان رقیب، برای فضای مجازی برنامه دارد

سیدعزت‌الله ضرغامی هم در سخنان خود در مراسم روز پنجشنبه با بیان این‌که در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با پدیده جدی فضای مجازی مواجه ایم، خاطرنشان کرد: دشمن و جناح رقیب برای استفاده از فضای مجازی برنامه‌های زیادی دارند و بسیاری از صفحات آن را خریداری کرده و با مدیران آنها هم رایزنی‌هایی داشته‌اند.

به گزارش تسنیم، ضرغامی با اشاره به نپذیرفتن سازوکار جمنا از سوی جلیلی گفت: آقای جلیلی نیرویی انقلابی و متعهد است که همه ما ایشان را می‌شناسیم، اما اگر آقای جلیلی نگران سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب است، ما باید به ایشان احترام بگذاریم و آنقدر خوب کار کنیم تا آقای جلیلی و دیگران در جریان انتخابات با ما همراهی کنند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: البته مراقبت‌هایی لازم است تا دچار خطای راهبردی نشویم و به افرادی مثل آقای جلیلی که نگران جبهه هستند، اضافه نشود.

وی با بیان این‌که در تمام دوره‌های ریاست‌جمهوری، روسای جمهور برای دو دوره انتخاب شده‌اند، گفت: این اولین دوره‌ای است که ما برداشت جدی داریم که این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌افتد و شما باید کسی را انتخاب کنید که بتواند این راه را بپیماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها